پنجشنبه، 9 فروردین 1403

طرح فرار مالیاتی پزشکان یک فرار رو به جلو در مقابل مطالبات آنهاست

  طرح فرار مالیاتی پزشکان یک فرار رو به جلو در مقابل مطالبات آنهاست
معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مملکت سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی دارد و لذا اگر قرار است برای مالیات پزشکان کاری کنیم، باید آن را به شکل کارشناسی انجام دهیم و بر اساس اصول تصمیم بگیریم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و به نقل از پایگاه خبری پزشکان و قانون ،مالیات بر درآمد پزشکان یکی از مباحث پرچالش نظام سلامت طی سال‌های اخیر بوده است. به طوری که روزگاری رقم آن برابر ۳ درصد درآمد، مدتی ۱۰ درصد، در ادامه ۵ درصد و حالا با تصمیم مجلس، به یکباره به ۱۰ درصد علی‌الحساب افزایش پیدا کرده است. معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مملکت سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی دارد و لذا اگر قرار است برای مالیات پزشکان کاری کنیم، باید آن را به شکل کارشناسی انجام دهیم و بر اساس اصول تصمیم بگیریم. از نظر «محمد جهانگیری» این حاشیه‌ها ناشی از عدم اطلا‌ع‌رسانی صحیح از فعالیت درست و قانونی پزشکان بوده است.

پزشکان و قانون: آقای دکتر! چرا بحث مالیات پزشکان این روزها سر زبان افتاده است؟

مالیات یک موضوع مشترک برای همه مشاغل، اصناف، ارائه‌کنندگان خدمات و فعالیت‌هایی است که منجربه درآمد می‌شوند. مالیات مختص امسال نیست و در سنوات قبل هم بوده است. در حوزه پزشکی اما یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد مغفول مانده است، عدم شفاف‌سازی در راستای فعالیت‌های قانونی است که تا به حال جامعه پزشکی انجام داده اما به اطلاع مردم یا جامعه پزشکی نرسیده است. به همین دلیل عده‌ای براساس برداشت‌های خود، عدم آشنایی با اقتصاد سلامت و راهکارهای آن، عدم آشنایی با برنامه‌ها و استراتژی‌های نظام سلامت و نحوه تامین و توسعه نظام سلامت خصوصا در بخش خصوصی، این موضوع را بر اساس اطلاعات غیر قابل اعتماد و نادرست مطرح می‌کنند.
مثلا در یک مطب شلوغ و با تعداد بیمار بالا، درآمد پزشک از طریق محاسبات غیرواقعی حدس زده می‌شود و به این حدس استناد می‌شود. در ادامه نیز آن را به تمام جامعه پزشکی تسری می‌دهند و براساس آن تصمیم می‌گیرند. در صورتی که نمی‌دانند جامعه پزشکی براساس سیاست‌های نظام سلامت و سازمان نظام پزشکی توانسته برنامه‌ها را به شکلی هماهنگ کند که یکی از منضبط‌ترین مباحث قانونی را در حوزه مالیات و شفاف‌سازی پیاده کند.

پزشکان و قانون: این روند منضبط در سرتاسر جامعه پزشکی جریان دارد؟

به هر حال جامعه پزشکی هم مانند سایر فعالان در حوزه ارائه خدمات، بعضی جاها نارسایی‌هایی دارد. اما به نسبت تمام آنها، جامعه پزشکی هم شفاف‌تر است و هم قانونی‌تر.

