جمعه، 10 فروردین 1403

در نامه رییس مجمع عمومی عنوان شد: خوش حساب ترین و منظم ترین گروه اجتماعی در امر مالیات جامعه پزشکی بوده اند

در نامه رییس مجمع عمومی عنوان شد: خوش حساب ترین و منظم ترین گروه اجتماعی در امر مالیات جامعه پزشکی بوده اند
دکتر عباس آقازاده در آستانه ارسال اظهارنامه های مالیاتی به معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی نامه نوشت
به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی در این نامه آمده است:

سلام علیکم

       احتراماً ، بدینوسیله پیرو نگرانی جامعه پزشکی و اعضای محترم مجمع عمومی سازمان درخصوص مسئله مالیات در سال 1394 و در آستانه تیرماه ، زمان تسلیم اظهارنامه های مالیاتی ، خواهشمند است نسبت به عرایض ذیل بذل توجه فرموده و انشاء الله با پیگیری و ممارستی که در جنابعالی سراغ داریم درراه رسیدن به تفاهم نامه مالیاتی با اداره کل امور مالیاتی کشور ، هر چه سریعتر توافقات مثبت و سازنده ای را فراهم بفرمائید . مقدمتاً ذکر این نکته ، مکرراً لازم است که خوش حساب ترین و منظم ترین گروه اجتماعی در امر مالیات ، به گواه مدارک همواره جامعه پزشکی بوده اند.

 اقشار مختلف جامعه پزشکی درسال 1394  با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند بخشی از این مشکلات ، سالهاست که رویهم انباشته شده اند و برخی نیز ناشی از سیاست ها و شرایط جدیدی است که نتایج بعضاً نگران کننده ای ببار آورده است.

مشکلاتی که در اعلام تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی سال 1394 رخ داد و جرح و تعدیل مصوبات شورای عالی بیمه درهیات دولت ، عملاً بیشترین آسیب را به پزشکان عمومی و سپس به سایر پزشکان نسخه نویس ، بویژه آنان که با پروسیجرخاصی سروکار ندارند، وارد آورده است . افزایش جزئی تعرفه های ایشان ،  پاسخگوی افزایش قیمت تمام شده خدمات پزشکی نبوده و عملاً با توجه به وضعیت تورم در جامعه ، دورنمای امیدبخشی را برای ادامه سال 1394 در بخش خصوصی ، نوید نمی دهد . بنابراین خواهشمند است در تنظیم تفاهم نامه مالیاتی ، این وضعیت حاضر مد نظر قرار داده شود و به مسئولین مربوطه نشان بدهیم که درصد افزایش مالیات سال 1394 نسبت به سال 1393 باید بر چه منطق و افزایش درآمدی استوار باشد .

بحث تعرفه اقشار نسخه نویس جامعه پزشکی ، در خصوص پزشکان شاغل در طرح پزشک خانواده شهری و روستائی از ویژه گیهای بغرنج تری  برخوردار است . پزشکان خانواده شهری ، مطابق قانون از بیماران وجهی دریافت نمی کنند و حتی تزریقات و پانسمان را نیز باید رایگان انجام دهند . متقابلاً سازمانهای بیمه گر متعهد شده اند که بر مبنای سرانه (که همان تعرفه می باشد) ، مبالغی را به ایشان پرداخت نمایند اگر پرداخت های سازمانهای بیمه گر با تاخیر انجام شود و نامنظم باشد، مشکلات فراوانی را برای همکارانی که دریافتی نقدی ندارند ، ایجاد خواهد کرد . نکته مهم اینست که بهنگام پرداخت ، سازمانهای بیمه گر مالیات مربوط به مطالبات مربوطه را قبلاً کسر و سپس مبالغ را به حساب پزشکان واریز می نمایند  یعنی در عمل  پزشکان خانواده ، پیشاپیش کل مالیات مربوط به درآمد خود را نقداً پرداخت کرده اند و بنابراین باید در  اظهارنامه های مالیاتی معاف از مالیات قلمداد شوند. این کسورات سازمانهای بیمه گر برای تمامی اقشار پزشکی که با سازمانهای بیمه گر قرارداد دارند نیز اعمال می شود و بنابراین خواسته بسیار شفاف جامعه پزشکی این است که کسورات مربوط به مالیات همه همکاران طرف قرارداد ، از سوی سازمانهای بیمه گر بطور شفاف به دوائر مالیاتی مربوطه در کل کشور ، اعلام و از مالیات سالیانه ایشان در برگ تشخیص مالیاتی واقعاً کسر گردد.

