پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ضرورت بازنگری و اصلاح طرح تحول سلامت

ضرورت بازنگری و اصلاح طرح تحول سلامت
نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که طرح تحول توانسته تا حدودی رضایت مردم را جلب کند ، گفت : باید اصلاحات لازم در این طرح انجام شده و آن را تکمیل کنیم تا رضایت مردم پایدار بماند.

دکتر محمد صاحب الزمانی نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی بااشاره به این که 70 درصد مردم از اجرای  طرح تحول نظام سلامت راضی هستند، بیان داشت : علیرغم این که اجرای طرح تحول مشکل نارضایتی مردم را تا حدودی حل کرده است اما خود طرح با مشکل مواجه شده و ارائه دهندگان آن ناراضی هستند.

وی با اشاره به این که اگر زیرساختها و منابع اعتباری آن در قالب یک طرح کلی و اساسی بهداشت و درمان اجرا می شد شاهد بروز این مشکلات نبودیم ، افزود : باید طرح تحول را اصلاح و تکمیل کنیم یعنی زیرساختها را آماده و منابع اعتباری را بصورت جامع مشخص کنیم و بیماران نیز بدانند به چه صورت باید به پزشکان برای دریافت خدمات مورد نیازشان مراجعه کنند .

وی با تاکید بر این مطلب که باید سیستم ارجاع را وارد طرح تحول نظام سلامت کنیم ، ادامه داد : مردم باید پزشک خانواده داشته باشند و با توجه به سیستم ارجاع اعتبارات لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پیش بینی شود تا رضایت مردم پایدار بماند .

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد : با توجه به این که صنعت بیمه به لحاظ مشکلات مالی و منابع اعتباری پوشش قوی هنگام بیماری از بیماران ندارد بنابر این درصد قابل توجهی از مردم رضایت لازم را از خدمات درمانی و نحوه ارائه آن به هنگام بیماری ندارند.

صاحب الزمانی با ا شاره به این که طرح تحول اجرایی شده اما اعتبارات آن در قالب یک طرح درمانی پیش بینی نشده است، گفت : طرح تحول می تواند رضایت عمومی جامعه را جلب کند اما باید آن را به یک وضعیت پایدار رساند و بهتر است که هزینه ها و اعتبارات آن بطور کلی در اختیار یک سازمان قرار گیرد.

وی ا دامه داد : وقتی اعتبارات در اختیار یک وزارتخانه یا سازمان باشد می توان با در نظر گرفتن سرانه سلامت جامعه محاسبات علمی و کارشناسانه را برای هزینه های درمانی مردم لحاظ  کرد و مردم هم به صورت فرانشیز حق بیمه خود را پرداخت کنند ولی نه آن فرانشیزی که به 50 درصد برسد .

به گفته وی زمانی سلامت در اولویت اول جامعه قرار می گیرد که تامین رفاه آحاد جامعه بر اساس اصولی پایدار استوار باشد یعنی رفاه و نیازهای اجتماعی افراد را از بدو تولد تا زمان مرگ در خود داشته باشد و کشورهایی که این را ه را رفته اند، موفق شدند .

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی  اظهار داشت : باید نیازهای افراد از بدو تولد برای رسیدن به رفاه اجتماعی و بهداشت روان و جسم آنها تعریف و اعتبارات لازم پیش بینی شود که اجرایی شدن سیستم ارجاع در این راستا ضروری است.

*** عدم وجود راهنمای بالینی در نظام سلامت

صاحب الزمانی با اشاره به این که راهنمای بالینی در نظام سلامت نداریم، بیان داشت : راهنماهای بالینی به درستی تعریف نشده یعنی یک پزشک عمومی نمی داند بر اساس چه پروتکلی مریض را درمان کند  در حالی که اگر گاید لاین ها و آیین نامه های درمانی برای تخصص های مختلف مشخص بوده و پیاده سازی شود دیگر هر کدام از گروههای پزشکی محدوده اختیارات خود را در تشخیص و درمان بیماری ها می دانند و از یه جایی به بعد بیمار را به فاز بعدی ارجاع می دهند .

وی با بیان این که اگر محدوده ها مشخص نباشد ، علاوه بر افزایش هزینه ها یک نظام آنارشیسم بوجود آمده و هرج و مرج ایجاد می شود ، افزود : البته برای خود مردم هم باید فرهنگسازی شود زیرا بارها مشاهده شده که بیمار برای یک سردرد ساده به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کند و این باور را دارد که چرا به پزشک عمومی برای درمان مراجعه کنم.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که پزشکان عمومی سطح اول مراجعه برای تشخیص و درمان بیماری ها هستند ، گفت :  باید یک بسته تعریف  کرده و یک آموزش جامع برای جامعه پزشکی و مردم داشته باشیم تا بیمار بداند برای هر مرحله از بیماری چگونه راههای درمانی را طی کند و پزشکان نیز در زمان لازم بیمار را به سطح بعدی برای دریافت خدمات ارجاع دهند .

صاحب الزمانی با اشاره به این که باید سطح سواد سلامت را در بین افراد جامعه افزایش دهیم ، تصریح کرد : مسلما وزارت بهداشت نقش اساسی در تامین سلامت جسم و روان و پیاده سازی سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده دارد که باید فازهای مطالعاتی و اجرایی برای آن تعریف شود.

 وی یاد آور شد : اگر همین طرح تحول سلامت را  به سیستم ارجاع و پزشک خانواده در یک مدت زمان مشخص تعمیم دهیم ، می توان بسیاری از نواقص موجود را برطرف و هزینه های اضافی را که بر دوش مردم و نظام سلامت وارد می شود ، کاهش داد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.