پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور: مبنای محاسبه ویزیت تعرفه بخش خصوصی باشد/ هر نوع تبلیغ در حوزه پزشکی بدون مجوز سازمان نظام پزشکی غیر قانونی است

رئیس کل  سازمان  نظام پزشکی کشور:  مبنای محاسبه ویزیت تعرفه بخش خصوصی  باشد/ هر نوع تبلیغ در حوزه پزشکی بدون مجوز سازمان نظام پزشکی غیر قانونی است
زالی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم ویزیت پزشک عمومی را افزایش دهیم به طوریکه به ویزیت متخصص نزدیک شود، پزشکان عمومی آسیب دیده و بیماری به آنها مراجعه نمی کند ؛ گفت : پیشنهاد ما برای سازمان های بیمه گر آن است که مبنای محاسبه ویزیت؛ تعرفه بخش خصوصی باشد تا بار مالی که مردم متحمل می شوند کمتر شده و دستمان نیز برای افزایش ویزیت پزشکان بازتر باشد.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رئیس کل این سازمان در نشست خبری خود به مناسبت روز پزشک و تجلیل از اصحاب رسانه اظهار داشت : قشر مظلوم خبرنگار با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند بطوری که استرس شغلی خبرنگاران حتی طول عمر آن ها را کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه مصادیق جدی از فوت زود هنگام خبرنگاران قبل از پایان دوره خطیر خبرنگاری موجود است ، افزود : بحث پوشش های لازم بیمه ای و درک فهیم از جایگاه خطیر خبرنگاری با چالش جدی مواجه است.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت یکی از تریبون های مسئولانه و متعهدانه جامعه خبرنگاری است ؛ ادامه داد : لازم است عموم مردم با جایگاه خبرنگاران به عنوان یکی از شغل های پر صعوبت آشنا شوند.

زالی با اشاره به اینکه حوزه سلامت یکی از پیچیده ترین حوزه های اجتماعی هر کشور است، ابراز داشت: این حوزه بیانات جامعه پزشکی را رصد و پیگیری می کند و به اخذ مطالبات مردم از حوزه سلامت پافشاری نشان می دهد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: اگر بخواهیم مقایسه ای بین حوزه های اجتماعی داشته باشیم، یکی از گروه های پیشتاز در عرصه سلامت، خبرنگاران هستند که مسئول تر، دلسوزتر و خدوم تر مسیر اطلاع رسانی را طی می کنند.

 وی خاطرنشان ساخت :با توجه به اینکه کشور در مسیر توسعه جدی قرار دارد و بارقه امید در آن متبلور است، نشاط اجتماعی شاخص مهمی در جامعه محسوب می شود.

***مبنای محاسبه ویزیت تعرفه بخش خصوصی باشد

زالی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طبقه بندی ویزیت پزشکان اظهار داشت :مدل ویزیت در کشورمان غیر علمی و منسوخ است که هیچ جای دنیا از آن استفاده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه 9 روش طبقه بندی برای ویزیت در دنیا وجود دارد، گفت: در کتاب کالیفرنیا که ملاک ارزش گذاری خدمات پزشکی است؛ قسمتی تحت عنوان خدمات سرپایی وجود دارد که E&M نامیده می شود وعدم توانایی بیمه ها و فراهم نبودن زیرساخت ها موجب شد  تا این بخش برای نظام سلامت ایران اصلاح نشود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ تعرفه گذاری به سمت تعرفه ترجیحی رفتیم ؛ تصریح کرد : ویزیت متخصصان داخلی، اطفال، روان پزشکان و متخصصان عفونی را  ترجیحی اعلام کردیم که نه تنها تصویب نشد بلکه برای پزشکان عمومی هم کاهش یافت ؛در حالی که بیمه ها باید سهم بیشتری از ویزیت پزشکان  را متناسب با سرانه بهداشت و درمان هر استان پوشش دهند.

 

وی خاطرنشان کرد :اگر بخواهیم ویزیت پزشک عمومی را افزایش دهیم بطوری که به ویزیت متخصص نزدیک شود، پزشکان عمومی آسیب دیده و دیگر بیماری به آن ها مراجعه نمی کند.

زالی با بیان اینکه پیشنهاد ما برای سازمان های بیمه گر آن است که مبنای محاسبه ویزیت تعرفه بخش خصوصی باشد، گفت : چنان چه این مهم اجرایی شود بار مالی که مردم متحمل می شوند کمتر شده و دست ما نیز برای افزایش ویزیت پزشکان بازتراست.

***گلایه رئیس کل سازمان نظام پزشکی از مصوبات هیات دولت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از شکسته شدن مصوبات‌مان در هیأت دولت گلایه داریم، اذعان داشت : یکی دیگر از پیشنهادهایمان این است که امسال تعرفه پزشکان عمومی با 15 سال سابقه کار با رشد 15 درصدی  به تصویب برسد و پزشکان عمومی که مدرک MDPHD را دارند معادل متخصصان پول بگیرند.