پزشکان و قانون: پس چرا برخی جامعه پزشکی را به فرار مالیاتی متهم می‌کنند؟

این مساله ناشی از برداشت‌های ناصحیح است و البته جاهایی هم شاید مغرضانه باشد. در سالیان اخیر و به‌خصوص بعد از طرح تحول نظام سلامت، شفاف‌سازی‌های زیادی در حوزه پزشکی انجام شد. امروز تمام اسناد ما بسیار شفاف و به شکل ثبت شده در تمام موسسات پزشکی و قابل رسیدگی است. میزان ارائه خدمات و هزینه‌های مرتبط با آن مشخص و مطالبات ما هم مشخص است. وقتی همه اینها را در کنار هم قرار می‌دهیم، می‌بینیم که جامعه پزشکی باید تشویق شود. به این دلیل که در شرایط بحرانی سال ۹۷ تنها قشری که به فکر مردم بود، جامعه پزشکی بود. کمااینکه برای ارائه خدمات هیچ هزینه‌ای را افزایش نداد. شما از خدمات هواپیمایی بگیرید تا خواروبار و مواد غذایی و لوازم منزل و ... هزینه‌ها را افزایش دادند و حتی بیشتر از نرخ ارز رشد کردند. تنها جایی که در این بحران‌ها برای مردم چالش ایجاد نکرد، خدمات سلامت بود. در عین حال که واقعی‌ترین خدمات را جامعه پزشکی به مردم داد. اما متاسفانه امروز به جای تشویق جامعه پزشکی، این مطالب ناصحیح عنوان می‌شود.

پزشکان و قانون: برخی آمار رسمی حکایت از این دارد که میزان فرار مالیاتی در کل کشور، رقمی بین ۳۵ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان است. برخی منابع رقمی بالغ‌بر ۷۰۰ میلیارد تومان از این فرار مالیاتی را به پزشکان نسبت می‌دهند. آیا شما این آمار را می‌پذیرید؟

این آمارها از همان تلورانس ۱۰ هزار میلیارد تومانی مشخص است که دقیق نیست. گذشته از این، اگر این آمار صحیح است، پس چرا از آن جلوگیری نمی‌کنند؟ بحث فرار مالیاتی متعلق به جاهایی است که درآمد آنها دیده نمی‌شود و شفاف نیست. در جامعه پزشکی تمام درآمدها شفاف و قابل وصول است. در بیمارستان‌ها تمام اسناد و تعداد بیماران موجود است. لذا این ارقام اصلا در حوزه فرار مالیاتی مطرح نیست.
اما ما برای حل برخی مسائل، قواعد و قوانینی داریم. مثلا از سال ۷۳ قانون بیمه همگانی گفته که تعرفه‌گذاری را براساس قیمت واقعی بگذارید. خود همین قیمت واقعی تا به حال احصا نشده است. وقتی قیمت واقعی احصا می‌شود، هزینه مشخص است و می‌توانیم بر درآمد فرد مالیات ببندیم و نیازی به چانه‌زنی نیست. ما از این مساله استقبال می‌کنیم و حتی می‌گوییم که نیازی نیست تعیین مالیات را به ما بدهید، بلکه به وزارت صمت بدهید. آن موقع مشخص می‌شود که جایگاه ارائه خدمت کجاست. امروز جامعه پزشکی ما به شکل نجیبانه در حال فعالیت است و البته ما در همه جوامع افرادی را داریم که خارج از عرف، حرفه‌ای‌گری و انصاف کار می‌کنند.

 پزشکان و قانون: آیا می‌توان گفت که میزان واقعی فرار مالیاتی همین تعداد اندک افراد متخلف در جامعه پزشکی چقدر است؟

کار خارج از عرف مالیات ندارد. کسی که خارج از عرف کار می‌کند، مرتکب تخلف می‌شود که خود ما و وزارت بهداشت باید با آن برخورد کنیم. آنکه درچارچوب قانون کار می‌کند، مبلغ را هم اعلام می‌کند. ما براساس قوانین تا سال ۹۵ یکی از بهترین صنوفی بودیم که مالیات می‌دادیم.
متاسفانه دوستان بعضی مسائل را تاکید نمی‌کنند. جامعه پزشکی در چند موقعیت خدمت می‌دهد که یک بخش آن در مطب است. یک قسمت در موسسات است که آن را اعلام نکردند. ما تعداد زیادی موسسه داریم که آنها هم مالیات می‌دهند و وقتی این ارقام را کنار هم می‌گذاریم، رقم قابل توجهی برای مالیات خواهد بود.

