ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

چه کسانی سلامت مردم را به یک بنگاه اقتصادی سپردند؟

 چه کسانی سلامت مردم را به یک بنگاه اقتصادی سپردند؟
وزیر بهداشت امروز با حضور در سومین نشست هم اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه های علوم پزشکی ضمن ارائه گزارشی ازکارهای انجام شده طی سه سال گذشته ، با انتقاد از نقدهای غیرمنصفانه، به مخالفانی که سعی می کنند اذهان مردم را با فریبکاری مخدوش کنند، اتمام حجت کرد واز بسیجیان ، جامعه پزشکی و کارشناسان خواست با نقد عالمانه، مطالبه گر حقوق مردم باشند.

 
 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و به نقل از  سلامت آنلاین دکتر سید حسن هاشمی گفت: ۳۱ ماه ازاجرای طرح تحول سلامت می گذرد، طرحی که با هدف کاهش پرداختی از جیب مردم و دسترسی عادلانه آنها به  خدمات درمانی و توسعه زیرساخت های سلامت شروع شد و با همه مشکلات ادامه دارد.

وی افزود: برخی مخالفان که تریبون دست می گیرند، اظهار می کنند طرح تحول سلامت قانون نبوده است و خلاف قانون عمل شده، من می خواهم بگویم این خدمات قانون بوده ولی در طول سال های مختلف اجرا نشده است. مهمترین آن پرداخت از جیب مردم بود  که همه می دانید  در سه برنامه آمده بود که هزینه های مردم از جیب باید به  ۳۰ درصد کاهش یابد و طی این سالها درست عکس آن عمل شده است و مردم ۶۰ درصد و شاید بیشتر از جیب می پرداختند.

وزیر بهداشت با  اشاره  به  سیاست های کلی نظام  سلامت ابلاغی از سوی رهبری گفت: گرچه همچنان بخشی از این سیاستها مغفول مانده است ، اما در کاهش پرداخت از جیب مردم  پس از طرح تحول سلامت ،  قیمت لوازم و تجهیزات پزشکی ۴۲ درصد کاهش داشته است و مردم که پیش از این ۳۷ درصد این خدمات را از جیب می پرداختند و برای  تهیه چاقوو قیچی و نخ بخیه و حتی لباس و دمپایی مجبور بودند خودشان هزینه کنند، دیگر با  این  مشکل مواجه نیستند.  

دکترهاشمی با  اشاره به بستری شدن حدود ۲۱ میلیون نفر طی این مدت و بهره مندی از خدمات ۳ درصد برای روستاییان و ۶ درصد برای شهرها در طرح تحول اظهار کرد: در عین حال حدود ۱۱ میلیون نفر هم بیمه رایگان شدند .

  به گزارش سلامت آنلاین وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی می گویند در طرح تحول سلامت منابع به امر پیشگیری و بهداشت اختصاص نیافته است، گفت: بودجه بهداشت را در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۱ حداقل ۶۰ درصد افزایش دادیم و مایه تاسف است که هنوز هم به خاطر کم کاریها در گذشته در امر بهداشت این همه مرگ و میر به خاطر سکته های قلبی و مرگ های زودرس داریم، چون در سال های گذشته حوزه بهداشت را رها کرده بودند.

 هاشمی که بر اساس آمار و نمودار سخن می گفت، افزود: طی این مدت  ۵۷۴۹ پزشک عمومی و متخصص را در ۳۳۸ بیمارستان در ۳۰۱ شهر محروم مستقر کردیم . ۸۴۳ پزشک متخصص در ۱۹ رشته تخصصی در بیمارستانها به مردم خدمت ارائه می کنند و  پزشکان صددرصد در دوره های طرحی خود در بیمارستانها مستقر هستند . .

