پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: دولت نمی تواند امکانات کیفی استراتژیک را پشتیبانی کند/ پزشک نمی تواند خطوط دندان پزشکی را ترسیم کند

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: دولت نمی تواند امکانات کیفی استراتژیک را پشتیبانی کند/ پزشک نمی تواند خطوط دندان پزشکی را ترسیم کند
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به مشکلات صنف دندان پزشکان در عرصه سلامت دهان و دندان گفت: متاسفانه به علت ورود بیش از حد دانشجویان به دانشکده های دندان پزشکی، پس از فارغ التحصیلی با مشکلات ابزاری و معیشتی بسیاری مواجه هستند که خود یک فاجعه انسانی محسوب می شود.

دکتر بهنام عباسیان در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشگاه های دندان پزشکی امکانات کافی نداشته و همکارانی که آموزش دانشجویان را بر عهده گرفته اند، خود با چالش های بسیاری روبرو هستند. دولت نمی تواند امکانات کیفی استراتژیک را پشتیبانی کند و صرف ایجاد یک دانشگاه دندان پزشکی در یک شهر ملاک نیست.

وی با تاکید بر اینکه امکانات حداقلی دانشگاه ها باید در سطحی باشد که فارغ التحصیللان زمان ورود به بازار کار، از نظر آسیب های اجتماعی در امان باشند، اظهار داشت: ابزار اولیه فارغ التحصیلانی که در آینده وارد بازار کار می شوند فراهم نیست و از طرف دیگر خدماتی که به مردم ارائه می دهیم فاقد هر نوع پوشش بیمه ای است و با شعار این مشکلات مرتفع نمی شود.

این متخصص ارتودنسی با بیان اینکه در همه دنیا کار دندان پزشکی کاری لوکس و گران محسوب می شود، ابراز داشت: تفاوت پزشک و دندان پزشک در ابزار و وسایل مصرفی بسیار گران قیمت است. درست است که باید کنترل شده و در حق بیمار اجحاف نشود، اما زیر ساخت های آن هنوز فراهم نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه فاقد کلینیک های مناسب برای آغاز به کار فارغ التحصیلان یا متخصصین بعد از گذراندن طرح هستیم و همین امر موجب می شود که همکاران در ورود به به بازار کار به تبلیغات گمراه کننده بپردازند و حتی کارهای غیر واقعی را هم تبلیغ کنند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی افزود: چند درصد از همکارانی که وارد بازار کار می شوند، کار را به درستی انجام می دهند؟، از نظر کیفی چه میزان آموزش های لازم را دیده اند تا بتوانند روی پای خود بایستند؟  چقدر در کنار افراد با تجربه کار کرده اند؟ آیا زیر ساخت های دولتی و کلینیک های فعلی امکان کار را برای آن ها فراهم کرده؟  آیا بیمه ها در این زمینه حمایت های لازم را دارند؟

وی با اشاره به اینکه دندان پزشکی کاری عملی است و باید تجربه کافی برای درمان بیماران داشت، گفت: ورود فارغ التحصیلان بدون تجربه کار مکفی به بازار کار موجب خواهد شد که در مطب های خود حرفی برای گفتن نداشته باشند چرا که هر چه میزان کار عملی بالاتری را داشته باشند، توانایی همراه با علم بالاتری را خواهند داشت.

عباسیان با گلایه از اینکه فردی که برای سیستم دهان و دندان و سلامت جامعه تصمیم گیری می کند، نباید پزشک باشد، خاطرنشان کرد: پزشک نمی تواند خطوط دندان پزشکی را ترسیم کند چرا که این فرآیند کاملا متفاوت با پزشکی است در غیر این صورت    کارشناسان ما در مقاطع اجتماعی در دانشگاهها نمی توانند تصمیمات خود را به کرسی بنشانند.

این متخصص ارتودنسی با اشاره به اینکه انحرافات از حقوق پایین و عدم زیر ساخت مناسب آغاز می شود، تصریح کرد: استدعا دارم کارهایی که می خواهیم انجام دهیم، علمی باشد. خوشبختانه در همه کشور افراد متخصص و مسئولیت پذیری هستند که برای جامعه دل می سوزانند و به دنبال انجام کارهای اصولی هستند.

وی در خصوص Kی دندان پزشکی خاطرنشان کرد: دردندان پزشکی تنها تعرفه دندان پزشکی مطرح نیست بلکه میزان مواد مصرفی هم باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که باید کار صحیح و بدون هیچ نقصی انجام و از حقوق بیمار هم دفاع شود.  

عباسیان با گلایه از اینکه 90 درصد کودکان 9 سال دندان های شیری خراب دارند، اظهار داشت: این در حالی است که 65 درصد کودکان 12 سال دارای 2 تا 3 دندان دائمی خراب هستند که به خاطر کمبود امکانات، امکان مراجعه به دندان پزشک و حمایت ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا زیر ساخت سلامت دهان ودندان به درستی ایجاد شده و در این زمینه باید تمام نهادها دست به دست هم داده و کارهای دندان پزشکی را با صلاحدید معاونت های دانشگاه به دست دندان پزشکان بسپارند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.