جمعه، 10 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: وزارت بهداشت قصد مصادره سازمان را دارد/ هیچ طرحی با شتاب منجر به توسعه پایدار نخواهد شد

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی:  وزارت بهداشت قصد مصادره سازمان را دارد/ هیچ طرحی با شتاب منجر به توسعه پایدار نخواهد شد
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با گلایه از اینکه با شرایط پیش آمده در حوزه سلامت، وزارت بهداشت قصد مصادره سازمان را دارد و تا حدی نیز موفق شده است، گفت: متاسفانه بر عکس همکاران ما که به دنبال تعامل سازنده و تاثیرگذار با وزارت بهداشت هستند، اما نگاه این وزارت خانه به این شکل نیست و در دراز مدت به نفع مردم نخواهد بود.

دکتر حسین قشلاقی در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی با انتقاد از نگرش و برخوردهای چند ماه گذشته وزیر بهداشت در مورد نظام پزشکی، افزود: این کار وزیر بهداشت موجب شد باقی نهادهای خارج از وزارت بهداشت هم به پشتیبانی اظهارات وزیر بهداشت واکنش هایی را نسبت به سازمان نشان دهند.

وی با تاکید بر اینکه تمام ارکان سازمان نظام پزشکی تاکنون جهت رفع مشکلات جامعه پزشکی تلاش های بسیاری داشته اند، گفت: در بسیاری مواقع موفقیت ها چشمگیر بوده اما در برخی اوقات کارشکنی های برون سازمانی برخی نهادها، مانع از به ثمر رسیدن تلاش این همکاران شده است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: در این دوره نسبت به دوره های پیشین، مشکلات حوزه سلامت با آنکه به خوبی توسط همکاران مورد رسیدگی قرار گرفت اما خروجی مناسبی نداشت البته در صورتیکه کارکرد ریاست کل، شورای عالی و یا هیات مدیره شهرستانها مدنظر ما باشد.

وی با تاکید بر اینکه دو نهاد سیاست گذاری (شورای عالی) و اجرایی سازمان (حوزه ریاست سازمان) می توانستند در این قضایا بیش از پیش دخیل باشند، افزود: شورای عالی با بررسی به موقع مسائل می توانست تهدیدها، چالش ها و یا فرصت هایی را فراهم کند و سیاست گذاری مناسبی را داشته باشد.

رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح ادامه داد: در قسمت اجرایی سازمان و تعاملاتی که بخش اجرایی (حوزه ریاست کل) چقدر جهت حل مشکلات جامعه پزشکی و کاستن از آن ها می توانست با نهادهای بیرون از سازمان هماهنگی، همکاری و تعاملات لازم را داشته باشد نیز تلاش های بسیاری صورت گرفت اما به علت شدت هجمه ها شاید اکثر این تلاش ها بی نتیجه ماند.

 

*جامعه پزشکی با تمام وجود، مشکلات و تهدید های پیش رو را حس می کند

وی با گلایه از اینکه جامعه پزشکی همچنان با تمام وجود، مشکلات و تهدیدهای پیش روی خود را حس می کند، ابراز داشت: با وجود چنین مشکلاتی، آینده  خوبی را برای جامعه پزشکی متصور نیستم و به همین علت می طلبد تغییراتی در وضعیت موجود ایجاد شود.

رئیس هیات مدیره صندوق تعاون و رفاه سازمان ادامه داد: تغییرات در ساختار سازمان و یا نفرات آن منظور نیست بلکه تغییر در نوع نگرش ها و موضع گیری ها است. به پشتوانه حدود 230 هزار نفر از جامعه پزشکی می توان کارهای خوبی را در این جامعه به ثمر رساند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه معاونت های سازمان تلاش ها و اقدامات موثری را در حوزه های مختلف در جهت رضایتمندی جامعه پزشکی داشته اند، افزود: خوشبختانه مراجعه همکاران در حوزه های مختلف سازمان نسبت به سال های گذشته نه تنها بهبود و ارتقا یافته بلکه دموکراتیزه تر شده است.

قشلاقی ادامه داد: البته در معاونت ها موارد بسیاری همچنان مغفول مانده و این مهم و نه تنها در سازمان نظام پزشکی بلکه در اکثر سازمان های مشابه نیز وجود دارد، جا دارد با تلاش بیشتر همکاران و دعوت از کارشناسان مجرب در حوزه سلامت و یا کارشناس سازمانی در جهت ارتقا و نوع برخورد و دموکراتیزه کردن امور جامعه پزشکی تلاش کنند.

