پنجشنبه، 9 فروردین 1403

وزیر بهداشت: متقاعد کردن سیاستمداران برای شنیدن حرف‌های گروه‌های پزشکی سخت شده/ هزینه کردن در عرصه سلامت به معنی ریختن پول در چاه نیست

وزیر بهداشت: متقاعد کردن سیاستمداران برای شنیدن حرف‌های گروه‌های پزشکی سخت شده/ هزینه کردن در عرصه سلامت به معنی ریختن پول در چاه نیست
وزیر بهداشت در دوازدهمین همایش علمی کاربردی پزشکان عمومی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه پزشکی عمومی سنگ‌بنای همه خدمات در نظام بهداشت و درمان است، گفت: البته ما معتقدیم که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم چرا که در 3 دهه اخیر بیشتر تخصص‌گرایی تبلیغ شده و مردم هم این مسیر را طی کرده و متقاضی خدمات متخصصان هستند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی سید حسن هاشمی با تاکید بر اینکه در هیچ کجای دنیا، نظام سلامت چنین وضعیتی ندارد، تصریح کرد: چرا که نه امکان‌پذیر بوده و نه با صرفه است اما متقاعد کردن سیاستمداران کار راحتی نیست و یک سیاست‌گذاری، پس از یک دهه نتیجه می‌دهد.چرا که متقاعد کردن سیاستمداران در مورد اینکه حرف‌های گروه‌های پزشکی را بشنوند سخت شده و گوش‌های ما هم بر هر نقدی بسته است.

وی  ادامه داد: گاهی هاله‌ای از تقدس پیرامون خود می‌بینیم و رفتار برخی‌ها که دستی بر تریبون و سیاست‌گذاری دارند به کل جامعه پزشکی تسری می‌یابد و این جزء دردهای عمیق اجتماعی است که اگر حل نشود، دچار مشکل می‌شویم.

هاشمی با اشاره به منافع نیروی انسانی و تخصصی ابراز داشت: در دولت‌های گذشته زمانی که سلامت جزء اولویت‌های اول نبود، اهداف ارائه دهندگان این خدمات محقق نمی‌شد، بنابراین نیاز به ارتقاء داریم و عقب‌ماندگی ما خیلی بیشتر از آن است که کارهای یکسال گذشته را به عنوان تحول ببینیم چرا که تحول یکی دو دهه زمان می‌برد و باید الزامات آن انجام شود.

وی با عنوان اینکه مهمترین الزام، تولیت است، خطرنشان کرد: باید متولی نظام سلامت، وزارت بهداشت باشد در حالیکه اکنون تقریباً بخش‌های عمده آن در اختیار ما نیست، منابع و هزینه‌کرد آن خیلی مهم است در حالیکه بیمه‌ها و هزینه‌کرد، خارج از وزارت بهداشت است و ارائه کنندگان خدمات باید نگران باشند که سال بعد خدمات ارائه شده مورد حمایت قرار خواهد گرفت یا خیر.

وی، حوزه سلامت را در تمام دنیا هزینه‌بر دانست و گفت: بیشترین گردش مالی دنیا مربوط به سلامت است و با توجه به اینکه جامعه به سمت سالمندی می‌رود باید بر این عرصه بیشتر تلاش کنیم.هزینه کردن در عرصه سلامت به معنی ریختن پول در چاه نیست و این بحث نوعی تخریب است.

هاشمی با ابراز خرسندی از اینکه دولت سلامت را پس از دهه های مختلف سرلوحه کار خود قرار داده است، اظهار داشت: البته باور داریم که کافی نیست و هنوز نظام سلامت از بیماری های فرعی رنج می برد که آسیب شناسی شده و راه حل آن هم مشخص است.

وی با تاکید بر اینکه اگر از روز اول تعرفه را در بخش دولتی ارتقا می‌دادیم و بخش خصوصی را هم اداره و نظارت می کردیم تا این حد فاصله در دریافت خدمات نبود، ابراز داشت: متاسفانه بخش دولتی را سرکوب کردیم که موجب افزایش فاصله بین خمات در بخش دولتی و خصوصی شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر تمام مراکز بهداشتی از پزشک برخوردار است، تعرفه‌ها در بخشی در خدمات پزشکی اصلاح شده و در یک سال گذشته بسیاری از مشکلات اصلاح شده است. البته اینگونه نیست که حقوق را چند برابر کنیم و مشکلات حل شوند بلکه برای رسیدن به نقطه مطلوب 3 دهه زمان می‌خواهیم اما کار را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین پرداخت مردم از جیب در حوزه سلامت مربوط به خدمات سرپایی است، خاطرنشان کرد: پیش از این مراجعه مردم به بیمارستان ها با مشکلات بسیاری همراه بود اما در حال حاضر ضمن بر طرف کردن مشکلات ان ها، پرداختی را به حداقل رساندیم.

هاشمی گفت: معتقدیم ایران عزیز در نقطه ای از جهان قرار گرفته که اینده بسیار خوبی را پیش روی خود دارد و باید دولت در مسیری حرکت کند که تعاملات خود را افزایش داده و با نگاه خردمندانه به جهان دریچه ای را با کشورهای دیگر باز کند که بتواند ضمن حفظ عزتمندی ، مشکلات خود را کاهش دهد  و امید نه تنها دراین دولت بلکه در زندگی همه ساری و جاری باشد.

وی در پایان ابراز داشت: آینده پزشکی عمومی در کشور بهتر از گذشته است و نیاز به صبر و حوصله و زمان دارد.

انتهاي پيام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.