 وزیر بهداشت  تاکید کرد: بعد  از ۳۰ سال شبکه بهداشت در روستاها و شهرهای دورافتاده احداث  و مرکز  جامع خدمات سلامت برای ۱۱ میلیون حاشیه نشین ایجاد شده  که به ازای هر ۳ هزار نفر یک مراقب بهداشت و مراقب سلامت روان به مردم ارائه خدمت می کند.

وی با اشاره به افزایش تخت های بیمارستانی طی سه سال گذشته تاکید کرد:  در همه دولت ها زیر ۲ هزار تخت بیمارستانی ساخته می شد، ما تاکنون ۲۱ هزار تخت بیمارستانی تحویل داده ایم . به اندازه  ۲۵ تا ۳۰ سال گذشته در این حوزه خدمات ارائه شده است . به اندازه ۵۰ درصد کل تخت های ویژه ای که در کشور وجود داشته ما تخت های ویژه  تحویل داده ایم .

وزرات بهداشت ؛ کمترین رشد بودجه

به گزارش سلامت آنلاین وزیر بهداشت پس از ارائه آمارهای خدمات طرح تحول سلامت به مردم افزود: ما وزارت بهداشت را با بدهی تحویل گرفتیم و قرار شد  یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به حوزه سلامت اختصاص دهند که آن هم به ما تحویل نشد.
وی ادامه داد: بودجه طرح تحول سلامت در سال اول ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بود که در دو سال بعد این میزان کاهش یافت، اما در عین حال ما نه بیمارستانها را بستیم و نه از خدمات خود کم نکردیم.


هاشمی با بیان اینکه برخی افراد که قبلا هم در پست بهداشت و درمان بودند، امروز در مجلس آدرس اشتباهی به مردم می دهند، افزود: در موضوع تخصیص اعتبارات عمومی ،  نسبت به سایر وزارتخانه ها کمترین رشد مربوط به وزارت بهداشت بوده است. در حالی که در تریبونها مدام می گویند پول ها به وزارت بهداشت سرازیر شده است.با ابزار آمار سخن نمی گویند در حالی که می دانند رشد بودجه وزارت بهداشت از ۱۱ درصد به ۹ درصد رسیده است .

 جوسازی با حقوق پزشکان


 وزیر بهداشت افزود: زمانی که پشت این تریبون صحبت می‌کنم، اولین جایی که راست یا دروغ بودن صحبت‌های مرا بررسی می‌کند، بازرسی است. خود این دوستان نیز راست یا دروغ بودن صحبت‌های بنده را بررسی می‌کنند ولی جرأت ندارند که عذرخواهی کنند و بگویند آنچه که گفتید درست بوده است .

هاشمی با انتقاد از روش برخی رسانه ها که کارانه پزشکان را به عنوان حقوق های نجومی در تلویزیون و یا در سایت ها نشان می‌دهند، گفت: باید به این افراد گفت باانصاف ها!  این حقوق نیست، بلکه پولی است که پزشک بابت کار بیشتر، ویزیت بیمارهای بیشتر و عمل‌های جراحی مختلفی که از ۶ صبح تا ۳ نیمه شب انجام داده، کسب کرده است.  

وزیر بهداشت افزود: رتبه حقوق ما بعد از ۱۴ وزارتخانه قرار دارد. وقتی این صحبت را می‌کنم، برای خیلی ها باور کردنی نیست. باید بگویم من با سی و چند سال کار، حقوقم ۹ میلیون تومان است  و حقوق پزشک متخصص ما اکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. اما به گونه ای به مردم ایران و افکار عمومی القا می کنند که پزشکان درآمد ۶۰ میلیونی دارند. وقتی این موضوع را می‌گویم، مردم می‌گویند مگر می‌شود متخصصی فارغ‌التحصیل شود و حقوقش ۲ میلیون باشد. مردم حق دارند، چون می‌بینند شب یلدا قیمت یک غذا ۳۵۰ هزار تومان است، یا آرایشگری چند میلیون دستمزد دارد، اما با این افراد کاری ندارند و تنها روی افرادی با پایگاه‌های اجتماعی که سرمایه‌های کشور هستند ، متمرکز می شوند و تخریب می کنند.

