پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی : به دنبال احیای طب عمومی هستیم /30 هزار پزشک طبابت نمی کنند

  نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی :  به دنبال احیای طب عمومی هستیم /30 هزار پزشک طبابت نمی کنند
گل علیزاده با اشاره به اینکه 25 تا 30 هزار نفر از پزشکان به حرفه پزشکی نمی‌پردازند یا مشغول آمادگی برای دستیاری هستند؛ گفت: متأسفانه شیوع افسردگی در دانشجویان پزشکی عمومی به دلیل ناامیدی نسبت به آینده شغلی‌شان افزایش یافته است.

 

به گزارش خبرنگارسازمان نظام پزشکی عزت الله گل علیزاده  نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی در نشست خبری رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اصحاب رسانه که امروز در محل این سازمان برگزار شد  با اشاره به اینکه طبق آمارها 80 هزار پزشک عمومی عضو سازمان نظام پزشکی کشور هستند ؛ اذعان داشت : طبق بررسی‌های انجام شده هم اکنون 25 تا 30 هزارنفر از این پزشکان دیگر در حیطه پزشکی عمومی فعالیت نمی‌کنند.

 

وی با بیان اینکه 5 درصد این آمار مربوط به پزشکان متوفی است ، افزود: 5 درصد آنها نیز مهاجرت کرده‌اند و12 هزار نفر در استخدام وزارت بهداشت درآمده  و حدود 18 تا 20 هزارنفرنیز طرف قرارداد با بیمه‌ها هستند .

وی با بیان اینکه در نهایت 10 هزار پزشک عمومی طبابت نمی‌کنند  ادامه داد :  این تعداد فقط برای آزمون دستیاری درس می‌خوانند، بنابراین  در مجموع 25 تا 30 هزار پزشک عمومی دیگر طبابت نمی‌کنند و برخی از آنان مثلاً حدود 12 هزار نفر برای گذراندن دوره آزمون دستیاری در کنج خانه‌ها درس می‌خوانند.

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه پزشکان عمومی توانایی ارائه 85 درصد خدمات پزشکی را دارند،تصریح کرد : با ورود بی‌رویه اقلام و تجهیزات پزشکی گران به کشور، هر روز وظایف و خدمات پزشکی عمومی در کشور کاهش یافته و به نوعی از ارائه خدمات به بیماران محروم می شوند.

 

گل علیزاده با تاکید براینکه ما به دنبال احیای طب عمومی هستیم گفت : طب عمومی  در این سالها به حاشیه کشانده شده در حالی که انواع تجهیزات گرانقیمت بدون نظارت وارد کشور شده یا داروهایی بدون نیازسنجی بیمه شدند و بخشنامه‌هایی صادر کردیم که اختیارات پزشکان عمومی را محدود می‌کرد.

 

وی  درخصوص اظهارات اخیر مسئولان مبنی براینکه پزشکان عمومی  حتی با حقوق 17 میلیون تومانی کار نمی‌کنند ؛ اذعان داشت : از کسانی که این اظهارنظرها را می‌کنند این درخواست را دارم که لیست مکان‌ها و شهرهایی که این رقم به پزشکان عمومی ارائه می‌شود را ارائه کنند تا پزشکان عمومی برای ثبت نام درخواست خود را بدهند.

 

وی با اشاره به شیوع افسردگی در دانشجویان پزشکی عمومی به دلیل ناامیدی نسبت به آینده شغلی‌شان خاطرنشان کرد :از مسئولان خواستار اعلام چشم اندازها و برنامه‌های راهبردی طولانی مدت درباره پزشکان عمومی هستیم تا با تغییر هر دولتی تصمیمات درباره پزشکان عمومی نیز تغییر نکند.

وی با بیان اینکه 1500 پزشک عمومی قید پزشک خانواده روستایی را زده‌اند چون حقوقشان کافی نبوده ابراز داشت :  ضریب ماندگاری در مناطق محروم کاهش یافته است و وزارت بهداشت برای هر پزشک عمومی در این مناطق 3 هزار و 500 تا 5 هزار نفر را تعیین کرده در حالی که برای هر پزشک خانواده باید هزار و 500 نفر تحت پوشش باشند.

 

 

انتهای خبر / ر
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.