جمعه، 10 فروردین 1403

عضو شورایعالی نظام پزشکی گفت: عدم بررسی سیستم اسکلتی عضلانی در چک آپ های متعدد/ لزوم ایجاد کمیته ملی پایش و غربالگری ستون فقرات

عضو شورایعالی نظام پزشکی گفت: عدم بررسی سیستم اسکلتی عضلانی در چک آپ های متعدد/ لزوم ایجاد کمیته ملی پایش و غربالگری ستون فقرات
عضو شورایعالی نظام پزشکی یکی از قسمت هایی را که معمولا در ارزیابی سلامت بدن افراد مورد بررسی قرار نمی گیرد را سیستم اسکلتی عضلانی عنوان کرد و گفت: در حالی که می توان با بررسی های سالانه و حتی چند سال یک بار از وضعیت سلامت سیستم اسکلتی عضلانی مطلع و از بروز و یا پیشرفت آن جلوگیری کرد.

دکتر فرجود شکوهی عضو شورایعالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه بررسی سلامت بدن به صورت دوره ای یکی از ضرورت ها است، اظهار داشت: امروزه چک آپ بدن به صورت منظم برای پیشگیری از بیماری ها رایج شده است و بسیاری از مردم به صورت ماهانه، سالانه و چند ماه یک بار وضعیت سلامت خود را ارزیابی می کنند.

وی متخصصان فیزیوتراپی را بهترین گزینه برای بررسی کامل سیستم اسکلتی - عضلانی دانست و ابراز داشت: این متخصصان در صورت لزوم و مشاهده مشکلاتی در این سیستم، درمان های مناسب را برای بیمار خود در نظر  خواهند گرفت.

رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بررسی های فیزیوتراپی شامل اختلالات رشد سیستم اسکلتی عضلانی، دفورمیتی های بدن مانند گودی کمر، گوژپشتی، اسکولیوز و غیره، بررسی آمادگی جسمانی، پیش بینی مشکلات حرکتی، بررسی اختلالات حرکتی، بررسی احتمال ابتلا به آرتروز، دیسک، نرمی استخوان و پیش بینی و پیشگیری از مشکلات دوره کهن سالی و غیره است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلات در نسل جوان، مقابله با مشکلات و عوارض جدی عضلانی -  اسکلتی ناشی از استفاده های مکرر و اعتیاد گونه از تکنولوژی های جدید مانند کامپیوتر، موبایل، شبکه های اجتماعی و غیره است.

 

* لزوم ایجاد کمیته ملی پایش و غربالگری ستون فقرات

عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت کشور در خصوص لزوم ایجاد هر چه سریعتر کمیته ملی پایش و غربالگری ستون فقرات علی رغم هشدار های مختلف، تصریح کرد: در این کمیته حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، آموزش پرورش، نظام پزشکی و صدا و سیما تحت نظارت و مدیریت انجمن فیزیوترپی ایران با نگاه خاص به دختران نوجوان بعنوان مادران نسل فردا ضروری است تا بتوان علاج فاجعه را قبل از وقوع آن داشت.

وی با درخواست از وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل هر چه سریع تر کارگروهی در این خصوص با مقامات انجمن فیزیوتراپی ایران، اظهار داشت: در این زمینه باید مقدمات حضور متخصصان فیزیوتراپیست را در خانه های بهداشت جهت غربالگری اسکولیوز در بین نوجوانان در شهرها و روستا ها فراهم کرد.

به گفته شکوهی جای متخصصان فیزیوتراپی در برنامه های تلویزیونی به شدت خالی است و امیدوارم در این راستا صدا و سیما در رویکردی جدید با دعوت از ریاست انجمن فیزیوتراپی ایران و انعقاد تفاهم نامه با استفاده از پتانسل های بالای کارشناسان خبره انجمن فیزیوتراپی، برنامه های آموزشی و کاربردی تهیه و تولید کرده و رسانه ملی بتواند رسالت خود را در ارائه راهکارهای حفاظت از ستون فقرات جهت آگاهی دادن به عموم مردم ایفا کند.

وی در پایان گفت: توصیه می کنم سلامت اسکلتی - عضلانی خود را جدی بگیرید و به صورت دوره ای توسط نزدیکترین کلینیک فیزیوتراپی محل کار یا سکونت خود مورد مشاور جهت معاینه و ارزیابی قرار گیرید و در صورت نیاز، به متخصصین مربوطه ارجاع خواهید شد.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکرمنبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.