جمعه، 10 فروردین 1403

مبنای تعیین تعرفه های پزشکی باید نرخ تورم باشد

مبنای تعیین تعرفه های پزشکی باید نرخ تورم باشد
رئیس نظام پزشکی شهرستان های ایذه و باغ ملک با اشاره به این که در تعیین تعرفه خدمات پزشکی نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی باید در نظر گرفته شود گفت: میزان تعرفه خدمات پزشکی نباید کمتر از نرخ تورم موجود در جامعه باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر اردوان یاراحمدی رئیس نظام پزشکی شهرستان های ایذه و باغ ملک با بیان این که طی سالیان متمادی همواره روند تعیین تعرفه خدمات پزشکی از نرخ تورم جامعه عقب تر بوده است ، اظهار کرد: میزان تعرفه های خدمات پزشکی با مقدار واقعی آن فاصله زیادی دارد و این امر موجب می شود تا مراکز کوچک درمانی از روند اقتصاد درمان خارج شده و به سمت تعطیلی بروند.

وی افزود: تا زمانی که تعرفه ها بطور متناسب تعیین نشود بسیاری از مراکز درمانی کوچک بویژه در شهرستان ها به سمت ورشکستگی رفته و این  امر نوعی بیکاری را به وضعیت بازار اضافه می کند .

وی با اشاره به افزایش 17 درصدی نرخ دیه ادامه داد: باید این مسئله را در نظر گرفت که در ازای هر خطای پزشکی 17 درصد افزایش دیه خواهیم داشت اما هنوز برای افزایش میزان واقعی تعرفه ها متناسب با تورم موجود در جامعه کاری انجام نشده است و هر ساله مبلغ ناچیزی به تعرفه ها اضافه می شود که با هزینه های جاری مطب ها و مراکز درمانی همخوانی ندارد.

وی با تاکید بر این که دولت و مجلس در روند تعیین تعرفه خدمات پزشکی باید نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی را لحاظ کنند تصریح کرد: جامعه پزشکی به شرایط بحرانی موجود در جامعه که ناشی از تورم و تحریم هاست کاملا واقف است و همواره برای کمک آماده بوده ا ست اما دولت و مجلس نیز باید منابع بیشتری را به نظام سلامت بویژه صنعت بیمه اختصاص دهند تا سازمان های بیمه گر در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی دیرکرد نداشته و همچنین سهم بیشتری از هزینه درمان بیماران را پرداخت کنند.

یاراحمدی با اشاره به حضور وزیر بهداشت در سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: این امر نشان دهنده آن است که وزارت بهداشت خواهان تعامل بیشتر با این سازمان است و باید از فرصت ها استفاده کرد و نظرات کارشناسانه نظام پزشکی را در تعیین تعرفه های پزشکی به گوش مسئولان امر رساند.

وی با اشاره به این که تعرفه مهمترین اتفاق اقتصاد درمان در هر سال است ، عنوان کرد : امسال سال بسیار سختی برای جامعه پزشکی بود زیرا تعرفه کمتر از نرخ تورم تعیین شد و  بیمه ها نیز با تاخیر 14 ماهه پرداخت ها بر فشارهای جامعه پزشکی افزودند وی اضافه کرد : افزایش نرخ دلار  و بالا رفتن سرسام آور هزینه ها سبب شد تا بسیاری از بخش ها فعالیت خود را با ضرر اقتصادی به پایان سال برسانند و  این درحالی است که  رسانه ملی ،  دولت و مجلس به شدت بر جامعه پزشکی تاختند وبا بولد کردن مسائل کوچکی چون کارت خوان افکار عمومی را علیه جامعه پزشکی شوراندند و بسیاری از اتفاقات  علیه پزشکان در شهرهای کوچک وبزرگ ناشی از این جوسازی رسانه ای بود .

وی اظهار کرد: یاس وبی انگیزگی جامعه پزشکی را فرا گرفته تا جایی که  سه سال گذشته  بسیاری از کرسی های  رزیدنتی خالی از متقاضی ماندو بسیاری از فارغ التحصیلان مهاجرت می کنند .

رئیس نظام پزشکی شهرستان های ایذه و باغ ملک با اشاره به این که از پدیده زیرمیزی و دریافت های غیرمتعارف عبور کرده ایم یاد آور شد: وقتی هزینه ها از درآمد بیشتر باشد ، پزشک و بیمار ناگزیر به تعریف دیگری از رابطه مالی بین خود می شوند که غیرمتعارف است و در ادبیات عامه به زیر میزی تعبیر می شود و مقصر بروز این پدیده دولت ومجلس  خواهند بود که البته ما هم مایل به احیا این پدیده نیستیم.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.