وی نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر را سه رکن اصلی و تاثیرگذار در سیاست گذاری و اجرای طرح های حوزه سلامت دانست و اظهار داشت: تاثیرگذاری این سه رکن، می تواند بسیاری از مشکلات جامعه پزشکی و سلامت مردم را بهبود بخشد.

 

*شعارهای دولت برای رفع مشکلات سلامت تنها شعار بود

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه به زعم بسیاری از همکاران، این دوره یکی از بی نظیرترین دوره ها در حوزه سلامت است، افزود: خوشبختانه وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، تعامل خوبی را با سازمان های بیمه گر دارند.

وی ادامه داد: تعاملات خوبی که بین این سه سازمان در حال حاضر برقرار است، در گذشته وجود نداشت البته شعارهای بسیاری در ابتدای دولت تدبیر و امید در جهت تعامل این سه سازمان و رفع مشکلات حوزه سلامت داده شداما تنها در حد شعار بود و خروجی که از همکاری آن ها انتظار داشتیم را شاهد نبودیم.

رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح گفت: اعتباراتی که برای اجرای طرح تحول سلامت در نظر گرفته شد بعد از چالش های مختلف در نهایت به سوی وزارت بهداشت هدایت شد، با توجه به اینکه کتاب کالیفرنیا 2/2 برابر ارزشش ارتقا یافته بود، به همان نسبت هم پرداختی سازمان های بیمه گر به بیمارستان های دانشگاهی و یا سایر مراکز درمانی بیشتر شد.

 

*عقب افتادگی 8 ماهه پرداخت های سازمان های بیمه گر به وزارت بهداشت

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رفت این تعامل موجب پرداخت هزینه وزارت بهداشت توسط سازمان های بیمه گر شود اما در عمل نه تنها شاهد آن نبودیم بلکه پرداخت بیمه ها به موسسات پزشکی و پزشکان بخش خصوصی حداقل 8 ماه عقب افتاد.

قشلاقی در خصوص تعامل نظام پزشکی با سازمان های بیمه گر افزود: رئیس سازمان تامین اجتماعی که در راس سازمانهای بیمه گر است، مدت ها در سازمان حضور داشته و دغدغه های امروز همکاران ما بیشتر، تند تر و با حساسیت بیشتری توسط ایشان مطرح می شد با این اوصاف دغدغه های همکاران نظام پزشکی به خصوص در تامین اجتماعی جواب داده نمی شود.

وی تعامل نظام پزشکی با وزارت بهداشت را در ظاهر خوب عنوان کرد و ابراز داشت: وزیر هوشمند بهداشت، 4 رئیس دانشگاه خود را از اعضای شورای عالی انتخاب کرد و این مهم فرصتی برای سازمان بود تا تعاملات خود را با وزارت بهداشت برای حل مشکلات حوزه سلامت افزایش دهد.

 

*افزایش مالیات پزشکان به علت نگاه متفاوت وزیر به جامعه پزشکی است

رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح  ادامه داد: امروز اگر شاهد افزایش مالیات پزشکان نسبت به سال های قبل هستیم از یک طرف سیاست دولت و از طرفی دیگر نگاه متفاوت وزیر بهداشت به جامعه پزشکی و رسانه ای کردن برخی مشکلات است. اگر امروز به دنبال عملیاتی کردن حبس پزشکان در قانون مجازات های اسلامی هستند، باز تاثیر نگاه وزیر بهداشت است.

 وی ادامه داد: زمانی که دیوار کوتاه می شود البته برعکس عده ای اعتقاد ندارم دیوار سازمان کوتاه شده، اما این مهم موجب می شود دیگران هم مرتب سنگ اندازی کنند.

قشلاقی با اشاره به اینکه در گذشته تعداد محدودی از همکاران (زیر 5درصد) از خط قرمزها عبور کرده و دریافت های نامتعارف داشته اند، اظهار داشت: متاسفانه وزیر بهداشت برای اصلاح این مهم با کل جامعه پزشکی برخورد کرد در حالیکه معتقدم برخورد با این مقدار اندک در یک فضای بسته، نه تنها عوارض اقتصادی، اجتماعی و معنوی کمتری داشت بلکه بدون رسانه ای کردن آن نتیجه بهتری عاید وزیر بهداشت می شد.

