پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران: خدمات نظام سلامت با محوریت پزشکان عمومی باشد/ از هزینه کرد بالا دوری کنیم

نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران: خدمات نظام سلامت با محوریت پزشکان عمومی باشد/ از هزینه کرد بالا دوری کنیم
گل علیزاده با اشاره به نقش پزشکان عمومی به عنوان سطح اول مراجعه بیماران بیان داشت: خدمات نظام سلامت باید با محوریت پزشکان عمومی و طراحی نظام ارجاع مبتنی بر گاید لاین ها و خرید راهبردی خدمات پزشکی شکل بگیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر گل علیزاده در جلسه اعضاي هیات مدیره مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی با وزير كار،تعاون و رفاه اجتماعي ضمن تقدیر و تشکر از دولت به خاطر اهمیت دادن به مقوله سلامت و اختصاص بودجه مورد نیاز به این بخش گفت: با توجه به  تعامل و همدلی موجود در بین همه مسئولان و دست اندرکاران نظام سلامت از وزاتخانه های بهداشت و رفاه گرفته تا سازمان های بیمه گر پایه، سازمان نظام پزشکی و مجمع انجمن های علمی می توان گفت که نظام سلامت ما در بهترین شرایط زمانی و مکانی خود قرار دارد بطوری که در آینده هم ممکن است چنین اتفاق میمونی رخ ندهد.

 

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد تا قدر موقعیت موجود را دانسته و با برنامه ریزی مناسب منابع مالی را به بهترین شکل ممکن هزینه نماییم افزود: با اجرای بسته های طرح تحول در نظام سلامت زمینه های کاهش پرداخت از جیب مردم  و افزایش رضایتمندی آنها فراهم آمده است؛ لذا در ادامه ی مسیر باید با برنامه ریزی مناسب به جای هزینه کرد بالا در سطوح 2 و 3 (سطوح تخصصی و فوق تخصصی) شاهد شیفت منابع به سمت سطح یک (ا رائه خدمات پیشگیری و غربالگری) باشیم.

 

 عضو هیئت مدیره مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی با اشاره به گران بودن تجهیزات و خدمات  که بخش عمده ای از منابع سلامت را به خود اختصاص می دهد ؛ادامه داد: در شرایطی که پزشکان عمومی به عنوان دروازه بانان نظام سلامت قادر به ارائه 75 تا 80 درصد خدمات هستند؛ باید این خدمات با محوریت پزشکان عمومی و طراحی نظام ارجاع مبتنی بر گاید لاین ها و خرید راهبردی خدمات پزشکی شکل بگیرد.

 

گل علیزاده تصریح کرد: تجویز غیر ضروری خدمات گران قیمت نظیر ام. آر. آي، آنژیوگرافی و نوار مغزی توسط برخی پزشکان که متاسفانه با درصد بالایی از گزارش نرمال همراه هستند به طور مثال عامل تولید هزینه در نظام سلامت بوده و لزوم مداخله جدی توسط سازمان های بیمه گر به عنوان خریدار خدمت را می طلبد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش پزشکی عمومی ما نیاز به بازنگری دارد، تصریح کرد: اگر خواهان نقش آفرینی پزشکان عمومی در نظام سلامت هستیم که گریزی هم از آن نیست باید توجه به توانمند سازی پزشکان عمومی و رفع محدودیت های روا داشته شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر را مدنظر قرار دهیم.

وی در ادامه به اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی اشاره نموده و خاطرنشان ساخت: بازنگری این کتاب گام مهمی بود هر چند نظرات تعدادی از انجمن ها لحاظ نشده که امیدواریم در بازنگری آتی لحاظ گردد.

 

به گفته  نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران لازم است در مقوله نظارت نقش پررنگ تری به انجمن ها داده شود و توجه جدی به مقوله افزایش تقاضای القایی صورت گیرد که  در این مسیر رصد مستمر رفتار ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت را طلب می نماید.

 

وی تصریح کرد: بدیهی است پرداخت به موقع توسط سازمان های بیمه گر و همچنین دریافت به موقع مطالبات توسط پزشکان از مراکز درمانی نقش مهمی در موفقیت این مسیر خواهد داشت.

 

دکتر گل علیزاده در خاتمه از نامشخص بودن روند اجرایی برنامه پزشک خانواده در کشور و به خصوص در دو استان فارس و مازندران گله نموده و خواهان رفع موانع و مشکلات موجود شد.

 

 

 

انتهای خبر/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.