وزیر بهداشت گفت: ما ۴۷ درصد طرح تمام‌ وقتی  پزشکان را اجرا کردیم؛ من با چه رویی به استاد دانشگاه بگویم که شما تا آخر عمر در این دانشگاه بمان، اما پولش را یک سال  ندهم. شما اول بروید بیمه و خزانه خودتان را درست کنید. این چوب زدن روی بار شیشه است، چقدر می‌خواهید بیشتر از این فشار آورید؟

هاشمی ضمن گلایه از انتقادهای غیر سازنده تاکید کرد: منتقدان یک بند از قانون  را درنظر می‌گیرند، اما به بقیه بندها کاری ندارند، شما کی در باره اجرا نشدن قانون توسط بیمه ها حرف زدید؟  طبق قانون  بیمه ها مکلفند ۶۰ درصد پرداخت را پس از ارائه سند پرداخت کنند  و ۴۰ درصد آن را طی سه ماه بپردازد و در صورت تأخیرمشمول جریمه شوند. اکنون بیمه ها باید نزدیک به هزارمیلیارد تومان جریمه تاخیر در پرداخت بپردازند، این بخش قانون چرا اجرایی نمی شود؟ آیا تاکنون پرسیده اید؟

وزیر بهداشت اضافه کرد: بیمه ها اکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان به بیمارستانها و مراکز درمانی بدهکارند، لمروز شرایط من این است که باید وام بگیرم برای بیمه ها که  طلب مراکز درمانی را بپردازند. آیا از این خنده‌دارتر در دنیا دیده‌اید؟ سپس از بوق و تریبونی که دست آنهاست و از کسانی که در لباس ما برای آنها کار می‌کنند و به آنها یادداشت می دهند،  باید انتقادهای غیر منصفانه و حرف و حدیث هم  بشنویم .

به گزارش سلامت آنلاین هاشمی افزود: در مورد پرستاران نیز باید بگویم، چند نفرداریم که تا توانستند در این چند سال برای تقابل بین پزشک و پرستار حرف زده‌اند که شما هم ساکت ماندید. برای اطلاع می گویم پرستاری که قبلاً ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دریافتی داشت، هم‌اکنون ۳ میلیون و ۳۶۰ دریافت می‌کند. طرح پلکانی هم گذاشتیم و بعد از همه کسورات مالیات دیگری هم  اجرا کردیم و بعد از مالیات، دانشگاهی مانند دانشگاه تهران سقف هم  تعیین کرد. بیش از این می‌خواهید چه کاری انجام دهیم؟ یک دفعه بگویید به بخش خصوصی بروید و مردم بیچاره را ارجاع دهید به بخش خصوصی که پوست‌شان کنده شود و ۵ برابر قیمت پول بدهند ، برای شما هم که مردم مهم نیستند زیرا کار و زندگی شما انتقاد کردن و شعار دادن شده است. اگر بلد بودید به مردم برسید، وضع ما این گونه نبود. جای دوری نروید. چشم تان را باز کنید و  همین پایتخت ببینید که  در این سی سال، چند تخت بیمارستانی در آن ساخته شده است؟

 وزیر بهداشت با اشاره به افتتاح بیمارستان فرقانی قم گفت: من شرمنده شدم وقتی شنیدم  پس از انقلاب هیچ بیمارستانی در این شهر ساخته نشده است. این وضعیت قم است، در همه جا همین است، درهمین تهران همه بیمارستانها قبل از انقلاب ساخته شده است و همه دولت ها به موضوع بهداشت و سلامت مردم  بی توجهی کرده اند.

بهره بردای از نام رهبری

وزیر بهداشت اضافه کرد: رهبری واقعا خیلی مظلوم واقع شده اند، عده‌ای هر جا لازم  و به نفعشان باشد از اسم ایشان خرج می کنند ولی نمی بینند ایشان چه می فرمایند، این افراد کسی را قبول ندارند و متأسفانه راست نمی‌گویند.

