پنجشنبه، 9 فروردین 1403

افزایش تعرفه های پزشکی ناچیز و غیر عادلانه است

افزایش تعرفه های پزشکی ناچیز و غیر عادلانه است
عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: معتقدیم افزایش تعرفه های پزشکی سال 1398 که اخیرا اعلام شده ، بسیار ناچیز بوده و ممکن است مشکلات فراوانی را برای جامعه پزشکی و ارائه خدمات درمانی به مردم همراه داشته باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ دکتر حمیرا وفایی سی سخت طی گفتگویی اظهار داشت: با وجود اینکه امسال دولت تلاش کرد افزایش تعرفه های پزشکی را زودتر از هر سال اعلام کند ولی متاسفانه به نظر می رسد کار کارشناسی لازم روی این بحث انجام نشده است و مهمتر از همه از نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی استفاده نشده است.

وی  ادامه داد: علیرغم افزایش قیمت تمام شده همه هزینه های خدمات درمانی، به خصوص در تجهیزات پزشکی، کیت های آزمایشگاهی، هتلینگ ، مواد مصرفی و... متاسفانه این مسائل در بحث تعرفه لحاظ نشده است.

دکتر وفایی افزود : نگران هستیم که با توجه به این میزان ناچیز افزایش تعرفه های پزشکی و عدم رعایت عدالت در بخش های مختلف تعرفه ای بخصوص در ویزیت و ضریب کای حرفه ای،  امکان تعطیلی برخی از مراکز درمانی و بیمارستانی و کاهش کیفیت یا کاهش تعداد خدمات در این مراکز که به زیان سلامت مردم است، وجود داشته باشد.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی  تاکید کرد: به طور قطع اعضای فرهیخته و خدوم جامعه پزشکی از  مردم شریف ایران  جدا نیستند و مشکلات مردم را به خوبی می دانند . در همه بحران ها نشان داده اند که در کنار مردم عزیز هستند و تمایل ندارند که به مردم هزینه بیشری تحمیل شود ولی راهکار آن افزایش غیر منطقی و غیر عادلانه تعرفه نیست.

وی اضافه کرد: اعضای جامعه پزشکی همیشه در مواقع بحرانی و مشکلات موجود جامعه پیشقدم بوده و نقش موثری داشته اند و نمی خواهند با افزایش  تعرفه ها، مردم بیشتر تحت فشار قرار بگیرند  ولی معتقدند که در کنار افزایش صحیح و منطقی تعرفه ، سازمان های بیمه گر باید تقویت شوند و تعهدات آنها افزایش یابد تا مردم شریف ایران نیز در این شرایط تحت فشار بیشتر اقتصادی قرار نگیرند و از طرفی جامعه پزشکی  نیز بتواند همچنان و بیش از پیش جهت ارتقای سلامت هموطنان عزیز تلاش کند.

وفایی ادامه داد: در مجموع تعرفه های پزشکی بطور متوسط 13 درصد رشد داشته است که بسیار ناچیز است؛ در کای حرفه ای افزایش نداشته ایم ، در قسمت ویزیت حدود ۶-۷ درصد ، در ضریب کای فنی و هتلینگ حدود   20 تا 25 درصد است.

وی تاکید کرد: براساس برآوردهای انجام شده برای اینکه کیفیت خدمات مراکز درمانی نگهداشته شود و جامعه پزشکی بتواند بخشی از افزایش هزینه های گزاف را جبران کند ، در بخش حرفه ای پیشنهاد می شود مطابق نرخ تورم اعلام شده توسط دولت ،  26،9 درصد رشد را داشته باشیم. در بخش کای فنی و تجهیزات این رشد 40 درصد باشد.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی ابراز امیدواری کرد که جهت جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در ارائه کیفی خدمات در مراکزدرمانی و بیمارستانی ، دولت با افزایش منطقی و عادلانه تعرفه ها با توجه به قیمت تمام شده خدمات درمانی و همچنین تقویت سازمان های بیمه گر و افزایش تعهدات آنها، تلاش کند  تا مردم  نیز از این قضیه کمتر متضرر شوند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.