پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نظام پزشکی به تنهایی نمی تواند مشکلات رفاهی پزشکان را مرتفع کند

نظام پزشکی به تنهایی نمی تواند مشکلات رفاهی پزشکان را مرتفع کند
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به معضلات متعدد نظام سلامت گفت: چالش های نظام سلامت آنقدر زیاد است که نظام پزشکی نمی تواند به تنهایی برای جامعه پزشکی کاری انجام دهد .

بهنام عباسیان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی در خصوص معضلات و خواسته های رفاهی جامعه پزشکی اظهار داشت : هنوز هیچ نوع حمایت بیمه ای از سوی سازمان های بیمه گر برای جامعه پزشکی وجود ندارد و بسیارند پزشکانی که سالیان سال به طبابت پرداخته اما اکنون قدرت تامین معیشت زندگی را ندارند و در طول زمان دچار بیماری شده و زمین گیر هستند.

وی با اشاره به این که بیمه ای نداریم تا بتواند از این پزشکان حمایت کند افزود : در دهه اخیر سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که پزشکان خود را بیمه تامین اجتماعی کنند تا در دوران بازنشستگی بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند اما تکلیف پزشکانی که تا کنون نتوانسته اند خود را تحت پوشش بیمه درآورند چه می شود ؟

وی عدم حمایت بیمه ها از قشر پزشک را یک معضل اساسی عنوان کرد و ادامه داد : دست اندرکاران نظام سلامت هنوز نتوانسته اند در جهت تامین نیازهای رفاهی جامعه پزشکی گامی بردارند و حتی پزشکان مانند سایر صنوف از جمله بانک ها و شهرداری یک باشگاه رفاهی برای خود ندارند.

عباسیان با بیان این که سازمان نظام پزشکی در دهه اخیر با مشکلات فراوانی رو به رو بوده است تصریح کرد : نظام پزشکی آنقدر درگیر چالش ها بوده که رفاه را گم کرده و در واقع صورت مسئله پاک شده است .

عضو شورای عالی نظام پزشکی ضمن بیان این مطلب که پزشکان تافته جدا بافته از مردم نیستند و آسایش آن ها زمانی تامین می شود که جامعه در آرامش باشد گفت: هنوز جامعه ما در قبال قشر پزشک احساس مسوولیت نمی کند و این درحالی است که پزشکان از دل خود این مردم برخاسته اند و مانند همه آن ها هستند.

وی با اشاره به از خودگذشتگی های جامعه پزشکی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی اذعان داشت : جامعه پزشکی همان هایی هستند که در دوران دفاع مقدس همپای سایر مردم در مقابل دشمن ایستادگی کردند اما امروز به یک قشر شکننده تبدیل شده و مورد هجمه رسانه ها و تریبون های مختلف قرار گرفته اند.

وی با بیان این که تاکنون نتوانسته ایم برای رفاه حال پزشکان کاری انجام دهیم تصریح کرد :  سازمان نظام پزشکی به تنهایی نمی تواند به مشکلات و خواسته های جامعه پزشکی رسیدگی کند و نیاز به حمایت دولت ، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزارت بهداشت برای این مهم دارد.

عباسیان خاطرنشان کرد : به سلامت جسمی و روحی پزشکان توجهی نکرده ایم و این در حالی است که یک پزشک هم مانند سایر افراد در صنوف مختلف می تواند هشت ساعت کار کند اما نوع کار او ایجاب می کند تا بیست و چهارساعته در خدمت رسانی به مردم آماده باشد .

وی اضافه کرد : چنان چه جسم وروح پزشک سالم باشد می تواند خدمات ارزنده تری را برای ارتقای سلامت افراد جامعه انجام دهد

** درآمدهای نجومی را نباید به کل جامعه پزشکی تعمیم داد

عضو شورای عالی نظام پزشکی ضمن انتقاد از جو ایجاد شده علیه دریافت های نجومی برخی پزشکان اذعان داشت : تنها 5 تا 10 درصد جامعه پزشکی درآمد بالایی دارند که این امر در سایر صنوف هم مشاهده می شود اما دلیل نمی شود آن را به کل افراد یک صنف تسری دهیم.

وی با اشاره به بنگاههای اقتصادی زیرزمینی و درآمدهای میلیاردی آن ها گفت : متاسفانه تنها گروهی که از سوی مردم و جامعه مورد هجمه قرار گرفته جامعه پزشکی است بطوری که اگر نظام پزشکی یا سایر ارگان های مرتبط با سلامت بخواهند کوچکترین کار رفاهی را برای پزشکان انجام دهند جو حاکم این اجازه را نمی دهد زیرا فورا رسانه ای شده و پزشکان متهم به خیلی از موارد می شوند.

عباسیان به اقتصاد ضعیف بخش خصوصی با اجرای طرح تحول اشاره کرد و ابراز داشت : با اجرایی شدن طرح تحول و بدلیل اقتصاد ضعیفی که مردم دارند میزان مراجعات به مراکز درمانی دولتی افزایش چشمگیری داشته بطوری که به فعالیت پزشکان شاغل در بخش خصوصی لطمه زده است.

وی با بیان این که پزشکان بیش از هشت ساعت در طول روز کار می کنند و درآمد نرمالی مانند سایر مردم دارند گفت : جامعه پزشکی دغدغه پیری خود را دارد زیرا هنوز هیچ جایگاه رفاهی از سوی دولت و متولیان برای این قشر در نظرگرفته نشده است در حالی که اگر پزشکی در طول یکسال بطور تمام وقت در دانشگاه فعالیت کند تمام مزایایش در ماه 20 میلیون تومان است  که بعد از یکسال به او پرداخت می کنند .

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان این که جامعه پزشکی ولایت مدار است اذعان داشت : پزشک هم یک فردعادی است و اگر تفریحی دارد مانند سایر مردم است و با توجه به قسمی که خورده است خالصانه به تمامی بندگان خدمت می کند بنابر این نباید عده ای خاص از این جامعه برای مردم بولد شوند و کل این قشر زیر سوال بروند.

به گفته عباسیان دولتمردان عرصه سلامت باید فکری به حال خواسته های رفاهی جامعه پزشکی بکنند تا مانند سایر صنوف از مزایایی برخوردار باشند

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع الزامی است)

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.