جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران عنوان کرد؛ کاربرد لیزر در دندانپزشکی/تشخیص پوسیدگی های دندانی

دکتر رضا فکرآزاد در آستانه برگزاری دهمین همایش انجمن علمی پزشکی لیزری ایران و سومین کنگره کاربرد لیزر در علوم پزشکی تحت عنوان کنگره تازه های لیزر پزشکی، افزود: همچنین لیزرهایی تحت عنوان لیزرهای درمانی در حوزه دندان پزشکی وجود دارند که می توان از آنها برای درمان عوارض درمانهای دندانپزشکی چون کاهش درد والتهاب و بهبود زخمهای جراحی استفاده كرد و همچنین ليزرهايي هستند كه به عنوان چاقو در جراحی های دهان و بافتهای نگهدارنده دندانی به كار مي روند.

دبیر علمی کنگره تازه های لیزر پزشکی ادامه داد: علاوه بر اين ليزرهايي در اين حوزه وجود دارند كه مي توان از طرفی با استفاده از آنها دندان سخترین ماده بدن  را تراشيد و از طرف دیگر با همان لیزرهای تهاجمی و با تغییراتی  در پارامترهای فیزیکی بر روی مینای دندان تغییراتی ایجاد کرد که مقاومت مینای دندان در مقابل حلالیت افزایش یابد.

فكرآزاد به برخي ديگر از ليزرها در حوزه دندان پزشكي اشاره كرد و گفت: می توان با استفاده از لیزر بر سطوح مینا و عاج دندان تراش خورده  شرایطی را ایجاد کرد  که ماده ترمیمی روی سطح دندان  خوب بچسبد و خلل و فرج روی دندان به طور کامل پرشود تا به این صورت از بروز پوسیدگی مجدد جلوگیری شود.

رئيس انجمن ليزر پزشكي ايران اظهار كرد: لیزرهایی هستند که  در همراهی با  ژل های مخصوصی  برای سفید کردن دندان ها بکرا برده میشوند. همچنين ليزرهادر کنار ترکیبات فلوراید  برای مقاوم سازی مینا که در دندان پزشکی کودکان بسیار مفید است، به كار برده میشود.

فكرآزاد گفت: علاوه بر اين مي توان از ليزر براي انجام ترميم دندان كودكان استفاده كرد؛ در استفاده از اين نوع ليزرها، مي توان بدون ايجاد تماس و لرزش  دندان ها را تراشید و ترمیم كرد و در بعضی  از موارد  نیاز به تزریق و بی حسی را کم کرد. 

وي به لیزرهای کم توان اشاره كرد و توضيح داد: اين ليزرها اثرات  متابلویکی ؛ضد التهابی ؛ ایمنولوژیکی و ضد دردی دارند و مي توان از آنها برای کنترل علائم زخم های داخل دهانی مانند آفت و تبخال ، کنترل بیماری های لثه، بهبود حساسیت های دندانی، کاهش درد بعد از درمان ریشه استفاده کرد.

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران اضافه کرد: مهمترین استفاده لیزرهای پرتوان در درمان ریشه  ضدعفونی کردن کانال های ریشه میباشد که از موضوعات چالشی در اندودانتیکس یا تخصص درمان ریشه است.

فكرآزاد گفت: در حوزه دندان پزشکی از آنجایی که در کنار دندان، استخوان وجود دارد، کار با ليزر کمی سخت تر از رشته های دیگر پزشکی است زيرا برهم کنش لیزر با بافت نرم لثه وبافت سخت حفره دهانی چون استخوان و مینای دندان متفاوت است.

وي ادامه داد: بنابراین نوع لیزرهایی که به این منظور استفاده می شود، با طول موج های متفاوت است و افرادی که می خواهند از این تکنولوژی برای درمان بیماران استفاده کنند، باید دانش و مهارت استفاده از آن را داشته باشند و طوری از لیزر استفاده کنند که به بافت های غیر هدف آسیب نرسانند.

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران تاكيد كرد: مردم برای استفاده از کاربردهای لیزر در حوزه دندان پزشکی باید به دندان پزشکانی مراجعه کنند که تجربه کافی و مدرک معتبر اموزشی برای این کارداشته باشند یا حداقل فلوشیپ لیزر دندان پزشکی را داشته باشند و نبايد به به دندان پزشکانی که این مدرک را ندارند و روی تابلو یا سربرگ آن درج نشده است، مراجعه کنند. برای اینکه لیزر به عنوان تیغ دو لبه عمل می کند. با نداشتن دانش و مهارت کافی در انتخاب بیمار و انجام درمان های مقتضی و مورد نیاز با لیزرهای مختلف با طول موج و پارامترهای دقیق همانقدر که می تواند لیزر مفید واقع گردد آسیب رسان نیز می تواند باشد.

فكر آزاد گفت: البته داشتن تنها مدرک کافی نیست و باید متخصصان علاوه بر آن، مهارت کافی در این زمینه را نیز داشته باشند. رانندگی را نمی توان در کتاب ها یاد گرفت باید سوار وسیله نقلیه شد و کم کم مهارت و کار با این تکنولوژی های نوین را کسب کرد.

دهمين كنگره سالانه ليزر پزشكي با رويكرد ارايه تازه هاي ليزر پزشكي از هفتم تا نهم بهمن 94 به همت انجمن علمي ليزر پزشكی در سالن شهيد غرضي بيمارستان میلاد برگزار می شود.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.