پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور: جامعه پزشکی انگ اتهام حقوف اندک فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را می خورد/ تحول جدی در ویزیت سرپایی پزشکان عمومی

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور: جامعه پزشکی انگ اتهام حقوف اندک فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را می خورد/ تحول جدی در ویزیت سرپایی پزشکان عمومی
رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: باید پرسید دلیل این همه هجمه به جامعه پزشکی چیست؟ بی‌تردید دو نکته در این زمینه وجود دارد؛ وجاهت اجتماعی جامعه پزشکی میان مردم و رشک بردن به این جایگاه و دیگری فرافکنی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ،دکتر علیرضا زالی رییس کل این سازمان در دومین همایش جامع انجمن پزشکان عمومی که امروز در سالن همایشهای رازی آغاز به کار کرد ؛ با اشاره به برخی هجمه‌ها علیه جامعه پزشکی، اظهار داشت : ویزیت در حوزه سرپایی به ویژه در حوزه پزشکان عمومی در سال آتی تحول جدی خواهد داشت.

 

وی افزود: احیای طب عمومی تنها کریدور عرصه سلامت است و باید از بحث شعار خارج شده و احیای این مهم به عنوان یک مسیر راهبردی در سرلوحه کار قرار گیرد.

 

دکتر رالی ضمن اشاره به مشکلات و هجمه‌ها علیه جامعه پزشکی،گفت: از مهرماه سال گذشته هر دو هفته یک بار جامعه پزشکی با بحران‌هایی روبه رو بوده  و سوال این است که آسیب‌شناسی این همه هجمه به جامعه پزشکی چیست؟ بی‌تردید دو نکته در این زمینه وجود دارد؛ وجاهت اجتماعی جامعه پزشکی میان مردم و رشک بردن به این جایگاه و دیگری فرافکنی است.

 جامعه پزشکی انگ اتهام حقوف اندک فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را می خورد

رییس کل سازمان نظام پزشکی  با ابراز تاسف از اینکه گویا فعلا دیواری کوتاه‌تر از جامعه پزشکی پیدا نمی‌شود و قرار است پاسخ همه مشکلات جامعه را پزشکان بدهند ؛ادامه داد: اگر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، معلمان و... حقوقشان کم است آیا انگ اتهام باید به سوی جامعه پزشکی دراز شود؟

 از بین این همه مفاسد اقتصادی که حرفش را می زنند فقط برخورد فوری با پزشکان را بلدند

وی تصریح کرد : در کنار تمام هجمه‌های سنگینی که به جامعه پزشکی وارد می‌کنند، اخباری از فساد می‌شنویم و  مدت‌هاست که قرار است اسامی مفسدان اقتصادی از جیب مسئولان بیرون آید، این اسامی کجاست و چرا اعلام نمی‌شود؟ پشت بابک زنجانی حتما شبکه‌ای وجود دارد، اسم این افراد کجاست؟.

 به گفته زالی تمام این موارد درحالی رخ داده که به محض آنکه پزشکی در یک شهرستان دو جلسه تاخیر در پرداخت داشته باشد، سریع نامه به نظام پزشکی می‌زنند و معلق شدن مطب وی را خواستار می‌شوند .

دریافت ویزیت دوم سودجویی نیست / این ویزیت هیچ جای دنیا رایگان نیست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی مباحث مطرح شده درباره «ویزیت دوم» را مورد اشاره قرار داد و گفت:در هیچ جای دنیا ویزیت دوم رایگان نیست درحالی  که این موضوع تیتر اکثر رسانه‌ها شده و از آن به عنوان سودجویی پزشکان یاد شده است.

وی به مقایسه درآمد پزشکان عمومی ایران با سایرکشورها پرداخت و افزود : در انگلستان درآمد سالانه یک پزشک عمومی 54 هزار تا 86 هزار پوند است و در ایالات متحده آمریکا پزشک عمومی هنگام شروع به کار به هنگام هر ساعت 40.5 تا 62 دلار دریافت می‌کند که  این عدد با گذشت زمان به 90 دلار افزایش می‌یابد و در کانادا نیز به ازای هر ساعت کار پزشک عمومی 42.5 تا 91 دلار پرداخت می‌شود. حال این پرداخت‌ها را با ایران مقایسه کنید.

 

زالی با مهم خواندن جایگاه پزشک عمومی گفت: در بحث MMT نیز گروه‌های مختلف پا به میان نگذاشتند، اما 5 هزار پزشک عمومی در بحث MMT کار می‌کنند و این در حالی است که بالاترین درآمد پزشک عمومی فعال در بحث MMT کمتر از 5 میلیون تومان است.

 بی‌اعتماد کردن مردم به پزشکان دفاع از مردم نیست

وی با تاکید بر حفظ رابطه معنوی میان پزشک و بیمار تصریح کرد: این موضوع را فریاد می‌زنیم، علت آن است که به فکر مردم هستیم؛ چراکه اگر بیمار به پزشک اعتماد نداشته باشد، روش‌های درمانی موثر نخواهد بود و بی اعتماد کردن بیماران نسبت به جامعه پزشکی نه تنها دفاع از مردم نیست بلکه  این موضوع فریب و اغوای مردم است.

 

بخشی از جامعه پزشکی عمومی استثمار می‌شوند/ تحصیل رایگان فقط برای گروه پزشکی نیست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی قانون اجباری اعزام پزشکان را مورد اشاره قرار داد وافزود : پزشکان پس از پایان تحصیلات‌شان باید به مناطق محروم رفته و در سخت‌ترین شرایط و با کمترین امکانات، ارائه خدمت داشته باشند و این در حالی است که این پزشک مرخصی‌اش را نیز باید از لیسانسیه غیرمرتبط با حوزه سلامت بگیرد.

وی تهاجم به جامعه پزشکی را ناجوانمردانه برشمرد و گفت :  بعد هم می‌گوییم رایگان تحصیل کرده اند و باید ارائه خدمت در مناطق محروم داشته باشد. مگر گروه‌های دیگر نیز رایگان تحصیل نمی‌کنند؟ بخشی از جامعه پزشکی عمومی استثمار می‌شوند.

 

70 هزار پزشک با بحران بیکاری دست و پنجه نرم می کنند

دکتر زالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هشت هزار پزشک بیکار هستند ؛خاطرنشان کرد :در سال 93 اگر بهترین شرایط نظام ارجاع مستقر می‌شد پیش‌بینی‌ها آن بود که به 54 هزار پزشک عمومی نیاز است تا به این ترتیب به ازای هر 1290 ایرانی یک پزشک عمومی داشته باشیم، اما اکنون 70 هزار پزشک داریم و هم‌اکنون هم با بحران اشتغال روبه‌رو هستیم.

 

تحول جدی در ویزیت سرپایی پزشکان عمومی

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در سال آتی امیدواریم در شورای عالی بیمه E&M کتاب ارزش گذاری خدمات را احیا کنیم تا به این ترتیب مقداری به پرداخت‌ها در جامعه پزشکان عمومی کمک شود. ویزیت در حوزه سرپایی به خصوص در حوزه پزشکان عمومی در سال آتی تحول جدی خواهد داشت.

 

به گفته دکتر زالی برای احیا و بازیابی طب عمومی، اجرای مناسب نظام ارجاع و پزشک خانواده تنها راه‌حل موجود خواهد بود که هم مردم و هم جامعه پزشکی از آن بهره خواهند برد.

انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.