وی با اشاره به مصوبه شهریورماه هیات وزیران در خصوص بیمه های تکمیلی خاطرنشان کرد: با اعلام تعرفه های جدید برای کلیه ارائه دهندگان و خریداران خدمت ، این مصوبه اجرایی و الزامی شد اما در عمل حاصل نشد.

زالی با تاکید بر اینکه بیمه ها باید به تعهدات خود عمل کنند تا سازمان نظام پزشکی در رویا رویی با بیمارستان های خصوصی روسفید باشد، گفت: بیمه‌ها در بحث ویزیت همکاری خوبی دارند، این در حالی است که منابع زیادی جابجا نخواهد شد و بار مالی زیادی حتی با رشد کمتر از 14 درصد بودجه عمومی بیمه در پی ندارد.

وی همچنین به لحاظ شدن کارسنجی در ویزیت پزشکان اشاره کرد و اظهار داشت :در ویزیت باید هم کار سنجی و هم زمان سنجی انجام شود که در ویزیت 9گانه قید زمان وجود دارد ولی در کنار آن باید کارسنجی نیز تعریف شود.

 

*** هر نوع تبلیغ در حوزه پزشکی بدون مجوز سازمان نظام پزشکی غیر قانونی است

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه بالغ بر 90 درصد تبلیغات حوزه سلامت توسط افراد غیر پزشک انجام می شود ؛ بیان داشت : در مورد 10درصد باقیمانده ممیزی ونظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر پزشکی بخواهد تبلیغ کند باید از سازمان نظام پزشکی مجوز لازم را بگیرد ؛ گفت: مجوزی که سازمان نظام پزشکی برای تبلیغات  صادر می کند ؛6 ماهه بوده و پس از آن نیز منوط براینکه پزشک تخلفی نکرده باشد، این زمان تمدید خواهد شد.

به گفته زالی از مجموع پرونده های دادسرای انتظامی در سال گذشته تنها10 درصد پرونده ها مربوط به تبلیغات است.

***بیمارستان های خصوصی معوقه های زیادی دارند

وی همچنین در رابطه با پوشش بیمه‌های تکمیلی و قراردادهایشان با بیمارستان‌های خصوصی گفت: چندین ماه است که بیمارستان‌های خصوصی معوقه‌های زیادی دارند و حجم بالایی از گردش مالی در این بیمارستان‌ها راکد مانده است

وی افزود : بسیاری از آنها تا 8 ماه پولی دریافت نکرده و از طرفی بیمه‌ها نیز خودسرانه کسورات زده و رقم پوششی را کاهش داده‌اند و این در حالی است که در تهران 80 درصد مراجعه بستری در بخش خصوصی با پوشش بیمه‌های تکمیلی و 20 درصد فقط به صورت آزاد است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پوشش ناکافی بیمه‌های تکمیلی، بیمارستان‌های خصوصی را با چالش جدی روبه‌رو کرده است ؛ اذعان داشت : در ابتدای تیرماه، این بیمارستان‌ها تمایل داشتند قراردادهایشان را فسخ کنند، که با وساطت ما مرتفع شد و از  بیمارستان‌ها و بیمه‌ها قول همکاری گرفته‌ایم، اما اگر کسورات زیاد شد و بیمه‌ها پول ندادند، ما دیگر نمی‌توانیم وساطت کنیم.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص پوشش بیمه‌های پایه با بیمارستان‌های دولتی  گفت: طبق آخرین اعلام رسمی، تا پایان اسفند 93 ،بخش دولتی و دانشگاهی 3600 میلیارد تومان از بیمه ها طلب داشته‌اند و تنها در داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، 140 میلیارد تومان از بیمه‌های پایه از سال گذشته طلبکارندکه این موضوع باعث شده پرداخت کارانه پرسنل به علت عدم نقدینگی کافی فراهم نشده و پرداخت نشود.  

 

*** تشریح آخرین وضعیت پزشک ممسنی

زالی در مورد ماجرای پزشک ممسنی و آخرین وضعیت آن گفت: در شورای تأمین استان فارس شرکت کردم، این در حالی است که این استان بیشترین هماهنگی را بین سیستم قضایی و جامعه پزشکی داشته ، به همین دلیل حضور من برای تلطیف و عدم آسیب به این روابط بود.

 

وی افزود: مسئولان این شورا علاقمند بودند موضوع به صورت فرا استانی رسیدگی نشود بنا بر این قرار شد کمیته‌ای متشکل از نماینده استاندار، دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی و نظام‌پزشکی پرونده را بررسی کنند و  از نظر حقوقی، نظام پزشکی استان فارس موضوع را بررسی خواهد کرد، اما زمان اعلام نتیجه هنوز مشخص نیست.

