پنجشنبه، 9 فروردین 1403

موفقیت در مرحله نخست برنامه كشوري ارتقاي سلامت دهان ودندان دانش آموزان

مرحله نخست برنامه كشوري ارتقاي سلامت دهان ودندان دانش آموزان با هدف آموزش، تکمیل شناسنامه الکترونیک دانش آموزان و وارنیش فلورایدتراپی با موفقیت بالغ بر90درصد انجام شد.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: بر اساس توافقنامه‌ وزرای بهداشت و آموزش و پرورش، برنامه كشوري ارتقاي سلامت دهان ودندان دانش آموزان و طرح وارنیش فلورایدتراپی دانش آموزان 6 تا 14 ساله مقاطع ابتدایی کشورکه از آغاز سال تحصیلی امسال شروع شده بود تاکنون برای شش میلیون دانش آموزان ابتدايي از مجموع هفت میلیون نفر با پوششی موفقیت آمیز انجام شد.

حمید صمدزاده رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت افزود: در بسیاری از حوزه های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی همکار در طرح، مرحله وارنیش فلورایدتراپی تمام شده و تکمیل شناسنامه الکترونیک و ارائه اطلاعات به سامانه «سپاس» که به همین منظور راه‌اندازی شده، نیز در حال پایان است.

 وی گفت: گردآوری اطلاعات باعث می‌شود بتوانیم نیازها را بهترشناخته و خدمات بهتری بر این اساس ارائه کنیم.

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات، شاخص DMFT هم اکنون در دانش آموزان کشور  2/09  است که این عدد با اجرای کامل طرح باید به عدد یک برسد، افزود: باید به جایی برسیم که معضل پوسیدگی دندان دانش‌آموزان حداقل شود به همین منظور، تعدادي از مراکز بهداشتی درمانی برای ارائه بهتر خدمات تجهیز و دو شیفته شده اند.

وی گفت:  90 درصد این خدمات پیش از آغاز این طرح توسط بخش خصوصی در کشور انجام می شد و سهم بخش دولتی تنها 10 درصد خدمات بهداشت دهان و دندان برای مردم بود که وزارت بهداشت درصدد است سه هزار مرکز بهداشتی، درمانی خود را طوری به ‌روز کند که بتواند حجم خدمات خود را افزایش دهد.

صمدزاده افزود: از آن جا كه بيش از 95% دانش آموزان 6 تا 14 ساله در مدارس هستند، با جايابي مدارس آمار دقيقي از وضعيت دانش آموزان در دست است.

وی با اشاره به راه اندازی اولین نرم افزار الکترونیک سامانه سلامت دهان و دندان در کشور، خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر یک میلیون داده از حدود 7 میلیون دانش آموز در این سامانه وارد شده است که باید تا پایان سال این اطلاعات کامل شود.

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه، سطح دوم خدمات به دانش آموزان بعد از شناسایی نیازها و انجام وارنیش فلوراید، تکمیل و ارائه خدمات برای رفع پوسیدگی‌های دندانی دانش آموزان است، تصریح کرد: باید مدرسه به مدرسه و پایه به پایه پیش برویم تا بتوانیم در یک برنامه شش ساله به تمام اهداف برنامه برسیم.

وي افزود: مستندات ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که  پوسیدگی دندان هنوز به عنوان یکی از مشکلات مهم در اغلب کشورهای جهان محسوب می شود بطوریکه  60تا90 درصد دانش آموزان و تقریباً تمام بزرگسالان از پوسیدگی دندانی که اغلب با ناراحتی همراه است، رنج می برند.

صمد زاده با تاکید بر اینکه مرحله اول وارنیش فلوراید تراپی آبان و آذر ماه امسال انجام شد و مرحله دوم آن فروردین و اردیبهشت سال آینده انجام می شود، افزود: برنامه پیشگیرانه "وارنیش فلوراید تراپی" دانش آموزان هدفی مهمی استکه شاید بتوان گفت در سراسر جهان با این وسعت بی نظیر بوده و برای نخستین بار در دنیا در کشورمان انجام شده است.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.