چهارشنبه، 29 فروردین 1403

مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران برگزار شد

هشتمین نشست کارشناسی مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران 19 مهرماه جاری در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی این نشست کارشناسی حول سه محور توسعه سمن ها توسط انجمن های علمی، حقوق و اخلاق پزشکی و تعارض و همپوشانی رشته های پزشکی برگزار شد.

پس از برگزاری جلسات جداگانه به صورت کارگروه در هر یک از محورهای فوق الذکر روسا و دبیران هیات مدیره انجمن ها علمی تخصصی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون بهداشت و درمان ، روسای بیمارستان های خصوصی و مسئولان عالی رتبه وزارت بهداشت در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد گرد هم آمده و به ارائه گزارش عملکرد خود در این پنل های اختصاصی پرداختند .

در ابتدای این نشست دکتر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که در سال 91 میزان استفاده از خدمات پزشکی در کشور به میزان 7 درصد کاهش یافت؛ بیان کرد  زندگی جامعه پزشکی نیز تحت تاثیر تورم است و باید پرسید وظیفه گروه پزشکی و سیاستگذاران و ‏انجمن‌های علمی در تعیین تعرفه‌های پزشکی چیست؟

وی با بیان این که در نظام سلامت بین 63 تا 67 درصد هزینه‌ها برای دستمزد پرداخت می‌شو؛ افزود: امروز در جامعه پزشکی و پرستاری انتظار می رود حقوق ها متناسب با تورم باشد. ایران هشت و ۱۳ صدم در صد ازتولید  ناخالص ملی را به حوزه سلامت داده است و ۶۳ درصد از هزینه های سلامت در ایران صرف دستمزد می شود .

 

سخنگوی وزارت بهداشت  درخصوص خطاهای پزشکی عنوان کرد : در آمریکا و اروپای غربی خطاهای پزشکی به میزان 10 تا 15 درصد است و میزان شکایت ‏نیز حدود 3 درصد پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد. در ایران حدود 10 میلیون و 300 هزار بستری داریم که 5 هزار و 800 شکایت ‏انجام شده است که این میزان یک دهم درصد پرونده های پزشکی است.

**نباید مانند مردم عادی گله کنیم

دکتر علی نوبخت حقیقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دبیر هیئت مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران  با اشاره به این که ما هم می توانیم همانند  کامیون داران نسبت به تعرفه کم و مسائل  حاشیه‌ای اعتراص کنیم  ولی این کار مردم عوام است؛ اظهار کرد:  باید دانشگاه نسل چهارم داشته باشیم و نباید مانند  افراد عادی گله کنیم بلکه باید به جلو گام برداریم.

 

وی افزود : ما در تعیین سرنوشت خودمان مسئول هستیم و باید با اصالت کارهای مان را به پیش ببریم  و در این میان نقش انجمن‌های پزشکی بسیار پر رنگ است.

وی ادامه داد : برای خروج از حالت فعلی و اعمال اخلاق حرفه‌ای پزشکان، دو راه وجود دارد. وقتی در هوایی نفس می‌کشیم که آلوده است، ‏نمی‌توان انتظار داشت که فقط به دو نفر اکسیژن خالص برسد. زیرا هوا آلوده است و در نتیجه همه مسموم می‌شوند. در این شرایط ‏پزشکان نیز می‌توانند مثل سایر صنوف اعتراض کنند که این کار درست نیست. راه دوم این است که قدر نعمتی که خداوند به پزشکان ‏داده را بدانیم.‏

به گفته نوبخت پزشکان باید رو به جلو حرکت کرده، جامعه را اصلاح کنند. پزشکان باید از درون، خود را اصلاح کنند. ‏نباید این طور باشد که رئیس یک انجمن حرفی بزند و سایر انجمن‌ها او را محکوم کنند و این مجمع، انجمنی را بالاتر می‌داند که کمیته اخلاق ‏پزشکی را در بدنه خود تشکیل داده باشد.‏

**ساخت 6  مرکز ژن درمانی در دستور کار است

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به این که درسالهای گذشته تولیدات علمی به کمک توسعه آموزش عالی رشد خوبی داشته و موفق به کسب رتبه اول در منطقه و در بین کشورهای اسلامی شده‌ایم، بیان کرد :  در میان ۲۰ کشور دنیا رتبه ۱۵ تولید علم را داریم و کشورمان از نظر تعداد دانشگاه ها در وضعیت خوبی به سر می برد.

