پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نامه رئیس کل نظام پزشکی به رئیس صدا و سیما

نامه رئیس کل نظام پزشکی به رئیس صدا و سیما
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما خواستار تنویر افکار عمومی در خصوص تعرفه های پزشکی شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن نامه دکتر ظفرقندی خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر علی عسگری

رئیس محترم سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

 

با سلام و احترام

به دنبال پخش بخش خبری 20:30 مورخه جمعه 98/2/06 از شبکه دوم سیما با موضوع تعرفه‌های پزشکی مطالب ذیل جهت تنویر افکار عمومی و تذکر به تهیه‌کنندگان آن برنامه به استحضار می‌رسد.

خواهشمند است این توضیحات وفق قانون از همان برنامه منتشر گردد.

1- بر خلاف متن گزارش، شورای عالی نظام پزشکی هیچگاه افزایش 70 % تعرفه‌های تشخیصی و درمانی را مصوب نکرده بلکه پیشنهاد افزایش جزء حرفه‌ای تعرفه که معادل دستمزد است برابر افزایش سراسری نرخ حقوق و دستمزدها و میزان افزایش جزء فنی که معرف وسایل مصرفی و تهیه سخت‌افزار می‌باشد برابر نرخ تورم را ارائه کرده است. لذا طرح موضوع افزایش 70 % برای تعرفه‌ها توسط شورای عالی سازمان مصداق نشر اکاذیب بوده و قابل پیگیری قانونی است.

2- بنا بر مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ابتدا در شورای عالی بیمه سلامت بررسی شده و پس از تصویب جهت تأیید به هیأت دولت ارائه می‌گردد در حالی که شورای عالی بیمه سلامت در این زمینه تاکنون تشکیل نشده است.

3- در مورد نظرات نمایندگان محترم مجلس توجه شما را برای نمونه به مصاحبه آقایان عبدالرضا عزیزی، اکبر ترکی، همایون هاشمیو بهروز بنیادی در اعتراض به تعرفه‌های اعلام شده جلب می‌کنیم، شایسته بود نظر دو گروه نمایندگان موافق و مخالف در گزارش ذکر می‌شد.

4- مسلماً‌ در چنین شرایط سخت اقتصادی فشار بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه در بخش سلامت خواسته هیچ یک از سطوح نظام سلامت نیست لیکن کاهش این فشار بایست با نقش آفرینی و حمایت سازمان‌های بیمه‌گر صورت گیرد و تحمیل هزینه‌های درمان اقشار آسیب‌پذیر از محل فشار بر سایر گروه‌های اجتماعی اخلاقی و منصفانه نیست.

5- بر خلاف گزارش مربوطه افزایش پیشنهادی شورای عالی نظام پزشکی بر اساس قوانین دائمی بودجه و مبانی محاسباتی شورای عالی بیمه بوده و استفاده از عبارات «افزایش بی قانون تعرفه‌ها» یا «افزایش بی‌حساب و کتاب تعرفه‌ها» غیر واقعی می‌باشد.

6- تغییر مبانی محاسباتی ضرایب تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در چارچوب طرح تحول سلامت بر اساس طرح و مبانی قابل تأمل ولی بر اساس منابع ناپایدار بنا شده است و اصلاح تعرفه‌ها بر اساس کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و اصلاحات آن صورت گرفته که منبعی مستند و قابل قبول برای بسیاری از کشورهای جهان می‌باشد.

لازم به ذکر است تغییرات تعرفه‌ها در سال‌های 93 و 94 بر پایه کاهش شکاف تعرفه‌ اعلامی سال‌های قبل و قیمت تمام شده خدمات بوده و توجیهی برای اعلام تعرفه‌های غیر منطقی آینده نمی‌باشد. این تغییر تعرفه صرفاً در مورد ضرایب k اعمال شده و مشمول حق ویزیت نبوده است.

7- استفاده از عبارات جهت‌دار «برخی پزشکان ناراضی»، «پزشکان قانون گریز»، «پزشکان خوش اشتها»، «اعتراض مرسوم»، «افزایش بی‌حساب و کتاب»، «چماق زیرمیزی»، «افزایش بی‌قانون تعرفه‌ها»، «اهداف شخصی» و استفاده از فشار اقتصادی بر جامعه جهت توجیه تصمیمات غیر کارشناسی و ناعادلانه در تعیین تعرفه‌های درمانی نه تنها شایسته و زیبنده یک رسانه ملی نیست بلکه حتی سفارشی بودن چنین گزارش‌هایی را به ذهن متبادر می‌نماید.

8- جامعه محترم پزشکی کشور در همراهی با جامعه و تقدم منافع مردم بر خود نه تنها بر قسم نامه پزشکی بلکه در تعهد بر کتاب مقدس قرآن پایبندند و خوشبینانه آرزومندند که برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگاناین برنامه‌ها نیز روزی قسمنامه‌ای را در رعایت اخلاق، عدالت، انصاف و بی‌طرفی امضا نمایند.

دکتر محمد رضا ظفرقندی

رئیس کل

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.