جمعه، 31 فروردین 1403

برگزاری جلسه هم اندیشی رئیس کل نظام پزشکی با انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت

برگزاری جلسه هم اندیشی رئیس کل نظام پزشکی با انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت
جلسه هم اندیشی و انتخابات اعضای هیات مدیره انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت با حضوردکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر محمد جهانگیری معاون برنامه ریزی و نظارت این سازمان، دکتر مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دکتر جلال نائلی سرپرست اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، دکتر محمد پناهی رئیس شورای راهبردی گردشگری سلامت و جمعی از فعالین بخش خصوصی این حوزه منطبق بر اهداف «اساس نامه انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت کشور» برگزار شد.

*تشکیلات بخش خصوصی هدایت گر و نماینده عرصه سلامت گردشگری است

اختصاصی خبرنگار نظام پزشکی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیلات بخش خصوصی را هدایت گر و نماینده در عرصه سلامت گردشگری دانست و عنوان کرد: بخش خصوصی باید امکاناتی را فراهم آورد تا هر فردی که خواهان حضور در حوزه زیربنایی، زیرساختی، معرفی ها، فعالیت های دانشگاهی و غیره است، ساختار بخش خصوصی، به عنوان چتری حمایتی بتواند همه بیمارستان ها را در این کار مدیریت کند.

دکتر مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اینکه باید بیمارستانها و مراکز درمانی هدف حضور بیماران و یا گردشگران سلامت در کشور مشخص شود، گفت: امید است وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی با جدیت این کار را دنبال کنند تا بخش مهمی از کار انجام شود.

وی ادامه داد: بناست انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت وظیفه تشکیل و نظارت این مهم را تا زمانی که بخش های قانونی توسط وزارت کشور معرفی شود، بر عهده گیرد.

به گفته رحمانی موحد این جلسه برای تصویب اساس نامه و انتخاب هیات مدیره ای که بتواند پیش از ورود به سال آینده آن را برای مراحل ثبت به وزارت کشور معرفی کند، تشکیل شده است که بهتر است نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی انجمن را دراین راستا هدایت کند. 

وی در خصوص اولین همایش انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت درسال آینده، ابراز داشت: این همایش تحت عنوان "جذب سرمایه گذاران و علاقه مندان به توسعه زیر ساخت ها" با حضور مقامات دولتی برای حمایت از مجموعه فعالیت های انجمن برگزار خواهد شد. 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پایان ضمن تشکر و سپاس از دکتر زالی رئیس کل سازمان بابت حمایت، همراهی و همکاریشان دراین مسیر، افزود: امید است همکاران در نظام پزشکی ثبت کار و فعالیتها را آغاز کنند. خوشبختانه همبستگی، هم افزایی و همکاری که باید بین  دستگاه ها و همکاران باشد، ایجاد شده و خداوند هم توفیق می دهد باقی کارها به سرانجام برسد.

 

*نقش و سیاست وزارت بهداشت در گردشگری سلامت، توسعه خدمات است

با تاکید بر اینکه نقش و سیاست وزارت بهداشت در گردشگری سلامت، توسعه خدمات است، گفت: با توجه به طرح تحول سلامت، به دنبال پیشبرد عمده خدمات به سمت بحش خصوصی هستیم تا از بخش دولتی صرفا برای بیماران داخل کشور بهره گیریم.

به گزارش اختصاصی خبرنگار نظام پزشکی، دکتر جلال نائلی سرپرست اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شاید در برخی از خدمات، ظرفیتها تنها در بخش دولتی وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید برای بخش دولتی، ظرفیت های اضافه ایجاد شود تا بیماران داخلی دچار مشکل نشوند.

وی گردشگری سلامت را قسمتی از خدمات سلامت که در زمینه بازاریابی کمی عقب افتاده است، دانست و ابراز داشت: هرکدام از رشته ها و زنجیره های گردشگری سلامت باید به کار خود بپردازند تا قسمت های دیگر بتوانند کار تخصصی خود را انجام دهند.

