جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی: چالش بزرگ نیازهای درمانی کشور ناشی از کسری بودجه است/استراتژی مناسب در گردشگری سلامت وجود ندارد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه چالش بزرگ نیازهای درمانی کشور ناشی از کسری بودجه است، گفت: از آن جایی که انقلاب ما از یک پیوست بزرگ فرهنگی بهره جسته و صادرات غیر مکانیکی و از جنس فرهنگی همواره در پیشانی انقلاب اسلامی می درخشد، یکی از کارهایی که برای مراودات فرهنگی، محشور شدن سایر افراد، انتقال مفاهیم و پیام های اصیل انقلاب و ارزشی کشور می تواند موثر باشد، گردشگری سلامت است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در جلسه هم اندیشی با انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، با ابراز خرسندی نسبت به اینکه گردشگری سلامت و تشکیل انجمن در شرایطی در حال انجام است که فضای سیاسی کشور آکنده از هیجانات مثبت و نشاط ملی پس از انتخابات است، اظهار داشت: این مهم می تواند زمینه ساز بروز نشاط اجتماعی باشد که بخش زیادی از آن می تواند تصویب فرآیندهای گردشگری را به دنبال داشته باشد.

 وی خاطرنشان کرد: کشوری که از سطح بالاتری از نشاط عمومی برخوردار است، می تواند میزبانی شایسته و با استحقاق برای گردشگری باشد و حضور مردم در انتخابات سیاسی اخیر کشور، نوعی احیا و یا احصای مجدد نشاط عمومی است.

زالی با اشاره به اینکه فضای سیاسی جدید حاکم در پسابرجام در عرصه بین المللی برای توسعه روابط و تعاملات فی مابین، فضای مطلوبی است، ابراز داشت: این در حالی است که در دو سال گذشته، شرایط بین الملل از نظر مراورده ای، فضای سخت و انقباضی بود.

به گفته وی، آسیب شناسی گردشگری سلامت کشور در سال های اخیر شکل های متفاوتی داشت که یکی از مهمترین نکات آن، جسته گریخته بودن فرآیند های گردشگری سلامت در داخل کشور و فعالیت گروه ها و نهادهای مختلف دراین زمینه بود.

 

*گلایه از عدم وجود استراتژی مناسب در گردشگری سلامت

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با گلایه از عدم ساماندهی درست و عدم حاکم بودن وحدت رویه  اجرایی و استراتژی مناسب در گردشگری سلامت در گذشته، یادآور شد: اولین کار حرفه ای در وزارت بهداشت، ایجاد ظرفیت های نوین در کشور بود که موجب شکل گیری نهاد شورای راهبردی گردشگری سلامت شد.

وی ادامه داد: با شکل گیری این نهاد، تمام افراد و گروه های مختلف در این زمینه گرد هم آمده و بستر سازی مناسب برای ساماندهی سیستماتیک کردن فرآیند ورود به گردشگری سلامت هموار شد که برونداد آن، شکل گیری انجمن توسعه گردشگری سلامت است.

زالی این انجمن را تکه ای از یک نگاه بزرگ درون شورای راهبردی که اصولا برای ساماندهی است، دانست و افزود: ایجاد فرآیند سیستماتیک، وحدت رویه، همگرایی و هم افزایی در راستای گردشگری سلامت، یکی از موارد مهم این انجمن خواهد بود و از آن جایی که همکاران ابتدا با نگاهی آسیب شناسانه وارد شدند، حاصل دو سال کار فشرده در وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت خارجه و غیره موجب جمع بندی و شکل گیری پروتکلی ملی در ذیل انجمن توسعه گردشگری شد.

وی با ابراز نگرانی نسبت به شتاب کشورهای همسایه در ورود به گردشگری سلامت، تصریح کرد: در حال حاضر در یک اضطرار به سر می بریم چرا که دردیگر کشورها، زیر ساخت ها، تسهیل سازی و فرآیندهای شکل گیری به صورت هدفمند انجام شده است.

 

*ضرورت نگاه غیر دموکراتیزه و غیردولتی برای جبران عقب ماندگی ها

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: برای جبران این عقب ماندگی علی رغم تمام نکات برجسته موجود در ایران، باید باشتاب بیشتر به این موضوع پرداخته و نگاه غیردموکراتیزه و غیردولتی را برای نیل به اهدافمان داشته باشیم.  

 به گفته وی در تمام کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، برای مشارکت در هر اقدامی، از نهادهای مردم مدار یا مردم نهاد غیر دولتی استفاده می شود که با دور زدن برخی از بروکراسی ها، فرایند همکاری را تسهیل می کنند.

زالی در خصوص رسالت شکل گیری انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت عنوان کرد: سیاست گذاری، برنامه ریزی، اولویت گذاری، چهارچوب بندی، طراحی رئوس مطالب، نگاه استراتژیک و فراهم نمودن برنامه ها و خطوط عمومی علمی که عمدتا در حوزه حاکمیتی قرار می گیرد، در شورای راهبردی در حال شکل گیری است اما مهمترین بخش آن که اجرا و تصدی گریست که باید توسط انجمن محقق شود.

