جمعه، 10 فروردین 1403

نشست مشترک نظام پزشکی و شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما

نخستین نشست مشترک سازمان نظام پزشکی با شورای سیاستگذاری سلامت سازمان صدا و سیما به منظور بحث و بررسی مسائل حوزه سلامت و ارتقاء آگاهی و سلامت عمومی جامعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این نشست مشترک دکتر ایرج فاضل ریاست کل سازمان با اشاره به این که نگرانی های موجود در حوزه سلامت با همدلی قابل حل است ؛ اظهار داشتند:  با گفتگو و برگزاری جلسات منسجم می توانیم این معضلات را برطرف نماییم و بیشترین سود را به نفع مردم از امکانات موجود به ارمغان آوریم.

ایشان افزودند : در برخی موارد دیده شده است افرادی که متخصص و صاحب نظر نبوده اند برای مردم در حوزه پزشکی اظهارنظر کرده اند و مردم هم آگاهی نداشته و تصور می کنند افرادی که در صدا و سیما حضور پیدا می کنند حتما مورد تاییدهستند و ما نمی خواهیم چنین اتفاقی رخ دهد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کردند : می بایست پزشکانی که در برنامه های مختلف صدا و سیما شرکت می کنند و تعدادشان هم زیاد است ، چهره های موجه باشند و برای مقاصد علمی و آگاهی رساندن به مردم در برنامه ها حضور پیدا کنند؛ بنابراین می توان هم موضوعات مورد بحث و هم متخصصان مربوطه را آگاهانه انتخاب و این برنامه ها را به طورکامل اداره کرد.

دکترایرج  فاضل با بیان این که ارتباط منسجمی با انجمن های علمی پزشکی در تمامی رشته های پزشکی داریم ؛ اظهار داشتند: می توان از طریق این انجمن ها فهرستی از پزشکان مورد اعتماد در همه رشته های پزشکی را تهیه کرد تا دست سازمان صدا و سیما برای دعوت از آنان باز باشد یا این سازمان، فهرستی را که برای دعوت از متخصصان پزشکی استفاده می کند به سازمان نظام پزشکی  برای انجام بررسی های لازم بدهد تا اگر موارد غیرمعتمد در بین آنان دیده می شود، اطلاع رسانی کنیم تا سازمان صدا و سیما به فعالیت با ایشان ادامه ندهد.

ایشان خاطرنشان کردند : این امکان را داریم تا موضوعات تخصصی و راه های لازم را منعکس کنیم و بطور موثر با سازمان صدا و سیما در تعامل باشیم، همچنین شورای عالی سازمان نظام پزشکی نیز تلاش نماید و مشارکت در این عرصه برای ما بسیار ارزشمند است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که برنامه های رسانه ملی با توجه به هزینه هایی که برای آن صرف می شود باید از  سطح بالایی برخوردار باشد؛ اظهار داشتند: به طور کلی داستان های تکراری ودر برخی موارد بدآموزی هم در این سریال ها دیده می شود در حالی که در زمینه پزشکی داستان های لطیف و روح نواز داریم که باید از هنرپیشه های توانمند در این عرصه استفاده شود و این موارد را نشان داد .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اذعان داشتند: خیلی از مسائل در سریال ها دیده می شود که بدون هیچ مشورتی با جامعه پزشکی اقدام به نمایش آن شده است در حالی که پزشکان هنرمند و خوش ذوق زیادی داریم که می توانند نظر کارشناسی خود را در این برنامه ها و مجموعه ها به هنرمندان بدهند تا جنبه آموزشی هم برای مردم داشته باشد.

وی اضافه کردند: تبلیغات مواد خوراکی و تنقلات با ارزش غذایی کم نه تنها برای سلامت افراد بویژه کودکان مفید نیست بلکه نهادینه هم می شود ، در حالی که باید به سمتی حرکت شود که در جهت ارتقاء سلامت عمومی جامعه باشد .

ایشان افزودند، باید آگاهی مردم در حوزه های مختلف پزشکی را ارتقاء دهیم و از نفوذ افراد رمال و شیاد به این حوزه جلوگیری کنیم تا در قالب پوشش مذهبی و حقه بازی، سلامت مردم را به بازی نگیرند که این امر نیازمند برنامه ریزی منسجم بین سازمان نظام پزشکی و  سازمان صداو سیما است.

