چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403

بهانه های واهی سازمان های بیمه گر برای عقد قرارداد با ماماها

بهانه های واهی سازمان های بیمه گر برای عقد قرارداد با ماماها
عضو شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از این که سازمان های بیمه گر برای عقد قرار داد با جامعه مامایی سنگ اندازی می کنند گفت : اکنون بصورت پایلوت در سه استان با ماماها قرارداد بسته شده اما با بهانه های واهی مانع تسری آن به کل کشور می شوند.

نوشین زنده زبان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که با پیگیری های زیادی که انجام شده بیمه ها  فعلا بصورت پایلوت در سه استان اردبیل ، اصفهان و گلستان با ماماها قرارداد بستند بیان داشت : این قراردادها مشکلات زیادی دارد از جمله این که فقط خانم های باردار تحت پوشش بیمه هستند و ماما مراقبت های دوران بارداری را می تواند بصورت هشت ویزیت به مادران باردار ارائه کند و ا گر مادری به تعداد ویزیت بیشتری نیاز داشته باشد بیمه در ازای آن  پولی به ماما ها نمی دهد.

وی با بیان این که زنان و دختران اگر بابت بیماری ها و مشاوره به ماماها مراجعه کنند تحت پوشش بیمه نیستند افزود : حتی برای نوشتن سونوگرافی هم ماماها محدودیت دارند و تنها 2 بار حق نوشتن سونوگرافی برای مادران باردار  را دار ند و اگر نیاز به تعداد دفعات بیشتر بود، تحت پوشش بیمه نیست.

به گفته وی اگر وضعیت به همین منوال پیش رود عقد قرارداد با ماماها عملا نمی تواند در سایر استان ها اجرایی شود و باید منتظر بازخورد سه استان باشیم تا بر کل کشور تسری یابد که  البته قبل از آن باید معضلات برداشته شود.

وی ادامه داد : از طرفی بیمه ها عنوان می کنند ،ماماها باید متعهد شوند که آمار سزارین در کشور پایین می آید که در کوتاه مدت نمی توان به این نتیجه رسید و همچنین باید مطمئن باشند که بیمار به متخصص زنان و زایمان مراجعه نخواهد کرد زیرا همه این موارد بار مالی برای بیمه دارد.

عضو مامای شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که بیمه برای عقد قرارداد با ماماها سنگ اندازی می کند اظهار داشت :  ماماها فقط برای سزارین و موارد حادی که نیاز باشد بیمار را به متخصص ا رجاع می دهند  ولی اگر روند طبیعی باشد خود ماما تمام مراقبت های دوران بارداری وزایمان را انجام می دهد تا بیمار سردرگم نباشد و متخصصان هم موارد تخصصی را ویزیت کنند.

زنده زبان خاطرنشان کرد : البته تمامی این موارد بهانه های واهی از سوی سازمان های بیمه گر است زیرا سال گذشته یکسری از خدمات دندانپزشکی ، خدمات مراکز ترک اعتیاد و نازایی را تحت پوشش قرار دادند که بار مالی بسیار بیشتری به نسبت خدمات مامایی داشت .

**جایگاه ماما در طرح تحول به درستی تبیین نشده است

وی با بیان این که ماما اولین خط درمان بیمار محسوب می شود اذعان داشت : در اجرای طرح تحول نظام سلامت جایگاه ماما به درستی دیده نشدهو بسیاری از کادرهای درمانی مراکز خصوصی از جمله ماماها لطمه خوردند زیرا میزان مراجعات به این بخش ها کاهش و در مقابل بار مراجعات به بخش های دولتی به طور چشمگیری افزایش داشته است که با این روند عملا بخش خصوصی در سرازیری و ورشکستگی قرار دارد زیرا کادر درمانی بیکارند .

زنده زبان اضافه کرد : افرادی هم که در مراکز دولتی مشغول به فعالیت هستند درجایگاه واقعی خود قرار ندارند مثلا ماماها به عنوان مراقب سلامت به کار گرفته شده اند و کارهایی  مانند بهداشت خانواده و تزریقات را که به آن ها مربوط نمی شود ، انجام می دهند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد :اگر قرار است ماما این کارها را انجام دهد چرا از اسم خودش استفاده نشود که پتانسیل کاری اش زیاد است  و می تواند درکنار وظایف مربوط به خودش این کارها را نیز انجام دهد.

وی به پیگیری معضلات جامعه مامایی در شورای عالی نظام پزشکی اشاره کرد و گفت : همه معضلات را در سازمان های بیمه گر ؛کمیسیون بهداشت و مراجع ذیربط پیگیری کردیم اما مساعدت ها در حد قول باقی مانده و سال گذشته نیز قانون سختی کار و 3 سال بخشودگی را پیگیری کردیم تا حرفه مامایی جز مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد اما وقتی به دولت  برای تامین اعتبار فرستاده شد در حد مصوبه باقی ماند و اجرایی نشد.

وی خاطرنشان کرد : سختی کار مامایی زیاد است و نجات جان انسان در حساس ترین لحظه با توجه به شکایات و استرس کاری که ماما دارد کار آسانی نیست ؛در واقع ماماها درمواجهه با انواع آلودگی های صوتی و میکروبی هستند اما حق واقعی شان  به آن ها داده نشده است.

به گفته زنده زبان رفع مشکلات جامعه مامایی ،پروسه ای است که مساعدت همه ارگان های ذیربط سلامت را می خواهد که البته نظام پزشکی حمایت های خود را انجام می دهد اما یک دست صدا ندارد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.