هاشمی گفت: بنده خدمت رهبری رسیدم و گزارش حوزه سلامت را به ایشان دادم،  عمدا هم سراغ حقوق‌ها رفتم ویک رقم بالایی را به ایشان گفتم (البته نه آن فیش حقوقی دروغ که در تلویزیون جلوی چشم ۸۰ میلیون ایرانی ارائه شد و کسی هم یقه شان را نگرفت که چرا در مورد پزشکانی که شبانه روز دارند به مردم خدمت می کنند، اینگونه دروغ هایی گفته می شود)  به ایشان گفتم پزشکی که ۵۷۰ عمل انجام داده و ۵۴۰ میلیون درآمد ایجاد کرده است، ۳۰ درصد این رقم به او تعلق گرفته است، وقتی شهر محل خدمت پزشک را به ایشان گفتم، ایشان با تعجب پرسیدند مگر کسی به آنجا می‌رود؟ بنده در ادامه گفتم فقط ۱۸ متخصص در آن شهر داریم و ایشان در جواب من گفتند حقوق نجومی که ما می‌گوییم این نیست،  بلکه آن ۶۰ میلیون تومان است، تعبیراتی داشتند و در ادامه فرمودند این مانند حق‌الکشف می‌ ماند، یعنی پول برای کشور و مردم و دولت درست کرده و بخشی را برداشته است.

چه کسانی پشت رسانه های منتقد هستند؟

وزیربهداشت گفت: بنده این حرف‌ها را چند بار به این دوستان در رسانه های منتقد گفته‌ام که اگر اعتقاد ندارید بروید بپرسید و اگر نه، پس چرا تخریب می‌کنید؟ آیا به نظر خودتان دارید خدمت می‌کنید؟ شما هر نقل قولی از رهبری کنید، بالاخره کنترلی هست، کسی حق ندارد هر چه دلش خواست بگوید.  متاسفانه دروغ می‌گویند،کسی هم یقه اینها را نمی‌گیرد، پشت اینها یکی از هم‌لباسی‌های بنده که قبل از من در همین لباس خدمت می‌کرده قرار دارد. شما دارید جامعه‌ای را بدنام می‌کنید که مردم هر شبانه روز به آن احتیاج دارند. آیا این اسلام است؟ اگر انقلاب نبود شماها کجا بودید؟ زمان انقلاب کجا بودید؟ چون مفت به دست آورده‌اید، مفت نیز آبروی انقلاب و سرمایه هایش را هدر می‌دهید و از سرمایه آن استفاده می‌کنید ، بعد جلسه می‌گذارید و ۳۰ جوان مخلص و متدین را جمع می‌کنید و به آنها می‌گویید بروید کارکنید، پزشکان را تحریک کنید، روی درآمد پزشکان تا می‌توانید مطلب تهیه کنید و ما هم پشت‌تان هستیم. شما پول‌تان را از کجا می‌گیرید؟   

 وزیر بهداشت گفت: می‌گویند طرح تحول سلامت باعث افزایش تقاضای القایی شده است، روز اول قرار بود بیمه‌ها را خودمان اداره کنیم، فکر می‌کنم این آخرین تریبونی است که با هم سخن می‌گوییم، زیرا این آخرین سال دولت یازدهم است و می‌رود تا سال آینده و بهتر است بنده بگویم اگر بیمه درست نشود، سلامت مردم درست نخواهد شد. بیمه امروز همان دفتر رسیدگی و اسناد پزشکی قبل است. ما یک صندوق خزانه دوم درست کردیم، بعد پول را داده ایم دست این خزانه و او هم اگر داشت می‌دهد و اگر نداشت نمی‌دهد.