به گفته نائلی، در وزارت بهداشت علاوه بر توجه به بخش دولتی و تدبیر برای بیماران داخلی، به گردشگری سلامت به خصوص در افزایش زیرساخت ها توجه ویژه ای صورت گرفته است.

 

* گلایه از کمبود بیش از 115 هزار تخت جدید در طرح تحول نظام سلامت

وی با گلایه از کمبود بیش از 115 هزار تخت جدید در طرح تحول نظام سلامت، افزود: باید شاخص تخت را به ازای هر هزار نفر، از 52/1 به 7/2 رساند. البته همه این تخت ها مورد استفاده در بخش دولتی نخواهد بود و قسمتی از آن برای نیازهای خارجی استفاده می شود.

ادامه داد: در حال حاضر وزارت بهداشت و دولت در پی جذب منابع خارجی برای توسعه تخت های بیمارستانی خواهند بود بنابراین مجموعه های داخلی می توانند از این فضا برای افزایش زیرساخت های خود بهره مند شوند.   

وی با بیان اینکه وظیفه شورای راهبری، ریل گذاری و سیاست گذاری است، یادآور شد: متاسفانه به علت عدم هماهنگی بین بخش های خصوصی فعال در زمینه گردشگری سلامت همیشه با این خلا اساسی روبرو بودیم اما در نهایت، هدف و ثمره تشکیل این انجمن، باید به سمت کیفیت بهتر و قیمت رقابتی تر با توجه به بازارهای منطقه باشد در غیر این صورت گردشگری و سلامت معکوس خواهیم داشت.  

 

*ضرورت ارزیابی بازارهای منطقه برای تدوین سیاست ها

نائلی تشکیل انجمن گردشگری سلامت را بسیار ضروری خواند و ابراز داشت: برای اینکه سیاست های طراحی شده در شورای راهبری به سمت اجرا پیش رفته، بازار را یکنواخت و یکدست کند و سیاستها و استراتژی های قیمت را درست ببیند، باید بازارهای منطقه را درست ارزیابی کند تا بر اساس آن سیاست ها مشخص شود.  

وی با انتقاد از اینکه نیاز بخش خصوصی در گردشگری سلامت هنوز مشخص نشده و یا منعکس نمی شود، گفت: در کشورهای مختلفی که دچار مشکل شده و نه تنها در صارات ناتوانند بلکه نمی توانند خدماتی را به آنجا صادر کنند، جای خالی چنین انجمنی برای در میان گذاشتن مشکلات با سیاست گذاران و ارائه خدمات حس می شود.   

اظهار داشت: وزارت بهداشت در بازدیدهای خود از هر کشوری، به همراه نماینده ای از انجمن های مختلف یا از فعالان حوزه های مختلف با خود هماه می ند اما متاسفانه در گردشگری سلامت، نماینده ای از کشور حضور ندارد و این در حالی است که انجمن گردشگری سلامت می تواند در پر کردن این خلا موثر واقع شود.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت به زودی مراکزی را که از نظر وزارت بهداشت از کیفیت لازم برای ارائه خدمات برخوردارند را معرفی خواهد کرد اما نقش این انجمن همچنان حفظ خواهد شد تا بتواند ارزیابی مناسبی را از وضعیت فعالیت در داخل بخش خصوصی برای سیاست گذاری داشته باشد.

در پایان این جلسه انتخابات اعضای هیات مدیره انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت برگزارشد که منتخبین را درذیل می خوانید؛

اعضای انجمن ازطرف آژانس های گردشگری: آقای مهندس غمخوار و آقای صبوری

اعضای انجمن ازطرف بیمارستان ها: دکتر هاشم زاده(رئیس بیمارستان رضوی)، دکتر فنایی(رئیس بیمارستان عرفان)، دکتر نادری(از طرف بیمارستان جم)

اعضای انجمن ازطرف فعالان حوزه گردشگری: دکتر جهانگیری، دکتر پناهی و دکتر شجاعی

اعضای انجمن ازطرف شهرک های سلامت: آقای طلایی

بازرس انجمن: دکتر یونسی(مدیر عامل شرکت طیبین)

بازرس علی البدل انجمن: دکتر حلاج زاده(رئیس مرکز خدمات و مشاوره ایرانیان خارج از کشور)

 انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.