شنبه، 1 اردیبهشت 1403

افزایش کیفی تولیدات داخلی مهمترین اصل در حوزه اقتصاد سلامت

افزایش کیفی تولیدات داخلی مهمترین اصل در حوزه اقتصاد سلامت
عضو کمیته بیمه و اقتصاد سلامت شورای عالی با اشاره به این که اقتصاد در حوزه سلامت مغفول مانده است گفت : بخش مهمی ازاقتصادسلامت به حمایت از تولیدات داخلی انواع کالاهای پزشکی ارتباط می یابد .

فرجود شکوهی عضو کمیته بیمه و اقتصاد سلامت در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با تاکید بر این که اقتصاد درحوزه سلامت درجایگاه واقعی و منطقی اش قرارندارد ، اظهار داشت : مهمترین اصل سلامت اقتصادی در این حوزه افزایش "کیفی"تولیدات داخلی و توان رقابتی آنهادر برابر واردات است .

وی افزود : اقتصادسلامت یعنی هزینه های واقعی و منطقی که بار اقتصادی سلامت مردم را پوشش می دهد به شکلی که اقشار مختلف جامعه بویژه قشرضعیف وآسیب پذیراز نظرتامین هزینه ها درحوزه بهداشت و درمان دغدغه نداشته باشند .

وی ادامه داد : براین اساس هزینه هایی که راسا"خود مردم یا بیمه های تکمیلی به نیابت از آن ها پرداخت می کنند یا دولت و بیمه های پایه به نیابت دولت پرداخت می کنند باید سامان داشته باشد یعنی برحسب نیازهای واقعی درمانی افرادجامعه هزینه شود.

شکوهی به بحث افزایش کیفیت تولیدات داخلی در حوزه پزشکی اشاره کرد و اذعان داشت : وقتی این بحث را مطرح می کنیم منظورمان رقابت با واردات ازکشورهای پیشرفته و صاحب علم وفن و تکنولوژی است و گرنه به خوبی شاهدیم که بسیاری از کالاهای وارداتی پزشکی فاقد کیفیت و استانداردهای لازم بوده و موجب آسیب های فراوانی به بیماران شده است که انگیزه اصلی واردات این گونه کالاها رانت و سودهای کلان مالی واردکننده هاست.     

 عضو کمیته بیمه و اقتصاد سلامت با اشاره به این که  یکی دیگر از مفاهیم اقتصادسلامت و به عبارتی اقتصاد مقاومتی درحوزه سلامت حفظ و ارتقای جایگاه علمی این حوزه است ؛ تصریح کرد : حفظ موقعیت علمی فارغ التحصیلان نخبه بسیار واجد اهمیت است زیرا مهاجرت نخبگان ضررهای بسیار زیادی برای کشورمان دارد چرا که هزینه تحصیلی بیشتر این افراد از اقتصاد عمومی (نفت ومالیات) که متعلق به مردم است ، تامین شده است .

 وی با بیان این مطلب که باید این سرمایه های علمی درخدمت کشور مان قرار گیرند و آثار و منافع وجودیشان در جهت ارتقای بهداشت و درمان جامعه یعنی سلامت مردم باشد ؛ گفت :  مهاجرت نخبگان و ساکن شدن در ممالک دیگر غیر از خروج مغزها باعث خروج ژن ها از کشور می شود چون این افراد در آینده به دلیل ازدواج خود و یا فرزندانشان با افراد کشورهای مقصد باعث تقویت خزانه ژنتیکی آن کشور ها خواهند شد که این امر خسارتی بسیار عظیم و جبران ناشدنی است .

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.