 

*مسوولین وزارت بهداشت به دنبال اهداف دیگری هستند

وی با تاکید بر اینکه مسوولین وزارت بهداشت به دنبال اهداف دیگری هستند، تصریح کرد: با این کار رسانه ها هجمه های مختلفی از افراد، نهادها و سازمان های مختلف را به سمت جامعه پزشکی سوق خواهند داد و موجب سوء استفاده عده بسیاری خواهند شد.  

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص آینده پیش روی جامعه پزشکی کشور اذعان داشت: پزشکان پیش از این خواهان تحصیلات دانشگاهی فرزندانشان در حوزه پزشکی بودند اما با وجود مشکلات جامعه پزشکی، این مهم نسبت به گذشته بسیار کمرنگ تر شده است.

 وی با بیان اینکه جایگاه کنونی بهداشت و درمان، سطح علمی پزشکان، دانشگاهها و دانشگاهیان ما در دنیا، کشورهای منطقه در حوزه خلیج فارس و یا همسایگانمان بی نظیر است، تصریح کرد: در دراز مدت این مهم افول خواهد کرد و نباید انتظار داشت نخبگان انگیزه ای برای تحصیل در رشته پزشکی داشته باشند.

 

*هیچ طرحی با شتاب منجر به توسعه پایدار نخواهد شد

رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح  ادامه داد: وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول به شدت تحت فشار بود تا براساس شعارهایی که در ابتدای دولت داده بود، پرداخت از جیب مردم را کاهش دهد. با فشارهایی که از ارگان مختلف به خصوص مجلس به دولت وارد شد، وزیر بهداشت را ناچار به آغاز ناگهانی طرح کرد.

وی با تاکید بر اینکه زیر ساخت های این طرح اعم از نیروی فیزیکی و انسانی و منابع آن برای آغاز فراهم نبود، افزود: با این حال وزیر بهداشت طرح را قدم به قدم و به صورت مخفیانه پیش برد و این در حالی است که هیچ طرحی با شتاب منجر به توسعه پایدار نخواهد شد.

 قشلاقی با اشاره به اینکه توسعه در فرهنگ لغات، اصلاح و رشد تدریجی است، گفت: با آغاز این طرح انتظارات و توقعات مردم از یک طرف و فارغ التحصیلان جدید پزشکی شاغل در شهرستان ها و جامعه پزشکی از طرف دیگر بسیار بالا رفته و در صورت توقف این طرح، به علت عدم وجود منابع کافی و پایدار، تورم بسیار شدید در حوزه سلامت به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه مردم برای 1درصد ارزش افزوده حدود 9 تا 12 هزار میلیارد تومان را از جیب می پردازند، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر 6 هزار میلیارد تومان به منابع هدفمند کردن یارانه ها اختصاص دارد که اگر در حوزه های دیگری که مردم دچار مشکل هستند برای کوتاه مدت هزینه شود، پیامدها و دستاوردهای بسیار قابل قبولی را به دنبال خواهد داشت.

 

*پرداختی از جیب مردم به ظاهر کاهش یافته است

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه شاید یکی از اهداف مخفی طرح تحول سلامت، خروج تدریجی بخش خصوصی از صحنه درمان کشور است، افزود: با افزایش تعرفه ها همچنان مابه التفاوت بخش دولتی و خصوصی را مردم پرداخت می کنند که در بسیاری از شهرستان ها از توان آن ها خارج است.

وی با تاکید بر منابع محدود و مشخص مالی کشور، تصریح کرد: زمانی که منابع محدود و مشخص است، عمدتا از طریق نفت و یا از جیب مردم به طرق مختلف پرداخت و به سمت وزارت بهداشت سوق داده می شود. پرداختی از جیب مردم به ظاهر کاهش یافته و در نگاه عمیق تر این گونه نیست.  

قشلاقی وظایف ذاتی وزارت بهداشت را در گذشته انجام همین امور عنوان کرد و گفت: کاری که در این دولت انجام می شود، در حقیقت می توان گفت جبران محرومیت ها و عقب ماندگی ها و بی توجهی به حوزه سلامت در گذشته است.

وی تصریح کرد: دستاوردها و فرصت هایی چون سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و نگاه دولت مردان ما به حوزه بهداشت و درمان (در اولویت 2 یا 3) می توانست نوید گشایش و توسعه بسیار خوب در حوزه سلامت باشد اما با آغاز عجولانه طرح تحول سلامت، در نهایت با چالش های بسیاری روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.