بنگاه اقتصادی به سلامت مردم فکر نمی کند

هاشمی افزود: ما ۱۲ سال پیش ظلم بزرگی را هم کردیم که سلامت مردم را دادیم دست یک بنگاه اقتصادی و آن را در وزارت رفاه قرار دادند و بعد اسم آن را رفاه گذاشتند، ولی بنده معتقدم حیف اسم رفاه که برای این وزارتخانه انتخاب کردند. این وزارت چه چیز برایش مهم است؟ برای او حقوق و سرمایه‌گذاری و مستمری مهم است و بعد هم می‌گوید حقوق باید به دست کارگران و بازنشستگان برسد، زیرا پزشکان وضعیت مالی خوبی دارند و این بدبختی ما شده است .

هاشمی گفت: بنده می‌گویم تا بیمه درست نشود، نه تنها از طرح تحول که از سلامت هم چیزی نمی‌ماند. بیمه کارش ریسک‌پذیری است، کارش حمایت از مردم محروم است، حکومت وظیفه‌اش تأمین امنیت، رفاه و دانش مردم است . اگر حکومت آب و برق و جاده وگاز و ریل ...را حل کرد، وظیفه اش را درست انجام داده، همه امورات ما افتاده دست سازمانی که  در آسمان هواپیما و در دریا کشتی دارد ، پتروشیمی و دخانیات و دارو دارد .

 
چه کسانی سلامت مردم را به بنگاه اقتصادی واگذار کردند؟

وزیر بهداشت با  طرح این پرسش که در زمان وزارت چه کسی و به چه بهانه ای سلامت مردم به تامین اجتماعی واگذار شد، یادآور شد: گفتند خریدار و فروشنده باید  از هم جدا باشد  تا حقوق مردم رعایت شود. حالا اینگونه شده است؟ اکنون که  ۵۰ درصد دارو  را آن ها دارند می فروشند و هر چه گرانتر بفروشند، به نفعشان است.  خدمت را هم که مستقیم می دهند، چرا پرستار و پزشک من نتواند پولش را بگیرد ولی آنها سر ماه پولشان را بگیرند. بنابراین ما فکر می کردیم بیمه ها را می دهند و ما می توانیم هزینه ها را کنترل کنیم .تصور من این بود و به شهادت آمار، درست هم بود که ما چون کمبود تخت داریم تقاضای القایی نمی تواند اتفاق بیفتد و وقتی خدمات گسترش یافت بیمه ها باید کنترل کنند، نه اینکه چک سفید را بدهند دست پزشک و موسسه  و ...بعد چون خودش کارش را درست انجام نداده ، تقصیر را گردن طرح تحول سلامت بیندازد.

هاشمی با انتقاد از همپوشانی بیمه ها افزود: ۶/۶ میلیون نفر در حال حاضر همپوشانی  بیمه ای دارند که  ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافی به کشور تحمیل می کند.  چرا حاضر نیستند بیمه ها تجمیع شود که گیر کار در آید. چرا دو بار از جیب مردم و دولت بر می دارند، چرا نمی خواهند ساختار را اصلاح کنند، چون منافع آنها به مخاطره می افتد.

وی تاکید کرد: قرار بود پنج میلیون نفر بیمه رایگان شوند ولی رفتند ۱۱ میلیون را بیمه کردند. خوب چرا وقتی منابع آن را نداشتید رفتید بیمه کردید و حالا مشکل را گردن طرح تحول می اندازید؟

۳۰ سال سهم درمان کارگران را جای دیگری خرج کردند

وزیر بهداشت تصریح کرد: من از پشت این تریبون اعلام می کنم در طول ۳۰ سال گذشته سهم درمان کارگرانی که  برخی سنگشان را به سینه می زنند، خرج درمان آنها نشده. در همین یک سال گذشته از کارگر پول گرفتند اما پول درمان کارگران را ندادند و به همین دلیل در حال حاضر ۱۱ هزار میلیارد تومان هم بدهی دارند. چون سهم درمان کارگران را جای دیگر هزینه کردند، البته امیدوارم  جای خلافی هزینه نکرده باشند . سازمان تامین اجتماعی در ماه رقمی حدود ۴ هزار میلیارد تومان حق بیمه از بیمه شدگان خود می گیرد که حدود یک  سوم آن که باید  خرج درمان  کارگران شود، مشخص نیست کجا می رود.

