پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نشست آسیب‌شناسی هدفمندی یارانه‌ها با حضور بزرگان جامعه پزشکی برگزار شد

نشست آسیب‌شناسی هدفمندی یارانه‌ها با حضور بزرگان جامعه پزشکی برگزار شد
مشاور اقتصادی رئیس جمهور: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در جمع نمایندگان جامعه پزشکی کشور تشریح کرد جامعه پزشکی: نظرخواهی و مشورت با گروه‌های مرجع اجتماعی با این شکل تاکنون سابقه نداشته است

در جلسه مشترک رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور و نمایندگان جامعه پزشکی با مشاور اقتصادی رئیس جمهور با عنوان آسیب‌شناسی هدفمندی یارانه‌ها این قانون تشریح شد.

در این جلسه که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد رؤسای انجمن‌های علمی تخصصی و مدیران عامل بیمارستان‌های خصوصی و پزشکان برجسته کشور حضور داشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی دکتر نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه هم اکنون مسأله هدفمند کردن یارانه‌ها معضل بزرگی است، اظهار کرد: مسأله هدفمند کردن یارانه‌ها یک مسأله اجتماعی است.


وی با اشاره به جهش بزرگ قیمت انرژی در سال 89 افزود: این موضوع سبب شد تا دولت یارانه‌ها را به صورت نقدی به مردم پرداخت کند که البته مبنای این کار قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه هم اکنون مبنای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها همان قانون مجلس است، ادامه داد: در قانون مقرر شد با افزایش قیمت انرژی 50 درصد از منابع حاصل از فروش آن به خانوارها، 30 درصد آن به تولید و 20 درصد آن به بودجه دولت داده شود.

دکتر نیلی گفت: پس از سال 89 از این میزان فروش 45 هزار و 500 تومان به خانوارها پرداخت شد که در بر اساس پرداختی دولت در بهمن امسال 77 میلیون و 480 هزار نفر یارانه دریافت کردند که این بیش از جمعیت کشور است.

وی افزود: حاصلضرب 45 هزار و 500 تومان هر نفر در جمعیت کشور بیش از 3500 میلیارد تومان در ماه و ضرب آن در 12 ماه سال کمی بیش از 42 هزار میلیارد تومان می‌شود که این میزان پرداختی دولت بابت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به مردم است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت برای تأمین این کسری از منابع مختلف ادامه داد: در قانون بودجه 92 مقرر شده است که 11 هزار میلیارد تومان از یارانه به بودجه کمک شود نه تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه ماهانه 930 تا 950 میلیارد تومان دولت از خزانه دریافت می‌کند تا کسری برای پرداخت یارانه‌ها جبران شود.


دکتر نیلی با اشاره به اینکه بر اساس قانون بودجه 93 باید ثبت‌نام مجدد انجام شود، گفت: قانونگذار دولت را موظف کرده است که از سال 93 یارانه فقط به متقاضی نیازمند پرداخت شود که در این راستا دولت فرم‌هایی را تهیه کرده و سال آینده در میان مردم توزیع می‌شود.

 

 

 

 

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه 5 درصد از مخارج خانوار دهک دهم هم از محل یارانه تأمین می‌شود، ادامه داد: بنابراین دولت به

 

 راحتی قادر به قطع یارانه‌ها نیست بنابراین باید کوشید با تبدیل آن به یک گفتمان اجتماعی از گروه‌های مرجع اجتماعی خواست که دریافت نکردن یارانه را برای مردم به یک ارزش اجتماعی تبدیل کنند.

دکتر نیلی با اشاره به گروه‌های مرجعی چون جامعه پزشکان، هنرمندان و ورزشکاران و اساتید دانشگاه گفت: هم اکنون حرکت‌هایی آغاز شده گروهی به نام حمایت از محیط زیست انصراف از دریافت یارانه را اعلام و عنوان کردند رجحان ما صرف این منابع برای حل مسأله آلودگی هوا است.

