پنجشنبه، 9 فروردین 1403

فاکتور ۸ در مرحله پیش از تولید/ 250 میلیارد تومان صرف یارانه صرف داروی بیماران هموفیلی می‌شود

فاکتور ۸ در مرحله پیش از تولید/ 250 میلیارد تومان صرف یارانه صرف داروی بیماران هموفیلی می‌شود
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو گفت: با روی کار آمدن دولت جدید، تولید واکسن و پالایشگاه خون ۲ خواسته رئیس جمهور از وزیر بهداشت بود که فاکتور 7 حدود یکسال است در داخل کشور تولید می‌شود و نیاز بازار را پوشش می دهد. فاکتور 8 نیز در مرحله قبل از تولید است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی و به نقل از "خبرگزاری مهر"، دکتر اکبر عبدالهی اصل، افزود: خون از جمله اقلام سلامت محوری است که به دلیل زنده بودن بافت های آن تشابهی به اقلام دیگر سلامت محور ندارد.
وی گفت: در کشور ما دو نهاد بزرگ روی خون نظارت دارند یکی سازمان انتقال خون و دیگری سازمان غذا و دارو است.
عبدالهی اصل اظهار داشت: حیطه فعالیت سازمان انتقال خون، گلبول قرمز، پلاسمای کامل، پلاکت کامل، انتقال خون زنده و اجزاء غیرفرآوری آن است و فعالیت سازمان غذا و دارو نظارت بر فرآورده های حاصل از خون است که این فرآورده ها در کشور ما عمدتا شامل ایمیوگلبولینهای انسانی می شوند مثل داروهای ضد هموفیلی شامل فاکتور 8 و 9 و آلبومین.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: با توجه به اینکه در کشور یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر سوانح هستند آلبومین یکی از پرمصرف ترین فرآورده ها در این خصوص است. همچنین ایمیوگلبولین ها نیزدر بیماریهای متعدد سرطان، نازایی، نقص ایمنی های مادرزادی و... مصرف دارد و فاکتورهای 8 و 9 که برای بیماران هموفیلی است که تعداد آنها کمتر از 8 هزار نفر است ولی از نظر یارانه ای بیش از 250 میلیارد تومان از یارانه کشور را به خودشان اختصاص می دهد.
عبدالهی اصل بیان داشت: با روی کار آمدن دولت جدید، رئیس جمهور 2 مورد را از وزیر بهداشت خواست که در مورد واکسن و پالایشگاه خون تولیداتی را داشته باشیم که خوشبختانه در این زمینه موفق بوده ایم.
وی گفت: از نظر فنی راه اندازی پالایشگاه تولید آلبومین و ایمیوگلبولین زیاد پیچیده نیست و قسمت دشوار آن تولید فاکتورهای خونی است. اگر امروز یک پالایشگاه خون داشته باشیم که آلبومین و ایمیوگلبولین ما را پوشش دهد تاثیر بسزایی در روند فعالیت های ما خواهد داشت و در مورد فاکتور خونی انواع نوترکیب آن هم وجود دارد و شرکت های دانش بنیان روی آنها کار می کنند، همچنین فاکتور 7 حدود یکسال است در داخل کشور تولید می شود که نیاز بازار را پوشش می دهد و فاکتور 8 نیز در مرحله قبل از تولید است.
انتهای پیام/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.