 هاشمی گفت: من که نمی توانم در بیمارستان را ببندم و کار بیمار را راه نیندازم . وزارت نیرو نیستم که پروژه ام را تعطیل کنم .  من باید به مردم خدمات بدهم، حتی اگر بدهکار باشم .تولیت چند گانه در سلامت جواب نمی دهد. شورای عالی بیمه  همه کاره است . وزیر بهداشت در این شورا فقط یک رای دارد. رهبری نوشتند تولیت با وزارت بهداشت است ولی در عمل چنین نشده است .

وزیر بهداشت همه را به انصاف دعوت کرد و گفت: من تکلیفم را انجام داده ام . به رهبری و مجلس و همه گفته ام و در جمع شما پزشکان عزیزهم تاکید می کنم تا بیمه درست نشود سلامت مردم سامان ‌نمی گیرد. متولی بدون منابع، کاری از پیش نمی برد. کسانی که نمی خواهند  سلامت مردم تامین شود و منافعشان به خطر بیفتد،نمی گذارند ساختار بیمه ها اصلاح شود .

به گزارش سلامت آنلاین وی خطاب به پزشکان بسیجی گفت: شما که در طول این سالها درخط مقدم جبهه بودید و جلوی خاکریزها و خط شکن بودید، می دانم از شنیدن اخبار آسیب های اجتماعی دلگیر می شوید و دلتان به درد می آید، ما رتبه اول را در حوادث رانندگی داریم و مردم از بیماری های روان وافسردگی و ...رنج می برند .یک میلیون و خرده ای معتاد و ... و  ۱۵ میلیون پرونده قضایی داریم . من به شما می گویم رسانه های بی تعهد بار تقابل اجتماعی و بیماری های روان را بیشتر می کنند و رسانه هایی که بر طبل اختلاف می کوبند و آمار جعلی می دهند،  روز به روز بیماران اعصاب و روان  ودر نتیجه کار شما را بیشتر می کنند.

 حقوق مردم را مطالبه کنید

  هاشمی گفت: امام راحل تلاش کرد دولت و مردم را یکی کند. اکنون برخی رسانه ها عامدانه دائم از دزدی و رانت خواری و فیش های نجومی وحق مردم خوری و ... حرف می زنند و بین دولت و مردم اختلاف می اندازند.اینگونه می خواهند برای مردم و انقلاب کار کنند؟  گناه امثال من چه بود؟ گناهم این است که آمدم  و ایستادم که کار مردم راه بیفتد. ما که انقلاب کردیم نه دنبال پست و مقام و رانت بودیم و نه به منافع خود و حقوق های نجومی می اندیشیدیم.فقط آمدیم خدمت کنیم و ثابت کنم ما انقلاب کردیم برای مردم .حالا ببینید چه کسانی ما را کتک می زنند ، جوانان و کسانی که نه انقلاب و جنگ را دیده اند چگونه می خواهند این انقلاب را بفهمند.

  وزیر بهداشت افزود: در پایان میخواهم بگویم مردم در موضوع سلامت و بهداشت مشکل دارند. باید دولت ها و مجالس در این حوزه سرمایه گذاری کنند. ولی اقتصادی ها برایشان سلامت اولویت ندارد. آنها به فکر کارخانه و پالایشگاه و ...هستند. بیمارستان سازی که صرفه اقتصادی ندارد .

  وزیر بهداشت تاکید کرد: ما حافظ حقوق مردم هستیم. باید کاری کنیم توجه به حوزه سلامت کاهش پیدا نکند. مردم در مساله رفاه اجتماعی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، چرا چشم ها را بسته ایم  و نمی خواهیم ببینیم. من از شما می خواهم رفاه و سلامت مردم را از همه مطالبه کنید.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.