***هیچ پزشکی به دلیل مسائل پزشکی در زندان به سر نمی برد

زالی همچنین در مورد حبس پزشکان گفت: در حال حاضر هیچ‌ موردی از حبس پزشکان نداریم و خبرهایی که مبنی بر حبس 13 پزشک منتشر شده حقیقت ندارد، فقط پرونده حبس 18 پزشک را به قوه قضائیه برده‌ایم و امضای 22 هزار پزشک را در قالب کمپین اعتراض‌آمیز به این موضوع ارائه کردیم.

وی با اشاره به رایزنی های انجام شده با ریاست قوه قضائیه افزود:  قرار شد هر حکم حبس پزشک، قبل از اجرا به دفتر قوه قضائیه ارجاع داده شود و در همین راستا لایحه‌ای را به کمیسیون بهداشت مجلس برده و چنانچه مرتفع شود، به صورت مبنایی بحث حبس پزشکانم حل خواهد شد.

وی ادامه داد : در حال حاضر با بخشنامه جدید رئیس قوه قضائیه، احکام حکم حبس این 18 پزشک به صورت تعلیقی پیگیری می‌شود.

***بار مراجعه به پزشکان عمومی 2.2 درصد است

رئیس کل نظام پزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با سرانه مراجعه هر ایرانی به پزشکان عمومی در کشور گفت: بار مراجعه به این گروه از پزشکان 2.2 درصد است، در حالی که بر اساس استانداردها 50 درصد سرانه مراجعه هر ایرانی به پزشک عمومی، کمتر از آمار واقعی و به دلیل خوددرمانی مردم، مشکلات مالی، مراجعه به پزشکان متخصص و عدم وجود نظام ارجاع  است.

 

زالی در خصوص انجام برخی روش‌های درمانی از سوی پزشکان غیرمتخصص گفت:‌در بحث صلاحیت حرفه‌ای، استانداردسازی مناسبی صورت نگرفته و نقاط همپوشانی بسیاری  وجود دارد که قرار است همپوشانی در این رشته‌ها مشخص شود.

 

به گفته وی مهارت‌های مداخله‌ای پزشکان باید توسط معاونت آموزشی و درمانی وزارت بهداشت تأیید شده باشد.

رئیس کل نظام پزشکی کشور در مورد وضعیت رسیدگی به شکایات بیماران در هیأت‌های بدوی نظام پزشکی گفت: 197 هیأت بدوی داریم، حدود 1000 نفر دادیار که به صورت کلی بالغ بر 4 هزار نفر به پرونده پزشکی رسیدگی می‌کنند، 196 دادسرای انتظامی داریم که ابتدا باید شاکی به آنجا مراجعه کند و مختومه شدن پرونده در این قسمت فقط توسط دادستان انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اگر نظر شاکی تأمین نشد، پرونده‌ها به هیأت بدوی ارجاع داده شده و 1500 کارشناس انتظامی که عمدتاً اساتید دانشگاهی هستند به این پرونده‌ها رسیدگی و قاضی دادگستری احکام را صادر می‌کند؛ اذعان داشت :  پزشکان در صدور حکم نقشی ندارند و صنفی با موضوع برخورد نمی‌شود و بر اساس ماده 40 قانون ؛رئیس نظام پزشکی می‌تواند پرونده‌ها را به هیأت عالی ببرد که در این راستا  برای کاهش اطاله دادرسی‌ها، دومین هیأت عالی را از سال گذشته تشکیل دادیم.

 

وی گفت: قرار شده پرونده بیمارستان‌هایی که کارشناس مربوطه از همان بیمارستان‌ها بوده یا در هیأت بدوی از همان بیمارستان‌ها حضور داشته‌اند، به رئیس نظام پزشکی ارجاع داده شده و برای رسیدگی به استان دیگری داده می‌شود.

***نارضایتی پزشکان طرح تحول را با چالش مواجه می کند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید منابع پایدار برای اجرای طرح تحول سلامت وجود داشته باشد، ابراز داشت : این اعتبارات باید مستمر ومکفی باشد و به گونه ای اجرا شود که نه تنها بخش خصوصی دچار آسیب نشود بلکه حفظ کیان جامعه پزشکی هم مدنظر دولت، مجلس و نظام پزشکی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر جامعه پزشکی از این طرح ناراضی باشد، قطعا با چالش های جدی روبرو خواهد شد همانطور که در چند ماه اخیر اخبار نگران کننده ای از بخش خصوصی به گوش می رسد و امکان مهاجرت برخی پزشکان شهرهای کوچک وجود دارد.

وی با یان اینکه باید بسته های ترویجی را در مناطق محروم جذاب تر کنیم تا پزشکان بیشتری به حضور در مناطق محروم رغبت نشان دهند، اظهار داشت: این تشویق ها می تواند به صورت تسهیلات مالیاتی، تخفیف عوارض و وام های بلند مدت با سود کم و غیره باشد.  

 

انتهای پیام / ر -ع

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.