ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: طرح تحول نظام سلامت، اولويت دولت سلامت نگر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: طرح تحول نظام سلامت، اولويت دولت سلامت نگر است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در جمهوري اسلامي ايران عليرغم نیاز بيماران به بخش سلامت، اين بخش در طول سال ها جزو اولويت هاي اول کشور نبود، گفت: در پي ابلاغ سياست هاي کلي نظام سلامت از سوي مقام معظم رهبري و حمايت هاي دولت و مجلس، برنامه تحول نظام سلامت از نيمه ارديبهشت در کشور به اجرا در آمد و دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز همگام با سراسر کشور اين برنامه را به اجرا در آورد.

دکتر مصطفی مهرابی بهاردر گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی ابراز داشت: جاي بسي خرسندي است که امروز با همکاري مجلس شوراي اسلامي، دولت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي، وزارت رفاه و تامين اجتماعي با پيروي از منويات مقام معظم رهبري، سلامت در  .

وی اظهار داشت: در شرايط سخت اقتصادی، دولت با توجه به اعتماد و اعتقادی که به جامعه پزشکی و پیراپزشکی داشت، کار عظيم و بزرگ برنامه تحول نظام سلامت را شروع کرد و خوشبختانه برابر اذعان تمام کارشناسان، برنامه تحول نظام سلامت با همراهی و همکاری جامعه پزشکی همراه شده است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه اجراي موفق برنامه تحول نظام سلامت علاوه بر حمايت هاي دولت و مجلس، به طور حتم بدون همکاري صادقانه کادرپزشکي و پیراپزشکی ميسر نمي شد، خاطرنشان کرد: امروز اگر موفقيتي در اين زمينه کسب شده و رضايت مندي مردم افزايش يافته، به دليل تلاش های این قشر زحمتکش در اين عرصه است.

وی در خصوص  برنامه نظر سنجي از بيماران بستري در بيمارستان هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي مشهد با آغاز طرح تحول نظام سلامت، خاطرنشان کرد: بيش از 82 درصد از بيماران از اجراي اين برنامه رضايت زياد و بسیار زياد داشتند. همچنين در نظر سنجي ديگري که به همين منظور از مادران بستری در بيمارستان هاي دانشگاه علوم پزشکي مشهد "داراي بخش زايمان" انجام شد، بيش از 95 درصد زنان رضايت زياد و خيلي زياد خود را از این طرح ابراز کردند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در قانون بودجه سال 1393، طرح تحول سلامت به عنوان اولويت دولت سلامت نگر، بطور خاص ديده شده‌، تصریح کرد: علاوه بر نيازهاي درمانی در حوزه بهداشت، برنامه‌هاي متعددي تدارک ديده شده است که در این زمینه برنامه پزشک خانواده، تکميل خانه‌هاي بهداشت و برنامه حاشيه کلان شهرها به تصويب رسيد و بودجه آن نيز به دانشگاه ها برای اجرا ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: در حوزه تکميل خانه هاي بهداشت، 65 طرح در مناطق روستايي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي مشهد به اجرا در آمد که بر اساس برنامه ريزي وزارت بهداشت اين برنامه اجرا شده است.

مهرابی بهار با ابراز خرسندی از اینکه با افزايش اعتبارات برنامه پزشک خانواده اين برنامه با قوت تمام در تمامي مناطق روستايي و 30 شهر کمتر از 20 هزار نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي مشهد به اجرا در آمد، گفت: با اختصاص اين اعتبارات، مشکل کمبود پزشک در اين حيطه برطرف شد. همچنین بر اساس سرشماري هاي انجام شده، بيش از يک ميليون و 137 هزار نفر در مناطق حاشيه مشهد ساکن هستند که اين رقم بيشترين ميزان حاشیه نشینی در سطح کشور است.

وی یادآور شد: براین اساس، طرح گسترش شبکه مناطق فوق، بازبيني و تعداد 41 مرکز و 116 پايگاه (ضميمه و غير ضميمه) به تائيد مرکز توسعه شبکه وزارتخانه رسيد و مراحل تدارک ارائه خدمات در اين مناطق فاز بندي شد. در فاز 1 برون سپاري 8 مرکز سلامت جامعه و 23 پايگاه سلامت و 2 پايگاه سلامت شهري بر اساس نسخه 02(استقرار کامل) در حال ارائه خدمات فعال به جمعيت تحت پوشش (231 هزار نفر) هستند.

رئيس مرکز تحقيقات جراحي سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد ادامه داد: همچنین در فاز 2 برون سپاري 32 مرکز سلامت جامعه و 92 پايگاه سلامت در حاشيه شهر مشهد، جمعیت 923 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده اند. در فاز 3 برون سپاري نیز 18 مرکز سلامت جامعه و 32 پايگاه سلامت در 10 شهر تابعه دانشگاه علوم پزشکي مشهد در مرحله واگذاري (فريمان، بردسکن، تايباد، درگز، چناران، گلبهار، کاشمر، قوچان، خواف و سرخس) است که در حال حاضر در حال تجهيز و بهبود استاندارد واحدهاي مورد نظر هستند و پس از تعطيلات نوروزي، مراحل واگذاري براي جمعيت حدود 338 هزار نفر اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.