وی با ابراز خرسندی مبنی بر شکل گیری هویت مستقل گردشگری سلامت گفت: در سالهای گذشته، گردشگری سلامت زیر مجموعه گردشگری بود اما در حال حاضر مستقل و با اسلوبی نوین در زمینه بین المللی فعالیت می کند.

گردشگری سلامت را از نظر ارزآوری، بالا بردن ارزش افزوده، اشتغال نیروی انسانی، افزایش حجم مراوردات و استفاده از جنبه های حاشیه ای آن ممتاز شمرد و ضمن سرمایه گذاری مقرون به صرفه دراین زمینه، خاطرنشان کرد: بازار بین المللی گردشگری سلامت در حال توسعه و رقابت بسیار فشرده است، بنابراین هرچه سریع تر در این زمینه گام برداشته و از فرآیند های غیر بروکراتیک بهره ببریم، انجمن زودتر به نقطه مطلوب تر نزدیک می شود.

 

*پاسخ به چرایی ایجاد گردشگری سلامت در کشور

وی با اشاره به انتقاداتی در خصوص چرایی ایجاد گردشگری سلامت در کشور با توجه به کمبود وسایل و تجهیزات درمانی و مشکلاتی از این قبیل، بیان داشت:  گردشگری سلامت موجب ایجاد ارزش افزوده جدید برای کشور خواهد شد، با افزایش این ارزش افزوده، GDP رشد یافته و موجب افزایش سهم سلامت از بودجه عمومی کشور می شود.

زالی ادامه داد: با بالابردن سطح سلامت از بودجه عمومی و رشد اقتصادی کشور، می توان انتظار داشت که نیازهای درمانی مردم بهتر از گذشته پاسخ داده شود.

به گفته وی اولین گام انجمن گردشگری سلامت، تدوین استراتزی غیر آرشیوی، عملیاتی، دینامیکی و شتاب در بسیج  کردن بخش خصوصی برای ورود به این عرصه، بازتعریف تمام خدمات گردشگری سلامت و ایجاد یک پروتکل ملی برای انجمن است تا تمام ابعاد و وجوه مربوط به گردشگری سلامت به روشنی در آن دیده شده و با ابهام زدایی در فرآیند های فعلی، تمام افراد دخیل به عنوان بازیگران عرصه سلامت، از جایگاه و وظایف خود مطلع باشند.

طب سنتی ایرانی را یک ذخیره غنی برای آن که بتوان چون هندوستان و خاور دور از آن بهره برد دانست و افزود: بسیاری از کارهایی که در اکثر کشورها انجام می شود، امکان دارد از پایه علمی برخوردار نباشد اما ما می توانیم از طب سنتی و گیاهان دارویی در کشور که یکی از استثنایی ترین مناطق جهان محسوب می شود، بهره ببریم.

وی ادامه داد: برخی از گونه های گیاهی ایران، با توجه به اینکه هیچ کجای دنیا از چنین اقلیمی برخوردار نیست، در دنیا کم نظیر و یا بی نظیر است به همین علت افراد می توانند به جز کارهای درمانی، برای ریلکسیشن هم مراجعه کنند. از آن جایی که انجمن در راستای گردشگری سلامت و نه صرفا گردشگری درمانی فعال است، می تواند این مهم را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

 

*وظیفه خطیر سازمان نظام پزشکی در سرمایه گذاری برای تحقق زیرساخت ها

زالی با اشاره به وظیفه خطیر نظام پزشکی در سرمایه گذاری برای تحقق زیرساختها در شورای راهبردی، تصریح کرد: برای طراحی زیرساخت ها به خصوص با مشارکت بخش خصوصی بر اساس تقسیم کار عمل می کنیم و حتما انجمن هم یکی از نهاد هایی است که می تواند دراین زمینه فعال باشد.

وی بازآرایی توانمندی های جامعه پزشکی ایرانی و یافتن کمبودها در کشورهای منطقه و یا کشورهای آسیای جنوب غربی(24 کشور) را از مسائل مهمی عنوان کرد که باید در دستور کار انجمن قرار گیرد.

ایران را در سلول های بنیادی پیشتاز عنوان کرد و گفت: در سلولهای بنیادی به دور از فضای شارلاتانیزم که در برخی کشورهای منطقه وجود دارد، با تلاش های فراوان، حرف های جدیدی حتی در انواع جراحی های چشمی، ستون فقرات و غیره برای گفتن داریم و انجمن می تواند در چنین فضای رقابتی، با خدمت ارزان تر و کیفیت بالاتر فعالیت کند.

وی در پایان ابراز داشت: انتخاب بیمار، تیم پزشکی، محل خدمت و  غیره در عرصه گردشگری سلامت بسیارحائز اهمیت است و با نگاه والای موجود در همکاران وزارت بهداشت و حمایت از بخش خصوصی، می توان زمینه رشد بخش خصوصی را فراهم و یکی از نکات مثبت انجمن نیز تصمیم سازی بزرگ بخش خصوصی در این عرصه است.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.