**بانک اطلاعاتی متخصصان سلامت نیازمند سامان دهی است

در ادامه این جلسه دکتر سفیدی رئیس شورای سلامت رسانه ملی گزارشی مبنی بر معرفی شورا و تدوین سند راهبردی شورا ، اقدامات صورت گرفته و نحوه تعامل با سازمان نظام پزشکی را ارائه کردند و بیان داشتند : سازمان صدا و سیما دارای شبکه های متعدد و مختلف رادیویی و تلویزیونی درون  مرزی و برون مرزی است که جهت هماهنگ سازی اقدامات رسانه ای در حوزه سلامت ، توافقات و همکاری های خوبی بانهادهای ذیربط همچون سازمان نظام پزشکی ، سازمان نظام روان شناسی ، وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی و همچنین فرهنگستان علوم پزشکی صورت گرفته است.

ایشان گفتند : از آن جا که نکات قابل تامل در خصوص برنامه های سلامت محور صدا و سیما متعدد است ، تلاش گردید تا ابتدا موضوعات قابل بررسی به ترتیب اولویت احصاء گردد و بر اساس آن اقدام شود.

ایشان ادامه دادند : اولین اولویت، مهیا سازی بستر لازم برای حضور متخصصان و کارشناسان مورد تایید و دارای صلاحیت علمی و وحرفه ای قابل اتکاء بود که طی دو سال گذشته بیشترین تعامل شورای سلامت در این زمینه با سازمان نظام پزشکی بوده است که شایسته تقدیر است.موضوع بعدی مدیریت حضور انجمن های حوزه سلامت در برنامه های صدا و سیما است که در این زمینه نیز تا کنون حسب زمینه فعالیت انجمن ها استعلامات لازم از مراجع مرتبط بخصوص وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی صورت گرفته است.

دکتر سفیدی بیان داشتند : با توجه به همراهی خوب شبکه های رادیویی و تلویزیونی به استعلام کارشناسان یا درخواست معرفی افراد مورد نظر به آنها ، نکته مورد انتظار در این باره است که افراد معرفی شده و مطرح اهتمام لازم را برای حضور در رسانه ملی داشته باشند ؛ زیرا گاهی عدم پذیرش آنها برای حضور در برنامه ها می تواند زمینه را برای سایر افرادی که به اندازه کافی مورد وثوق نیستند ، فراهم سازد.

**سازمان نظام پزشکی بهترین مرجع برای معرفی صلاحیت پزشکان است

دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی در ادامه این جلسه با اشاره به این که هدف این است که بتوانیم کمکی به بحث سلامت مردم و حیثیت جامعه پزشکی کرده باشیم ، اظهار کردند:  آن چه برای حوزه سلامت در  قانون پیش بینی شده و سازمان صدا و سیما می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد درزمینه برنامه های آموزشی پزشکی است که سازمان نظام پزشکی بهترین مرجع برای معرفی و تایید صلاحیت پزشکان برای حضور در این برنامه ها است .

وی افزودند : سازمان نظام پزشکی با همه انجمن های علمی پزشکی ارتباط نزدیک دارد که کمک کننده است و باید به این نکته توجه داشت که در برخی موارد وقتی یک چهره پزشکی  به صورت تبلیغاتی در سازمان صدا و سیما مطرح می شود انعکاس آن در جامعه پزشکی خوب نیست .

به گفته وی در مبحث آموزش های پزشکی به مردم و همچنین اخلاق و رفتار پزشکی به خود این جامعه و مردم که نوعی تعامل است کار زیادی درسازمان صدا و سیما انجام نشده و بهتر است که بیشتر بر جنبه های مثبت تاکید شود تا ساخت برنامه های طنز و تفریحی برای نشان دادن نکات منفی .

وی به مباحث قانونی در حوزه تبلیغات اشاره کردند و اظهار داشتند: که طبق بند "ب"ماده 3 قانون سازمان نظام پزشکی تنظیم دستورالعمل های تبلیغاتی ،آگهی های دارویی و مواد خوراکی ،آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی ، امور پزشکی و اعلام به مراجع ذیربط وظیفه سازمان نظام پزشکی است و در تبصره آن آمده است که سازمان نظام پزشکی موظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز ازتاریخ وصول استعلام نظر خود را به مراجع ذیربط اعلام کند .

دکتر ظفرقندی اظهار داشتند: جنبه های اقتصادی و تامین منابع صدا و سیما جای خود دارد اما  تبلیغات باید به شکلی انجام شود که آسیب رسان نباشد بنابر این تبلیغ ماده خوراکی ،بهداشتی و آرایشی نیازمند یک مرجعیت بوده و بحثی است که باید مورد تبادل نظر قرار گیرد .

