معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای گفتمان انقلاب اسلامی گام¬ های مؤثری در حوزه حقوق شهروندی برداشته است.
به
گزارش خبرنگار نظام پزشکی، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر
دادگستری در افتتاحیه همایش حقوق شهروندی و گفتمان انقلاب اسلامی که در محل وزارت
دادگستری برگزار شد، حقوق
شهروندی را حقوق بشر عنوان کرد و اظهار داشت: حقوق شهروندی در درون یک کشور و به
واسطه به رسمیت شناخته شدن از سوی قانونگذار، قانونی تلقی می شود.
به گفته وی حقوق شهروندی زمانی مجال
بروز می یابد که حقوق بشر بخواهد در چارچوب یک جامعه مدنی با در نظر گرفتن اولویت
های زندگی اجتماعی از جمله مصالح عمومی، منافع عمومی، اخلاق عمومی، امنیت عمومی،
بهداشت عمومی و... در قلمرو حکومتی خاص، در سرزمینی معیّن و در مورد مردمانی مشخص،
شکل قانونی و اجرایی به خود گیرد.
* ارزش های بومی و به موجب رویکردی تحقیقی در دستور کار قرار
گیرد
دبیر علمی همایش با بیان اینکه اولویت های مؤثر در حقوق شهروندی دارای خصیصه ملی است، افزود:
لازم است نه بر اساس اندیشه های وارداتی و نه به موجب رویکردی ترجمه ای و تقلیدی
بلکه با ابتناء به ارزش های بومی و به موجب رویکردی تحقیقی در دستور کار قرار
گیرد.
وی ادامه داد: عنایت
به این ضرورت هنگامی اهمیت می یابد که از عمق و غنای فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در
حوزه حقوق شهروندی آگاهی یافته و این میراث عظیم را در تدوین و توسعه حقوق شهروندی
لحاظ کنیم.
عباسی خاطرنشان کرد: به موجب حقوق بشر،
در اندیشه و فرهنگ غربی که اسناد بین المللی آن هم تا اندازه زیادی ملهم از آن
بوده است، صرفاً کرامت ذاتی انسان منشأ اثر واقع می شود و سایر شئون بشری اعم از
دین، مذهب، جنسیت تا ملیت، رنگ، نژاد و زبان همه در مواجهه با حقوق بشر حل و بلکه
منحل می شوند.
وی با اشاره به اینکه در فرهنگ بارور
اسلامی ـایرانی، همه شئون بشری از یکدیگر تأثیرپذیر و بر یکدیگر تأثیر گذارند،
افزود: در این بینش یکی از منابع پویا و زاینده حقوق بشر، مذهب است که نمونه های
عینی و ملموس از عنایت ویژه این فرهنگ به حقوق بشر و شهروندی،موجود است.
معاون
حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری نمونه های عینی این مهم را شامل آیه 70 از سوره مبارکه اسراء «و
لقدکرمنا بنی ادم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی
کثیر ممن خلقنا تفضیلا» که صراحتا توجه به کرامت ذاتی در اسلام است، آیه 13 از
سوره مبارکه حجرات «یا أیُّهَا النّاسُ إِنَّا خَلَقناکُم مَن ذَکَرٍوَ أُنثَی وَ
جَعَنَاکُم شُعُوباً و قَبَائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ
أَتقَاکُم» که نشانه عنایت اسلام به نوع دیگری از کرامت است که در حقوق بشر غربی
از آن خبری نیست و آن کرامت اکتسابی یا ارزشی است که ناشی از گام نهادن در مسیر
انسانیت و ارزش های انسانی است، عنوان کرد.
وی همچنین با اشاره به نامه معروف حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر اظهار
داشت: «بدان ای مالک که مردم بر دو دسته اند: یا با تو در دین برادرند یا در
انسانیت برابر» و با این تعبیر حتی غیر مسلمانان جامعه را که از پیروان ادیان و
مذاهب گوناگون بودند، برخوردار از حقوق شهروندی و مستحق احساس امنیتمی دانند.
