پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ضرورت تامین منابع مالی و رفع نواقص طرح تحول سلامت

 ضرورت تامین منابع مالی و رفع نواقص طرح تحول سلامت
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با اشاره به اینکه نواقص طرح تحول در طول اجرای آن مشخص شده، گفت: برای دستیابی به اهداف طرح باید نواقص برطرف و منابع آن تامین شود تا تداوم پیدا کند.



فرجود شکوهی عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی؛ با اشاره به اینکه موانع طرح تحول در دو بخش مجزا قابل رویت هستند، بیان کرد: تامین منابع مالی و نواقص طرح قبل از آن که در حجم عظیمی از باتلاق مشکلات فرو رفته و زمین گیر شود باید مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص منابع مالی اولین اقدام حذف هزینه های غیرمعقول و تحمیلی است، افزود: باید کاهش تعداد ۱۱میلیونی دفترچه های رایگان بیمه سلامت به نصف این تعداد مورد توجه قرار گیرد، زیرا در واقع نیمی ازصاحبان این دفترچه ها نیازمندند و مابقی نیازمند نیستند.
 
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد: در هیچ‌ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد که افرادی در جامعه از بانکهای کشور سود سپرده خود را دریافت کنند و درعین حال سرانه درمان پرداختی دولت به آنها مانند اقشار نیازمند باشد که این کار نه تنها عادلانه نیست بلکه آفت طرح تحول است.

شکوهی با بیان اینکه اگر تصور کنیم هزینه درمان تحمیلی هردفترچه در طول ماه ۳۰هزارتومان باشد، ادامه داد: با این احتساب در طول سه سال اجرای طرح در قبال ۵. ۵ میلیون دفترچه اضافی، هزینه های گزافی خواهیم داشت که البته افراد غیرنیازمند می توانند دفترچه بگیرند اما مانند همه کشورهای پیشرفته باید مبلغی را در قبال آن بپردازند.

عضو کمیسیون بیمه و اقتصاد سلامت با تاکید بر اینکه وقتی بیمه های پایه کالای خدماتی را نسیه می خرند دیگر قادر نخواهند بود ابزارهای نظارت کیفی خود را اعمال کنند، گفت: از منظر شرعی نیز قابل تامل است که کالایی با نرخ سال جاری عرضه شود و هزینه آن در سال بعد که تورم نیز افزایش یافته با نرخ سال گذشته پرداخت شود که این مشکل را دو چندان می کند، زیرا از ابتدا نیز بنا نبود مطالبات مراکزدرمانی با تاخیرهای طولانی مدت پرداخت شود.

به گفته وی، یکی از راهکارهای بهینه تامین منابع مالی طرح تحول پس از اصلاحات این است که بخشی از منابع مالی آن از درآمدهای خود استانها تامین شود تا مردم هر استانی شاهد هزینه کردن منابع استانی درحوزه سلامت استان خود باشند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی بخش عمده ای از هزینه های پیش بینی نشده را مربوط به تحمیل هزینه های اضافی در تشخیص و درمان به ویژه در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی عنوان کرد و اظهار داشت: با سازوکارهایی منطقی و همکاری اقشار جامعه پزشکی می توان این مهم را کنترل کرد و درصدد کاهش هزینه های اضافی بود.

شکوهی ارزیابی مستمر (هرشش ماه یکبار)کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات را با توجه به گزارشات واصله از استانها و مجامع علمی صنفی جامعه پزشکی را از کارهای اساسی حول محور طرح  تحول برای سال آینده دانست و تصریح کرد: ارزش کدها در برخی ازحرفه های پزشکی منطبق بر واقع نگری نیست و علیرغم مشخص بودن کدهای برخی از حرفه ها و انجام آنها توسط مراکز درمانی بیمه های پایه خود را متعهد به پرداخت هزینه های بسیاری از آن کدها نمی دانند که این امر علاوه بر زیر سوال بردن طرح تحول، هزینه های پرداختی مردم را بیشتر و بر کیفیت ارائه خدمات تاثیرمنفی می گذارد.

وی یاد آور شد: امیدوارم با سازوکارهایی که متولیان امرسلامت با همکاری سایر نهادهای بهداشتی درمانی مانند نطام پزشکی در پیش می گیرند، شاهد اجرای فرایندهای تکمیلی طرح تحول سلامت برای سال جدید باشیم.

انتهای پیام/ ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)


امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.