وی درباره فعالیت وزارت بهداشت برای تولید علم افزود :وزارت بهداشت ۳۰ درصد از تولید علم کشور را برعهده دارد و موفق به افزایش شاخص های کیفی شده‌ایم و اکنون ۳۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند که ۱۰۰ مورد آن در حوزه پزشکی فعالیت دارند و موفق به تولید ۳۴۰ محصول دارویی در داخل کشور شده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های پزشکی سرمایه گذاری بزرگی درسلامت دیجیتال کرده‌اند ، گفت: هر شرکت دانش بنیانی که انجمن تشکیل دهد وزارت بهداشت از آن حمایت می کند و با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی به آنها کمک می‌کنیم .

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص ژن درمانی خاطرنشان کرد : یکی از مسائل مهم امروز در دنیای پزشکی توجه به ژن درمانی است و متخصصان پزشکی از سال ۲۰۱۵ به موفقیت های خوبی در این رشته دست یافته اند و برخی از بیماری‌ها همچون هموفیلی به کمک ژن درمانی قابل معالجه هستند.

 

به گفته ملک زاده امکانات و نیروی انسانی خوبی در زمینه ژن درمانی در کشور وجود دارد و ساخت مرکز ژن درمانی کامل نیازمند ۵۰ میلیارد تومان پول است و درحال حاضر کار ساخت 6مرکز ژن درمانی از جمله بیمارستان شریعتی مد نظر قرار گرفته است. در بسیاری از کشورهای اروپایی، ‏زیرساخت‌ها و مقررات بکارگیری ژن درمانی ایجاد شده و باید به سمت این پیشرفت‌های جهانی حرکت کرد. چاره‌ای نداریم جز اینکه به ژن درمانی ‏توجه کنیم و باید از انجمن‌های علمی دعوت کرد که هر کدام با توجه به رشته خود به این موضوع وارد شوند.‏

**اخلاق به عنوان یک فاکتور مهم مورد توجه انجمن ها باشد

دکتر ایرج فاضل رئیس مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران نیز با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور که همه اقشار جمعیت را تحت فشار قرار داده است بیان کرد: ابتدا از انجمن های علمی که در طول سال ها فعالیت داوطلبانه خدمات ارزنده ای را به نظام سلامت کشور عرضه کرده اند قدردانی می کنم و از آنان خواستار این هستم که در برابر مشکلات صبور باشند و با اتکا به توان علمی خود و ایجاد هماهنگی و حمایت نظام پزشکی و وزارت بهداشت سعی کنند  خدمات حیطه های علمی خود را در این شرایط بهتر از پیش و کامل تر انجام دهند.

وی در خصوص تعارضات میان رشته ای اظهار کرد : در هر صورت تعارضات بین رشته ای با توجه به تکثر رشته ها رو به افزایش است و مسلما بهترین راه ساماندهی این تعارضات از طریق خود جامعه فرهیخته پزشکی و بحث و تبادل نظر میان اهل حرفه و انجمن های وابسته است و نظام پزشکی میزبان مناسبی برای آنهاست.

دکتر فاضل تصریح کرد : تعامل و تقویت ارتباطات میان NGO های مرتبط با بهداشت و سلامت و گروههای پزشکی و سهیم شدن مردم در تصمیم گیری ها و اجرای امور سلامت از الزامات اساسی است.

 

وی افزود: در شرایط فعلی که اخلاق در همه سطوح تنزل اسفباری پیدا کرده است ، روشنفکران و تحصیلکردگان کشور می توانند الگوهایی باشند که با رعایت اخلاق شهروندی و تعهد به مسئولیت اجتماعی خود جریانی مثبت و دلگرم کننده را در جامعه بیافرینند.

وی خاطرنشان کرد : اخلاق پزشکی به عنوان یک فاکتور مهم باید مورد اهتمام انجمن های پزشکی باشد و انجمن ها و کمیته اخلاق به ایجاد و ارتقای ضوابط اخلاقی اهتمام ورزیده و با نمایندگی رسمی از سوی نظام پزشکی از نظر عملی هم دخالتهایی داشته باشند.

رئیس مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران یاد آور شد : خوشبختانه تعداد شکایات از پزشکان در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین بوده و حدود یک دهم درصد است که خود نشان دهنده اخلاق حرفه ای و توجه به موازین اخلاقی است.

لازم به ذکراست  دکتر فاضل در پایان از شرکت فعالانه و تاثیرگذار نمایندگان انجمن ها و همچنین شرکت پرشور در مباحث مطرح شده تشکر و قدردانی نموده و این میزان از احساس مسئولیت را جزء سرمایه های مهم جامعه پزشکی قلمداد کردند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.