وی با اشاره به اعلام گروه 128 نفره متشکل از هنرمندان، اساتید دانشگاه مبنی بر انصراف از دریافت یارانه افزود: این گروه اعلام کردند رجحان ما کمک به دولت برای بازسازی مدارس مناطق محروم کشور است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: این انصراف داوطلبانه باید پیش از ثبت‌نام مجدد مردم انجام شود.

دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان جامعه گفت: خوشبختانه پزشکان جایگاه وزینی در جامعه دارند که می‌توان از آن برای ایجاد یک راهبرد اجتماعی جهت حل مسأله استفاده کرد.

وی با اعتقاد به اینکه با این کار می‌توان نشان داد مسؤولیت‌پذیری اجتماعی همچنان سر لوحه جامعه پزشکان است، افزود: باید حوزه مسؤولیت اجتماعی جامعه فرهیخته پزشکی دوباره بازنمایی شود پزشکان برای حل این معضل اقتصادی در کنار مسؤولان اقتصادی دولت هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه باید پویش و کمپین‌های اجتماعی در کارکردهای اجتماعی انجام شود، ادامه داد: باید با استفاده از سلیقه‌های مختلف به طور مجازی کمپین ایجاد کرد که این قبیل حرکت‌ها حرکت‌های نمادین هستند.

دکتر زالی با اشاره به علاقه‌مندان محیط زیست به شیفت این منابع به سمت این بخش گفت: استحصال ناشی از خروج داوطلبانه بازآرایی دهک‌ها و باز مهندسی شیوه اجرایی هدفمند کردن یارانه‌ها و تخصیص آن به حوزه سلامت است که می‌تواند سایر اهداف را محقق سازد.

وی با بیان اینکه همواره جامعه پزشکی اقبال خوبی به  فعالیت‌های اجتماعی نشان داده است، ادامه داد: در سال جدید با هفته سلامت به عنوان فستیوال علمی بزرگ در حوزه سلامت و روز دندانپزشک مواجه هستیم که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

در این جلسه دکتر ایدنی رئیس شورای عالی نظام پزشکی، دکتر نجفی عرب رئیس سندیکای صنایع دارویی، دکتر خسرونیا رئیس جامع متخصصان داخلی، دکتر اخوان آذری رئیس انجمن دندانپزشکان ایران، دکتر فریدون نوحی رئیس انجمن متخصصان قلب و عروق، دکتر عکاشه رئیس انجمن ارتوپدی ایران، دکتر حسن پور دبیر انجمن اعصاب اطفال، دکتر علما زاده دبیر سندیکای صنایع داروهای انسانی، دکتر رازی دبیر انجمن ارتوپدی، دکتر فنایی مدیر عامل بیمارستان عرفان، دکتر صفایی مدیر عامل بیمارستان طوس، دکتر نادری مدیر عامل بیمارستان جم، دکتر دبیر اشرافی مدیر عامل مرکز جراحی باروری و ناباروری و معاونان سازمان نظام پزشکی حضور داشتند و مهمترین مسائل مطرح شده توسط آنان به این شرح است.

1- نقش مهم و مؤثر صداوسیما در خصوص آگاهی بخش و اطلاع‌رسانی به طیف عظیم گروه‌های اجتماعی مرجع

2- همکاری و هماهنگی همه‌ی گروه‌های پزشکی، انجمن‌های علمی تخصصی برای انصراف داوطلبانه از یارانه‌ها

3- سوق منابع حاصل از این انصراف به سمت سلامت مردم، افزایش تحرک و ورزش به عنوان عامل پیشگیری از بیماری‌ها

4- ساماندهی در پرداخت یارانه‌ها و کمک‌های دولت از طریق نهادهای دیگر مثل کمیته امداد، بهزیستی هلال احمر و ...

5- استفاده دولت تدبیر و امید از اعتماد عمومی جامعه و افزایش نقش انصراف داوطلبانه گروه‌های مهم اجتماعی

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.