پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی:پدیده شوم زیر میزی در کشور دارای ابعاد تاریخی است / صدا و سیما به سیاه نمایی از نظام پزشکی می پردازد

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی:پدیده شوم زیر میزی در کشور دارای ابعاد تاریخی است / صدا و سیما به سیاه نمایی از نظام پزشکی می پردازد
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه اخذ زیر میزی در بین برخی از پزشکان نیاز به آسیب شناسی و جلوگیری دارد گفت: پدیده زیر میزی از عدم پرداخت مطالبات پزشکان، نبود تعرفه پزشکی، اولویت نداشتن سلامت در کشور و... سرچشمه می گیرد که به جای بزرگنمایی نیاز به آسیب شناسی دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی دکتر عباس آقازاده مسرور، رییس مجمع عمومی نظام پزشکی کشوردر خصوص علل ایجاد پدیده شوم زیر میزی در بین برخی از پزشکان گفت: زیر میزی یک پدیده شوم، قاچاق و خارج از عرف جامعه پزشکی است که به هیچ عنوان در شان این قشر نیست اما عوامل اجتماعی و اقتصادی باعث بروز این پدیده شده است که نیاز به آسیب شناسی و برخورد دارد.

وی اولویت نداشتن سلامت در بودجه کشور را یکی از عوامل بسیار مهم در ترویج اخذ زیر میزی دانست و عنوان کرد: سرانه سلامت در کشور ما نسبت به سایر کشورهای همسایه بسیار کم است که متاسفانه بی توجهی به این امر مهم برخی پزشکان را در دریافت این مبلغ قاطع کرده است.

منابع مالی حوزه سلامت تنها در سه حوزه خلاصه شده است

آقازاده در ادامه با انتقاد از چرخش مالی حوزه سلامت در کشور افزود: بر طبق آماری که وزیر سابق بهداشت اعلام کردند مشخص شد از 50 هزار میلیارد تومان منابع مالی حوزه سلامت در سال گذشته بیش از 70 درصد تنها در سه حوزه واردکنندگان تکنولوژی پزشکی، صاحبان تکنولوژی پزشکی و در بین تخصص های ویژه پزشکی هزینه شده است که بر این اساس 95 درصد از پزشکان دیگر و مردم جزو 30 درصد باقیمانده این منابع مالی می شوند.

رییس مجمع عمومی نظام پزشکی با اشاره به تاثیر این چرخه مالی در عملکرد و نتایج حوزه سلامت کشور گفت: این امر باعث می شود بیمارستان ها در تامین منابع مالی خود و بیمه در پوشش و پرداخت خود دچار مشکل شوند که در نهایت دود تمام این عملکردها به چشم مردم می رود.

عدم وجود تعرفه مناسب پزشکی در کشور قدمت چندین ساله دارد

وی با توجه به تاثیر نبود تعرفه صحیح پزشکان در شیوع پدیده زیر میزی عنوان کرد: متاسفانه نبود تعرفه مناسب در حوزه پزشکی کشور ما قدمت چندین ساله دارد، زمانی که یک پزشک یک جراحی را انجام می دهد تنها خدود 20 الی 30 هزار تومان از درآمد بدست آمده حق پزشک محسوب می شود که این نیز به جای اینکه سریعاً پرداخت شود جزء مطالبات وی از دولت می شود و مدت زمان بسیاری نیاز است تا به دست پرشک برسد.

آقازاده تصریح کرد: عدم پرداخت مطالبات نقطه آغاز دریافت زیر میزی می شود و تمام ارزش های پزشکی را به زیر سوال می برد.

پدیده شوم زیر میزی دارای ابعاد تاریخی است

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پدیده شوم زیر میزی در کشور دارای ابعاد تاریخی است گفت: طی 20 سال اخیر تمام وزرای بهداشت این موضوع را احساس کرده و در خصوص آن اظهار نظر کردند اما متاسفانه وزیر بهداشت 2 دهه قبل صراحتا اعلام کرد زیر میزی حق پزشکان است و این همان مبلغی است که به علت عدم پرداخت دولت پزشکان مستقیم از بیمار دریافت می کند این صحبت بسیار جای تاسف دارد زیرا وقتی یک مقام مسوول چنین طرز فکری داشته باشد چگونه می توان مبارزه و مقاومت را آغاز کرد.

بزرگنمایی در موضوع زیر میزی از سوی مقام معظم رهبری ممنوع شد

وی با اشاره به جلسه 2 ماه قبل سازمان نظام پزشکی با مقام معظم رهبری گفت: طی این دیدار مقام معظم رهبری اعلام کردند سلامت باید جزو اولویت ها باشد و اخذ زیر میزی تنها در میان تعداد قلیلی از پزشکان اتفاق می افتد اما نباید با بزرگنمایی به بدنه جامعه پزشکی لطمه وارد کرد.آقازاده افزود: بنابراین وقتی دیدگاه در کشور این چنین است درست نیست ما به این مساله دامن بزنیم و همانند صدا و سیما در این خصوص انتقاد های تند کنیم.

صدا و سیما به سیاه نمایی از نظام پزشکی می پردازد

وی با توجه به انتقاد های اخیر صدا و سیما در خصوص وجود زیر میزی در بین پزشکان گفت: متاسفانه آنگونه که برخورد صدا و سیما مشخص است از ارتباط بسیار خوب نظام پزشکی با وزارت بهداشت و دولت تدبیر و امید راضی نیست زیرا بر علیه این قشر سیاه نمایی بزرگی می کند. آقازاده لازمه برخورد با پدیده زیر میزی را در گرو دو اصل مهم از قبیل مدیریت مالی و انسانی دانست و گفت: حوزه سلامت کشور نیازمند مدیریت صحیح در حوزه مالی و انسانی است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.