همکاران داروساز ، در سال 1393 و 1394 با مشکلات جدید و خاص مواجه بوده اند در تعرفه های اعلام شده  هیات دولت برای سال 1394 ، حق فنی همکاران داروساز کاهش یافته است . همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت ، چنانچه آمار و اطلاعات موجود گواهی می دهد ،  داروخانه های مراکز دولتی فعالتر شده اند و بنابر ماهیت طرح تحول نظام سلامت که دفاع از مراکز دولتی و تقویت آنها می باشد ، تعداد مراجعات به داروخانه های خصوصی کاهش یافته است .

و این روند موازی  با افزایش هزینه های اداره یک داروخانه از قبیل هزینه پرسنلی ، بیمه ، حاملین انرژی ، فشارهای شرکتهای داروئی برای عدم قبول چک های مدت دار، پرداخت های نامنظم سازمانهای بیمه گر و ... حاصلی جز کاهش درآمد این همکاران در سال 1394 نخواهد داشت.

پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت ، پراتیک جامعه جراحی ایران دچار تغییرات عمده ای شده است. هدف طرح تحول نظام سلامت اینست که این همکاران را تشویق به انجام اعمال جراحی در مراکز دولتی نماید، در نتیجه تعداد انجام اعمال جراحی و متعاقب آن درآمد گروههای مختلف جامعه جراحان در بخش خصوصی کاهش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد . بنابراین مالیات بردرآمد ایشان در بخش خصوصی باید با آگاهی از روند طرح تحول سلامت انجام پذیرد. در بخش دولتی نیز متاسفانه برخلاف وعده های آغازین در اقصی نقاط کشور ، پرداخت های اعلام شده  و وعده داده شده ، به موقع انجام نمی گیرد و با معوقات  عمده ای مواجه است .

همکاران پاراکلینیک ، عمدتاً شامل رادیولوژیست ها و آزمایشگاههای بخش خصوصی نیز ایضاً در طرح تحول نظام سلامت دچار محظورات و مشکلات عدیده ای شده اند. کاهش ضریب تعرفه های این همکاران (کاهش k  خدمات رادیولوژی و آزمایشگاهی) به موازات افزایش قابل توجه هزینه های خرید مواد اولیه و تجهیزات بسیار گرانبهای مربوط به تصویر برداری و خدمات آزمایشگاهی ، معادله افزایش قیمت تمام شده و کاهش درآمد را برجسته تر می سازند . ضمناً توجه باید کرد که با اجرای طرح تحول سلامت تعداد مراجعات به پاراکلینیک از بخش خصوصی بشدت به سمت بخش دولتی شیفت کرده و آمار مراجعات موسسات خصوصی کاهش یافته است .

 همکاران محترم کارشناس دارای دفاتر کار خصوصی نیز مشمول همه روندهای فوق الذکر هستند . کاهش درآمد در بخش خصوصی به موازات افزایش قیمت تمام شده برای ارائه خدمات . بنابراین در خصوص همکاران ماما دارای مطب خصوصی ، همکاران فیزیوتراپیست ، شنوائی سنجی ، بینائی سنجی  و ... خواهشمند است در تفاهم نامه مالیاتی تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود .

 

 

 

 

 

 

همین  چند روز پیش ، مصوبه مربوط به تعرفه همکاران فیزیوتراپیست در هیات دولت ، بار دیگر دچار جرح و تعدیل شده و مجدداً کاهش یافته است .

نکات فوق الذکر که درباره بخش هائی از جامعه پزشکی عنوان شده ، متاسفانه بعلت همان معادله  افزایش قیمت تمام شده به موازات کاهش درآمد در مورد همه گروههای دیگر این جامعه نیز صادق است . عمده نگرانی جامعه پزشکی نیز عبارتست از :  1- عدم امضای تفاهم نامه عادلانه و منصفانه.

 2- امضای تفاهم نامه ای برخلاف منافع جامعه پزشکی .

3- عدم تمکین ادارات مالیاتی شهرستانهای مختلف به تفاهم نامه مرکزی .

لذا ، مستدعی است با لحاظ نمودن موارد فوق ، در صورتیکه ضروری می دانید با بهره گیری از پتانسیل های مجمع عمومی سازمان ، اقدامات ضروری برای رسیدن به راه حل مناسب با عنایت به واقعیت های فوق الذکر را هدایت بفرمائید.

 

 

دکتر عباس آقازاده

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.