جمعه، 10 فروردین 1403

بررسی تضاد منافع در انجمنهای علمی

بررسی تضاد منافع در انجمنهای علمی
معاون وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به این که تضاد منافع باید در انجمنهای علمی موردبررسی قرار گیرد گفت : ​دولت حداکثر می تواند با انعقاد قرارداد با مراکز علمی ارزش نسبی را تعیین کند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین روز از برگزاری همایش اخلاق پزشکی با اشاره به این که به طور روزمره شاهد تضاد منافع گروههای مختلف درجامعه هستیم ؛ بیان داشت : حل تضاد منافع دردنیای امروز از عهده دولت ها به عنوان تامین کننده خارج شده و انجمنهای علمی وحرفه ای می توانند این کار را انجام دهند.

وی با اشاره به این که در حوزه پزشکی و بخش سلامت این نقش را سازمان نظام پزشکی و انجمنهای علمی ایفا می کنند؛ افزود :تضاد منافع را بایداز دوش دولت برداشت و تعریف CPT کاری نیست که ما در دبیرخانه شورای عالی بیمه درمان انجام دادیم بلکه باید انجمنهای علمی وحرفه ای ورودکنند.

وی با بیان این که دولت نمی تواند پاسخگوی گروههای متعددی باشد که می خواهند ارزش نسبی خدمات خودرا افزایش دهند؛ ادامه داد :تضاد منافع باید در انجمنهای علمی موردبررسی قرار گیرد و دولت حداکثر می تواند با انعقاد قرارداد با مراکز علمی ارزش نسبی را تعیین کند.

میدری با بیان این که شان دولت  و وزارت بهداشت این است که قیمت ریالی هر خدمت را بعد از این که ارزش نسبی آن مشخص شد ؛ تعیین کنند تصریح کرد :  نه تنها اینکار را نکردیم بلکه هم CPTرا تعریف کردیم و هم ارزش نسبی را وقیمت گذاری را  نیز خودمان انجام دادیم.

معاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که امروز خواسته هایی از سوی گروههای علمی به ما می رسدکه درتامین آن ناتوان هستیم ؛ اظهار داشت : ما نمی توانیم ببینیم که ارزش نسبی یک عمل جراحی در یک رشته با یک رشته دیگر چگونه است و جامعه علمی می تواند این کار را انجام دهد و باید به این سمت حرکت کنیم که با ر را بردوش خود جامعه بگذاریم .

به گفته وی تضاد بین دستگاهها در همه جای دنیا وجوددارد و عموما در ایران پشت صحنه مطرح می شد اما سیاست های وزارت بهداشت این بود که این تضاد ها را در فضای عمومی مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد : بحث هایی که در حوزه سلامت مطرح می شود پیچیدگی زیادی دارد و عامه مردم نمی دانندحق با کیست و خیلی اوقات به یاس از مجموعه حکومت منجر می شود.

میدری با بیان این مطلب که می توان این بحث ها را در جامعه علمی مطرح کرد گفت : جامعه علمی می تواندچالش را بررسی  و با توجه به شرایط بومی کشور تصمیم گیری کند .

معاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود: خیلی از مسائلی که در مورد عدم تسویه مطالبات از  سازمان های بیمه گر با آن رو به رو هستیم به این دلیل است که  خواستیم به جای حل تضاد منافع آن را از بودجه عمومی تامین کنیم که این بودجه کشش این همه بار جدید را نداشت .

میدری با بیان این مطلب که از حدود 11 هزار میلیارد تومان کسری بودجه ای که تا پایان سال با آن روبه رو هستیم چیزی حدود 5 هزار میلیاردش به خاطر عدم بار هزینه های پیش بینی نشده بود ه است ، اذعان داشت : در برآوردها اشتباه کردیم که بخاطر نبود سیستم های کنترلی است و بخشی هم بخاطر پیچیدگی تصمیم گیری هاست.

وی ادامه داد : در طول یکسال گذشته بسیج حرفه ای در سازمان های بیمه گر صورت گرفته است تا بتوانیم مخارج را کنترل کنیم و 6هزار میلیاردتومان از کسری بودجه به دلیل منابعی است که در جای دیگر وجود دارد و سازمان های بیمه گر باید توضیح دهند که این منابع را ندارند.

وی با بیان این که دولت برای اولین بار در تاریخ ایران اوراق قرضه برای بخش سلامت منتشر نمود، خاطرنشان کرد : دولت برای این که به ارائه دهندگان خدمت آسیب وارد نشود ،این کار را پذیرفت و نقش انجمن های علمی تنها حفاظت از اخلاقیات حرفه ای آن صنف نیست .

میدری با اشاره به این که انجمن های علمی وظیفه دارند رفتارهای غیر اخلاقی را به حداقل کاهش دهند بیان داشت :  اگر ده درصدهم در یک جامعه حرفه ای کار غیر اخلاقی انجام دهند آن حرفه خدشه دار می شودو حرمتش از بین می رود لذا برای پیشگیری باید اخلاق حرفه ای را رعایت کنیم وجامعه حرفه ای نقش حل تعارض منافع را بر عهده دارد که جامعه پزشکی نیز در این زمنیه باید حضور فعالتر داشته باشد .

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر باذکرمنبع بلامانع است)

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.