دبیر علمی این همایش اضافه کرد: زمانی
که اقلیت ها در جامعه اسلامی از حقوق شهروندی برخوردار هستند، به طریق اولی
شهروندان و اتباع جامعه اسلامی را باید از حقوق مزبور بهره مند دانست.
وی در خصوص جمله معروف شیخ ابولحسن
خرقانی مبنی بر اینکه«هر که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید چه
آنکس که به درگاه باری تعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد»،
تصریح کرد: این تعبیر نشان از اوج و اعتلای مفهوم حقوق بشر در عرفان اسلامی و
فرهنگ ایرانی دارد.
* انقلاب اسلامی بر پایه عدم امکان
تفکیک دین از سیاست شکل گرفته است
عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی
های گفتمان انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی بر پایه عدم
امکان تفکیک دین از سیاست شکل گرفته و قوام یافته است و از این رومنبع ایدئولوژیک آن مذهب است و ویژگی آن
به تصریح در مقدمه قانون اساسی، مکتبی ومذهبی بودن آن است.
وی با تاکید بر اینکه مشارکت و نقش مردم
از ضروریات گفتمان انقلابی محسوب می شود، گفت: به همین علت نقش مردم در قالب
جمهوری اسلامی سازماندهی شده و بر این اساس اراده سیاسی و مشارکت مردم در ادوار مختلف انتخابات
نیز مجدداً جریان می یابد.
معاون
حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری شکل گیری گفتمان انقلاب اسلامی را بر مبنای ارزش ها و باورهای
جامعه اسلامی ایران و اقتضائات فرهنگ دانست و عنوان کرد: چون اسلام قائل به جامعه
ای یگانه و فرهنگی یگانه برای عموم انسانها است، قابلیت جهان شمولی دارد.
به گفته وی گفتمان انقلاب اسلامی، تأکید
بر اعتدال گرایی و قانونمداری در برنامه ریزی و اقدام دارد، امری که هم در
بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری تصریح شده و هم در آموزه های اسلامی پیش روی
امت قرار گرفته است.
«امت وسط» خصوصیت جامعهی اسلامی است؛
«و كذلك جعلناكم امّة وسطا لتكونوا شهداء علی النّاس و یكون الرّسول علیكم شهیدا»؛
* گفتمان انقلاب اسلامی بر استکبار ستیزی
تاکید دارد
وی گفتمان انقلاب اسلامی را تأکیدی بر
استکبار ستیزی بیان و تاکید کرد: در این راستا این گفتمان، نه تنها حمایت از منافع
ملی، بلکه حمایت از مستضعفین در مقابل مستکبرین را در خارج از کشور نیز فراهم می
کند و مبارزه را تا نجات ملل محروم و ستمدیده ادامه می دهد.
دبیر علمی این همایش مذهب و فرهنگ را از
ویژگی های حقوق شهروندی برشمرد و افزود: این مهم در جامعه ای معیّن و بر
اساس باورها و نیازهای ویژه آن شکل می گیرد و نمی تواند فارغ از آورده های مذهب
تشیع و فرهنگ اسلام در این زمینه باشد در نتیجه مبانی مذهبی باید از جمله درونمایه
های اصلی آن باشد.
وی با تاکید بر اینکه حقوق شهروندی نیاز
به وضع و تصویب داشته و وابسته به اراده دولت و حکومت است، ابراز داشت: اراده ای
که ملت به دولت و حکومت تفویض می کند، اساساً مشارکت مردم از ارکان حقوق شهروندی
است. در این زمینه مشارکت و نقش و جایگاه مردم به عنوان یکی از آرمان های گفتمان
انقلاب بسترساز و تسهیل کننده حقوق شهروندی است.