 پزشکان و قانون:‌ آیا برای مالیاتی که جامعه پزشکی پرداخت می‌کند، رقم مشخصی وجود دارد؟

بالای ۱50 میلیارد تومان فقط در بخش  سرپایی خصوصی است. در حالی که بیش از ۸۰ درصد خدمات بستری ما در بخش دولتی انجام می‌شود و خود دولت مالیات آن را کسر می‌کند. اینها هم جزء ارقامی است که کسی آن را محاسبه نمی‌کند.

پزشکان و قانون: اما نظر خود را در مورد ادعایی که در مورد فرار مالیاتی ۷۰۰ میلیارد تومانی پزشکان مطرح شده را نگفتید.

اولا واژه فرار مالیاتی اصلا صحیح نیست. ثانیا این رقم را براساس چه محاسبه‌ای بیان کردند؟ ما این رقم را قبول نداریم. آن کسی که این را گفته باید بگوید مطابق چه استنادی گفته است.

پزشکان و قانون: رقمی که شما آن را قبول دارید، چقدر است؟

اصلا نمی‌شود برای آن رقم گفت. ما در حال حاضر در حوزه مالیاتی براساس قوانین عمل کردیم. افرادی فرار مالیاتی دارند که ما اصلا آنها را نمی‌شناسیم، قبولشان نداریم و اگر هم بدانیم با آنها برخورد می‌کنیم.

پزشکان و قانون: آیا مالیات سال ۹۶ پزشکان محاسبه شده است؟

در حالی می‌خواهیم به مالیات سال ۹۶ پزشکان رسیدگی کنیم که هنوز مطالبات ما پرداخت نشده است. مطالبات ما با این تورم‌ها چقدر می‌شود؟ افت پولی که ما از دولت طلب داشتیم و پرداخت نکرده، به اندازه دو برابر مالیاتی است که باید می‌دادیم. اینجا چه کسی به کمک ما می‌آید؟
امروز موسسات ما که بیش از ۱۰۰ هزار اشتغال ایجاد کردند، برای پرداخت حقوق دچار مشکل شدند و با دادن بهره تسهیلات می‌گیرند. سازمان امور مالیاتی و دولت کجا هستند؟ چرا کمک نمی‌کنند؟ صرفا که گرفتن مالیات از یک طرف مطرح نیست.
سوال من این است که الان دیگر حتی آب معدنی را هم تا پول نقد پرداخت نشود به بیمارستان نمی‌دهند. در حالی که قبلا با چک چندین ماهه می‌دادند. تمام خریدهای ما نقد است و حقوق پرسنل باید سرماه پرداخت شود. اما مطالبات ما تعهدی است و یک سال دیگر پرداخت می‌شود. با این شرایط اقتصادی باز هم جامعه پزشکی خدمات می‌دهد. آیا بیان این مطالب درست است؟ به کار بردن واژه فرار مالیاتی برای پزشکان فرار رو به جلو نیست؟ قدر نشناسی نیست؟ آیا با جامعه نجیبی که درد مردم را در سخت‌ترین شرایط درمان می‌کند باید این گونه رفتار شود؟ این بحث و گفتمان در مورد پزشکان اشتباه و این بالاترین اجحاف به جامعه فرهیخته پزشکی است. چرا این القاب را بپذریم و بعد اثبات کنیم که ما نیستیم. ما این را رد می‌کنیم و از کسانی که این‌ها را مطرح می‌کنند، خواهش می کنیم اگر تشکر نمی‌کنند، لااقل توهین نکنند.

پزشکان و قانون: راهکار شما برای حل مناقشه مالیات پزشکان چیست؟

این مملکت سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی دارد. اگر هم قرار است برای مالیات پزشکان کاری کنیم، باید آن را به شکل کارشناسی انجام دهیم و بر اساس اصول تصمیم بگیریم. ما موافق شفاف‌سازی و مالیات بهینه هستیم. اما با نحوه عمل آن که یک شبه، یک تصمیم خلق‌الساعه بگیریم، بدون اینکه عوارض آن را بدانیم، مخالفیم.

انتهای پیام/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.