پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دستاوردهای نظام سلامت/ از پزشکان بنگلادشی تا آمادگی برای پذیرش ۱.۵ میلیون بیمار خارجی

دستاوردهای نظام سلامت/ از پزشکان بنگلادشی تا آمادگی برای پذیرش ۱.۵ میلیون بیمار خارجی
رئیس سازمان نظام پزشکی می‌گوید: قبل از انقلاب حرفی برای گفتن نداشتیم. بسیاری از بیماران برای درمان به خارج می‌رفتند.پزشکان بنگلادشی جولان می‌دادند. حالا آمادگی پذیرش ۱.۵ میلیون بیمار خارجی را با بالاترین استاندارد درمانی داریم و کمتر از ۱۰ بیمار به خارج اعزام می‌شود.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل دكترعلیرضا زالی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد دستاوردهای جامعه پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب مردم برای ساده‌ترین اعمال جراحی خود باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند و پزشکان خارجی از جمله هندی و بنگلادشی درمان مردم را برعهده داشتند که نه تنها سطح علمی آنها از پزشکان حاذق ایرانی امروز بسیار پایین‌تر بود بلکه به دلیل نبود زبان مشترک مشکلاتی در عرصه درمان مردم ایجاد می‌شد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب با گسترش دانشکده‌های پزشکی و رشد کمی و کیفی نیروهای انسانی در شاخه‌های مختلف این نیاز به مرور برطرف شد تا جایی که اکنون با گذشت 35 سال از انقلاب می‌توانیم در بخش صادرات نیروی پزشکی در منطقه و فرامنطقه حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

زالی با بیان اینکه اکنون 27 رشته تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی در کشور وجود دارد، افزود: تا بیش از انقلاب تعداد داروسازان ما به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید اما اکنون بیش از 18 هزار داروساز در کشور فعالند.

پیش از انقلاب مردم برای هر جراحی ساده‌ای باید به خارج اعزام می‌شدند/ اکنون، میزبان 10 هزار گردشگر سلامت در کشور هستیم

رئیس سازمان نظام پزشکی اعزام بیماران برای درمان و جراحی را یکی از معضلات کشور پیش از انقلاب عنوان کرد و گفت: بیماران برای درمان ناباروری و هر گونه جراحی مانند قلب باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند که هم هزینه‌های گزافی را برای فرد و کشور در پی داشت و هم رنج سفر را افراد باید تحمل می‌کردند اما اکنون در هر گوشه و کناری از کشور جراحی‌های مختلف از جمله قلب، اعمال سنگین در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود تا حدی که سال گذشته فقط 10 نفر برای درمان‌های خاص به خارج از کشور اعزام شدند.

در پیوند اعضا و استفاده از سلول بنیادین صاحب سبک هستیم

وی اذعان داشت‌: اکنون به جایی رسیده‌ایم که در برخی حوزه‌های صاحب سبک شده‌ایم به عنوان مثال در استفاده از سلول بنیادین برای درمان ناباروری، چشم، قلب و عروق، مغز و اعصاب، درمان مفاصل استخوان و حتی کلیه سرآمد هستیم و جزو 5 کشور پیشرفته در حوزه سلول بنیادی به حساب می‌آیم.

زالی به این نکته اشاره کرد که بسیاری از افراد برای پیوند اعضا ایران را به عنوان کشوری صاحب سبک انتخاب می‌کنند که افتخاری برای پزشکان ایرانی است چرا که پیوند اعضا کار چندان آسانی نیست. اکنون پیوند ریه، کبد، قلب، کلیه و مغز استخوان با بالاترین استانداردها در کشور انجام می‌شود و در پیوند مغز استخوان رتبه دوم دنیا را داریم.

رئیس سازمان نظام پزشکی توسعه گردشگری سلامت را یکی از نشانه‌های پیشرفت پزشکی در کشور دانست و گفت: با اینکه درمان افراد خارجی در کشور به طور کامل و سیستماتیک ثبت نمی‌شود اما در سال گذشته حداقل 100 هزار نفر اتباع خارج برای دریافت درمان تخصصی به ایران مراجعه کرده‌اند. ما این ظرفیت را داریم که سالانه به یک و نیم میلیون گردشگر سلامت خدمت ارائه کنیم.

در عرصه علوم پزشکی از هیچ به رتبه هفدهم دنیا رسیده‌ایم

عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به رشد تحقیقات عرصه پزشکی اشاره کرد و افزود: پیش از انقلاب در این حوزه حرفی برای گفتن نداشتیم ولی اکنون طی این سال‌ها با وجود تمام تحریم‌ها و موانع جایگاه ممتازی در این عرصه داریم و طبق آخرین رتبه‌بندی‌ها، رتبه هفدهم جهانی از آن ایران است و اگر امکانات تحقیقاتی فراهم شود بعید نیست به رتبه زیر دهم دنیا برسیم.

بهبود شاخص‌های بهداشتی در کشور طی 35 سال

وی ارتقای شاخص‌های بهداشتی درمانی در کشور را نسبت به سال‌های ابتدای انقلاب غیرقابل مقایسه دانست و اذعان داشت: سن امید به زندگی در سال 1356، 55 سال بود ولی اکنون این رقم به 73 سال رسیده است در عین حال آمار مرگ‌ومیر مادران باردار، نوزادان و کودکان زیر 5 سال بسیار بهبود یافته در صورتی که پیش از انقلاب تعداد قابل توجهی از زایمان‌ها به مرگ مادر یا نوزاد ختم می‌شد. زالی ادغام خدمات بهداشتی درمانی با آموزش پزشکی را در کشور یکی از دستارودهای مهم پس از انقلاب عنوان کرد و گفت: این سیستم بهداشتی اخیراً نیز مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته تا حدی که برخی از کشورهای اروپایی و دو ایالت آمریکا از الگوی ما می‌خواهند استفاده کنند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.