پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تعرفه آزمایشگاههای تشخیص طبی واقعی نیست

تعرفه آزمایشگاههای تشخیص طبی واقعی نیست
عضو شورایعالی نظام پزشکی گفت:با استخراج قیمت پایه تست ها میتوان تعرفه واقعی برای آزمایشگاههای تشخیص طبی تعریف نمود.

دکتر محمد صاحب الزمانی عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار این سازمان با اشاره به اینکه قیمت پایه فرمول علمی داشته و اصولی بر آن حاکم است ؛اظهار داشت با تشکیل کارگروهی میتوان این قیمت پایه را تعیین و تعرفه ها را واقعی نمود.

وی با بیان اینکه اخیرا وزارت بهداشت تصمیم گرفته تا اعتبار بخشی آزمایشگاهها را به اداره نظارت و ارزشیابی و همچنین کیت و تجهیزات را به سازمان غذا و دارو بدهد افزود:این سردرگمی و هر روز یک تصمیم گرفتن به موقعیت آزمایشگاهها لطمه میزند.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاههای تشخیص طبی اولین گروهی هستند که الزامات استاندارد را عملی کرده و نسبت به اعتبار بخشی گامهای اساسی برداشتند ؛تصریح کرد:طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی آزمایشگاه سلامت باید در یکی از شاخه های رده بالای وزارت بهداشت قرار گیرد چون آزمایشگاهها از نظر پیشگیری ، کنترل و تشخیص بیماری ها نقش اساسی دارند.

 صاحب الزمانی با تاکید براینکه آزمایشگاهها از نظر کمی و کیفی وضعیت خوبی در کشور دارند؛اذعان داشت: حدود 5هزار و پانصد آزمایشگاه تشخیص طبی در هر دو بخش داریم که سالانه 80 میلیون نفر به آنها مراجعه می کنند یعنی بار مراجعه هر فرد در سال 1.2(یک ممیز دو دهم) است .

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد :حدود 2 میلیارد و 200 میلیون تست در آزمایشگاهها انجام می شود و بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی نیز اکثر تست های اختصاصی و روتین را انجام می دهند.

وی همچنین به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و بیان داشت: علیرغم گفته مسئولان در طرح تحول نظام سلامت از آزمایشگاههای تشخیص طبی و رادیولوژی نظرخواهی نشد واگر به همه گروههای پزشکی توجه نشود این طرح با تضعیف و شکست مواجه خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه شش ماه است پیگیر کارگروه تعیین ارزش نسبی خدمات آزمایشگاهی هستم ،خاطرنشان کرد: این طرح باید بصورت متعادل پیش رفته و نهادینه شود و اگر به همه گروهها توجه نشود لطمه میخورد .

***تجهیزات آزمایشگاهی شناسنامه دار شود

در ادامه صاحب الزمانی با اشاره به اینکه تجهیزات آزمایشگاهی بروز است اما وابستگی داریم ،ابراز داشت :باید تجهیزات شناسنامه دارشده  و براساس اصول ؛دانش فنی و قیمت مصرفی ساماندهی شود .

وی افزود:در تجهیزات و مواد اولیه وابستگی داریم و نوسات ارزی نیز تست ها ی آزمایشگاهی را تحت تاثیر قرار میدهد.

 عضو شورایعالی نظام پزشکی با بیان اینکه از زمان اجرایی شدن طرح تحول میزان مراجعات به بیمارستانهای دولتی 8 برابر شده ،ادامه داد: با افزایش بار مراجعات پرسنل همان عدد ثابت گذشته را می گیرند در حالی که با چنین حجم کاری  انتظار می رود حق الزحمه عادلانه ای به آنها تعلق گیرد.

وی با اشاره به اینکه با افزایش حجم کاری در طرح تحول ،نیازمند نیروی بیشتری هستیم ،گفت: باید مجوز استخدام بگیریم تاخیلی از مراکز بهداشتی و درمانی که دارای آزمایشگاه هستند اما کارشناس مربوطه را  ندارند بتوانند به ارائه خدمات بپردازند.

وی تصریح کرد: باید گروههای کاری در شورایعالی نظام پزشکی تشکیل شود تا مشکلات دانشجویان و فارغ التحصیلان حرف پزشکی مورد بررسی قرار گرفته ؛ بصورت طرح تدوین و به وزارت بهداشت برای اجرایی شدن  ارسال شود.

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه باید تحقیقات میدانی انجام دهیم تا مشکلات مرتفع شود یاد آور شد: باید در ارتقای بهره وری گروههای پزشکی ؛همکاران آزمایشگاهی مورد توجه قرار گرفته و سختی کار آنهانیز لحاظ شود .

انتهای خبر / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.