پنجشنبه، 30 فروردین 1403

داشتن مهارت های ارتباطی از الزامات طبیبانه برخورد کردن با بیمار است

داشتن مهارت های ارتباطی از الزامات طبیبانه برخورد کردن با بیمار است
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که پزشک باید به عواطف و احساسات درونی بیمار توجه داشته باشد گفت : طبیبانه برخورد کردن الزاما به معنای داشتن تجربه و دانش بیشتر پزشکی نیست بلکه به معنای داشتن مهارت های ارتباطی بیشتر است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی سید حمید خوئی داروساز و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم اختتامیه همایش اخلاق پزشکی به مدت سه روز در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد با اشاره به این که در ارتباط با بیمار این حقیقت که با یک انسان سروکار داریم مورد توجه نیست ، بیان داشت : اگر قداستی برای رشته پزشکی قائل هستیم برخاسته از خدمت گیرنده آن یعنی انسان ا ست که به عنوان اشرف مخلوقات حفظ سلامتی آن مقدس و واجب است.

وی با اشاره به این که باید نگاه چهار بعدی به بیمار از نظر بیولوژیک ، روانی ، روحی و اجتماعی داشته باشیم افزود : هرگز نمی توان بر جسم بیمار متمرکز شد بدون این که به ابعاد روحی و روانی او توجه کرد و درمانگر بیش از آن که به جسم توجه داشته باشد باید به عواطف و احساسات و درون بیمار  توجه نشان دهد.

به گفته وی طبیبانه برخورد کردن با بیمار الزاما به معنای داشتن تجربه و دانش پزشکی بیشتر نیست بلکه این امر نیازمند داشتن مهارت های ارتباطی بیشتر است و همه خصوصیات در فرآیند درمان و گزینه های درمانی به لحاظ کمی و کیفی موثر هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که ورود ابزار و تجهیزات به فضای ارائه خدمات پزشکی سبب شد تا ارتباط بیمار و پزشک به سمت ارتباطهای مکانیکی مجرد سوق داده شود ، تصریح کرد : نباید اجازه داد دستگاهها و ابزارها بر اصل اصیل برقراری ارتباط کارآمد با بیمار تاثیر سوء بگذارد که متاسفانه این امر امروز به یک آفت عمومی تبدیل شده است و بر نوع ارتباط موثر تاریخی دیرینه که یکی از بنیادهای اساسی قداست پزشکی است تاثیر گذاشته است.

خویی با اشاره به این که وقتی انسان می فهمد بیمار است ساختار روحی و فکری اش تغییر می کند اذعان د اشت : این موضوع بر پاسخ دهی به درمان تاثیر گذاشته و گاهی از منظری به بیمار نگریسته می شود که 180 درجه با نگاه بیمار به خودش متفاوت است بنابراین باید به همه ابعاد وجودی انسانی که بیمار شده است توجه نشان دهیم و یک ارتباط مکانیکی مجرد با او برقرار نکنیم.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.