وی با تاکید بر این که سازمان صدا و سیما باید به سمت برنامه های سلامت محور حرکت کند، خاطرنشان کردند:  در دانشگاه ها اخلاق یکی از اولویت های اصلی محسوب می شود که در مقایسه با دوره دکتر قریب و دکتر یلدا پیشرفتی نداشته ایم  بنابر این تدریس اخلاق تنها به صورت تئوری کافی نخواهد بود بلکه باید بطورعملی به دانشجو، اخلاق پزشکی را یاد داد که ساخت فیلم و سریال در این زمینه بسیار موثر است  و در جاهایی که سازمان صدا و سیما با مشکلاتی مواجه می شود باید از سازمان نظام پزشکی کمک بخواهد و استعلامات لازم را اخذ کند.

به گفته رئیس شورای عالی نظام پزشکی برای هزینه ها باید برنامه ریزی انجام شود زیرا این آموزش ها نیاز جامعه بوده و اخذ تعهدات از سوی مراجع بالادستی قابل انجام است .

**بانک اطلاعاتی شورای سیاستگذاری سلامت در مورد پزشکان محدود است

دکتر مفاخر دبیر شورای سیاستگذاری سلامت سازمان صدا و سیما با اشاره به این که تصمیمات گرفته شده از سوی این شورا برای حوزه تولید کاربردی بوده و بازه زمانی را درک کرده است ؛ اذعان کردند : قدم های خوبی برداشته شده و مراجع مرتبط با سلامت نیز همکاری لازم را با شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما داشته اند و اولویت اول ما هم  پزشکان و پرستاران بوده اند و به شبکه ها اعلام کردیم با شورا برای حضور کسانی که در برنامه های پزشکی دعوت می کنند، مشورت نمایند و استعلام لازم را بگیرند که این شورا نیز با توجه به سطح دسترسی خود با سازمان نظام پزشکی این کار را انجام داده است.

وی افزودند : بانکی که در حال حاضر نزد شورای سیاستگذاری سلامت است ، محدود بوده و برای معرفی پزشکان به شبکه ها با محدودیت در حوزه های مختلف مواجه هستیم و بهتر است سازمان نظام پزشکی بانک اطلاعاتی کاملی را از پزشکان مورد تایید خود در اختیار ما قرار دهد و حتی اولویت ما این است که این اشخاص عضو هیات علمی باشند .

وی ادامه دادند:  در فضای مجازی تبلیغات فراوانی داریم که تهیه کنندگان هم به دنبال تازه های حوزه پزشکی هستند که باید همه با یکدیگر همراه بوده و نظارت کافی را داشته باشیم تا آنچه که در حوزه طب سنتی و مدرن در این فضاها انجام می شود، مورد تایید سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت باشد و اگر موارد تخلف مشاهده می شود بهتر است زودتر از رسانه خود این سازمان ها اقدام کرده و به ما موارد را معرفی کنند.

دبیر شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما خاطرنشان کردند : از نظر بانک اطلاعاتی باید کامل باشیم و تا حد امکان قصد داریم جلوی تبلیغات و پرداخت هزینه برای حضور متخصصان سلامت در برنامه ها را بگیریم.

**معاونت های سازمان نظام پزشکی تمام وقت آماده همکاری با صدا و سیما هستند

دکتر سلیمی معاون  آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که  در سطح تغییر سیاستگذاری و فراهم آوری بودجه می توان قدم گذاشت؛ بیان داشتند: تمام معاونت های این سازمان آماده همکاری 24 ساعته  با سازمان صدا و سیما هستند و اگر این دو ارگان برنامه سالانه با هم داشته باشند و مشخص شود چند درصد برنامه های سازمان صدا و سیما قرار است مختص حوزه پزشکی باشد، می توان برنامه ریزی لازم را انجام داد .

وی افزودند : برای معرفی پزشکان و سیاستگذاری ها  به زمان نیاز داریم تا بدانیم چند درصد از برنامه های سازمان صدا و سیما به آموزش ،اخلاق و سایر موارد در حوزه پزشکی تعلق می گیرد وبرای درآمدزایی و استفاده از تبلیغات بهتراست با توجه به کارهای گسترده ای که در حوزه مالیات انجام شده است از مالیات شرکت مربوطه یا پزشکی که در این برنامه ها مشارکت می کند، کسر شود که آبرومند تر از دریافت نقدی است .

در خاتمه جلسه دکتر کنزی مدیر کل حوزه ریاست سازمان نظام پزشکی نیز اظهار کردند : نیازمند اصلاح نگاه مجموعه سازمان صدا و سیما به حوزه پزشکی هستیم و صرفا نگاه ها در جهت جذب بیننده برای برنامه ها نباشد زیرا برخی در جامعه موارد را پذیرفته اند که واقعیت ندارد و باید در این شورا این امر را اصلاح نمود و هر کاری انجام ندهیم که صرفا مردم بیننده باشند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.