عباسی خاطرنشان کرد: گستره حقوق شهروندی،
ملی و از جامعه ای به جامعه دیگر متغیر است، هر چند حقوق بشر به عنوان مبنای آن،
جهان شمول و جهان وطن است، در واقع جنبه های حقوق بشری در حقوق شهروندی جامعهاسلامی ایرانی که هسته مرکزی این حقوق
را تشکیل می دهد و حقوق بشر اسلامی نیز نامیده می شود، می تواند در زمره آرمان های
جهان شمول گفتمان انقلاب به شمار رود.
* جهت گیری حقوق شهروندی در راستای
گفتمان انقلاب قابل تعریف است
به گفته وی حقوق شهروندی ناظر به زیست
اجتماعی انسان است، یعنی انسانی که از مرحله طبیعی گذشته و با گذار به زندگی مدنی
قانون مند شده است. گفتمان انقلاب اسلامی نیز ناظر به اجرای منویات اسلامی در سطح
جامعه و به ویژه در حوزه عمومی ب است و از این رو جهت گیری حقوق شهروندی در
راستای گفتمان انقلاب قابل تعریف است.
معاون
حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با اشاره به اینکه حقوق شهروندی متضمن رابطه ای وثیق میان شهروند
و دولت است، تصریح کرد: این مهم رابطه ای است که گاه از آن به تابعیت تعبیر می
شود و در گفتمان انقلاب اسلامی مشابه این رابطه را می توان میان دولت اسلامی و
مسلمانان اقصی نقاط جهان برقرار کرد.
وی اضافه کرد: اگرچه در قالب جمهوری
اسلامی ایران و قانون اساسی، رابطه نخست برای دولت حق و تکلیف ایجاد می کند، اما
مطابق آرمان های انقلاب که در مقدمه قانون اساسی نیز تصریح گردیده، رابطه دوم
حداقل به صورت رابطه ای معنوی قابل احراز است. شاید بتوان گفت مفهوم شهروند در
گفتمان انقلاب به کلیه مسلمانان تسرّی می یابد.
عباسی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران
در راستای گفتمان انقلاب اسلامی گام های مؤثری در حوزه حقوق شهروندی برداشته است
و علاوه بر قانون اساسی که فصل سوم آن با عنوان حقوق ملت مصادیقی از این حقوق را
بر می شمارد، در برخی قوانین عادی نیز توجه به حقوق شهروندی لحاظ شده است.
وی یادآور شد: ماده واحده قانون احترام
به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 1383/2/15، قانون ارتقاء سلامت نظام
اداری و مقابله با فساد مصوب 1390/8/7، قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از
منکر مصوب 1394/2/2 و قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه (1394-1389). التفات نظام
حقوقی ایران به مقوله حقوق شهروندی در ساختارهای موجود بی تأثیر نبوده و برخی
دستگاه های اجرایی در میان ارکان خود بخشی را به حقوق شهروندی اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه در شرایطی که موازین
قانونی به صورت پراکنده موضوع را مدنظر قرار داده و در ساختارها نیز بعضاً نهادهای
موازی شکل گرفته و مرجع هماهنگ کنندهای تعیین نشده است، اتخاذ گام هایی در حوزه
قانونگذاری و نهادسازی ضروری است، اذعان داشت: علاوه بر آن به منظور ارتقاء آگاهی های
عمومی و تجهیز دست اندرکاران به دانش لازم در این زمینه، آموزش حقوق شهروندی نیز
اولویت خواهد داشت.
وی ابراز داشت: در راستای احیای حقوق
شهروندی، سازوکارهای عملیاتی نوینی باید تدبیر شود و همایش هایی از این دست می
تواند منجر به ارائه راهکارهایی جهت نیل به این مهم در چارچوب گفتمان، آرمان ها و
ارزش های انقلاب اسلامی شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از
برگزاری این همایش، تعاطی افکار و آراء و ارائه چارچوبی مناسب به منظور بسط و
گسترش حقوق شهروندی در پرتو گفتمان انقلاب