جمعه، 10 فروردین 1403

سرانه پزشک خانواده مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است

سرانه پزشک خانواده مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است
سرانه 96 پزشک خانواده با 10درصد افزایش نسبت به 94 اعلام شد در حالی که معوقات سازمانهای بیمه گر به بهانه عدم اعلام سرانه 95 در بلاتکلیفی مانده است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی جمعه دوم تیرماه 1396 جلسه فوق العاده شورای عالی در خصوص تعرفه های تشخیصی و درمانی سال 1396 و ضرورت بررسی ابعادمختلف موضوع در محل سازمان نظام پزشکی کشور برگزار شد.

در این جلسه  توضیحاتی توسط دکتر ایدنی (ریاست شورا) دکتر زالی (رئیس کل سازمان) و دکتر حسین بابائی (رئیس کمیسیون تعرفه و بیمه ) در خصوص متفاوت بودن نحوه اعلام تعرفه خدمات پزشکی در مقایسه با سالهای گذشته از سوی هیات دولت و اینکه در طول چندین جلسه با شورای عالی بیمه ، پیشنهاد سازمان و وزارت بهداشت رشد گلوبال 15 درصد بوده و در شورای عالی بیمه نیز مصوب شده بود که تعرفه بخش خصوصی جدا از تعرفه بخش دولتی بررسی و اعلام شود ، ارائه شد.

بنابر این گزارش در هیات وزیران حتی بحث تقلیل تعرفه ها مطرح شد و علیرغم اینکه سازمان نظام پزشکی در پایان سومین فصل 95 بسته های پیشنهادی کارشناسی شده خود را ارائه نمود اما این مصوبات خروجی تلاش ها و جلسات متعدد سازمان درشورای عالی بیمه نبوده است ؛ در حالی که از تعرفه ویزیت ،حدود 70 درصد از جامعه پزشکی سهم می برند اما برآورد رقمی آن حدود 12 تا 14 درصد هزینه کرد سلامت بوده و رقم قابل ملاحظه ای نیست بنابر این نگرش هیات دولت برای جامعه پزشکی بسیار ناعادلانه و اعتراض برانگیز است.

در این جلسه دکترلاله تدین نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت : برنامه پزشک خانواده و طرح تحول سلامت ، در صورت وجود صنعت بیمه ای کارآمد وجوابگو ودربرگیرندگی بخش خصوصی در کنار دولتی ، می توانست دو برنامه مورد اقبال در جامعه پزشکی باشد.

وی افزود : هر دو برنامه عمدتاً بدلیل عدم توان سازمانهای بیمه گر در برآورده نمودن تعهداتشان و بی توجهی به بالاتر بودن هزینه های سرباری خدمات درمانی در بخش خصوصی ، به اقبال خود دست نیافتند.

وی با اشاره به سرانه پزشک خانواده تصریح کرد : متاسفانه  اگر این موضوع به کل جامعه پزشکان عمومی کشور هم مربوط می شد نه وزن رقمی آن بالا بود و نه صدای اعتراض؛  چه رسد به اکنون که تنها دردو استان  مشکل ایجاد نموده است .

تدین با اشاره به این که علیرغم تصویب 10 درصدی افزایش به سرانه 94 برای اعلام سرانه 95در ستاد کشوری در نیمه اول سال 95 ، بیان کرد :  تصویب همین رقم افزایش در شورای عالی بیمه مورخ 15/12/95  و اینکه معاون اول ریاست جمهور در جریان عدم اعلام سرانه 95 پزشکان خانواده در فهرست تعرفه های خدمات پزشکی 95 قرار گرفته اظهار تاسف و قول رسیدگی داد بود اما حتی 28 اسفند 95 هم سرانه 95 اعلام نگردید.

نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان این که در سال 93  سرانه پزشکان خانواده  مورخ 28/12/93 اعلام شده بود ، ادامه داد : در کمال ناباوری سرانه 96 پزشک خانواده با 10درصد افزایش نسبت به 94 اعلام شد در حالی که معوقات سازمانهای بیمه گر به بهانه عدم اعلام سرانه 95 در بلاتکلیفی مانده است و اکنون تکلیف سرانه 95 چه می شود و  انگیزه پریدن از روی آن چیست؟

به گفته وی باید 10درصد (حداقل نرخ تورم به سرانه 94 ) اضافه می شد و  برای سرانه 96 هم درصد پیش بینی شده برای تمام تعرفه ها به سرانه 95 افزوده می شد که  بازهم رقم سرانه به 5 هزار تومان نمی رسید.

تدین به نگرش متفاوت در سرانه خدمات پزشکان تک شیفت و دو شیفت، اشاره کرده و گفت :  با توجه به ارائه خدمات کامل توسط پزشک خانواده به بیماران (چه تک شیفت و چه دو شیفت ) و با تصویب حق الزحمه ویزیت پزشکان در رشته های مختلف هیچگاه سابقه نداشته تفاوتی بین ویزیت پزشکان با تعداد روزهای کاری مختلف و یا وابسته به ساعات کاری قائل شوند.

وی یاد آور شد : مصرانه تصحیح این نگرش تبعیض آمیز را که در نهایت برای پزشک تک شیفت اجحاف مضاعف است ؛ خواستاریم .

 

انتهای پیام/ ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.