پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ورشکستگی بخش خصوصی در صورت تصویب تعرفه های خدمات درمانی

پیش بینی افزایش 5درصدی تعرفه های بخش خصوصی از سوی وزارت بهداشت قطعاً موجب ورشکستگی بخش خصوصی خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی روسا و نمایندگان بیش از 40بیمارستان خصوصی طی نشستی با حضور آقایان دکتر ایرج فاضل رییس کل محترم سازمان نظام پزشکی،دکتر علی نوبخت رییس محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکترسعید نمکی معاون محترم اموراجتماعی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه، دکتر محمدرضاظفرقندی رییس محترم شورایعالی نظام پزشکی در خصوص تعرفه های خدمات درمانی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دکتر کوروش شمیمی رییس سندیکای بیمارستانهای خصوصی در این زمینه اظهار داشت: در صورت تصویب افزایش 5درصدی تعرفه های خدمات درمانی لطمات جبران ناپذیری به این بخش وارد خواهد شد.

دکتر شمیمی با علام این که در نظر گرفتن این میزان افزایش حتی برخلاف نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و بی توجهی به رشد 19درصدی حقوق و مزایای مصوب وزارت کار می باشد گفت: افزایش ناگهانی ارز و میزان افزایش حقوق و دستمزد و مخارج جانبی به میزان 26درصد رشد هزینه به این بخش تحمیل خواهد نمود که این عدد فراتر از توان و ظرفیت بیمارستانهای خصوصی است.

  رییس سندیکای بیمارستانهای خصوصی همچنین با اظهار تاسف از عدم دعوت از نمایندگان این بخش در زمان محاسبه و کارشناسی میزان افزایش تعرفه توسط مسوولان مربوطه اظهار داشت: عدم رشد متناسب تعرفه های خدمات درمانی در سال گذشته و تاخیر در ابلاغ آن بیمارستانهای خصوصی را دچار مشکلات عدیده ای نمود که در صورت تکرار آن در سالجاری این بخش محکوم به ورشکستگی خواهد بود. این موضوع قطعا تاثیر عمیقی بر روی چندین هزار پرسنل شاغل وخانواده های آنان در این بخش و همچنین کاهش کیفیت ارایه خدمات خواهدداشت، حال آنکه درخواست ما رشد تعرفه های خدمات درمانی متناسب با افزایش نرخ تورم جهت ارایه خدمات مطلوب و باکیفیت به مراجعین و جلوگیری از ورشکستگی بیمارستاهای خصوصی است.

شایان ذکر است در پایان این جلسه درخواستی از سوی روسای بیمارستاهای خصوصی خطاب به ریاست محترم جمهور تهیه و ارسال گردید.

متن این نامه به شرح زیر است:

 

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

 

سلام علیکم

با اذعان به اهمیت و نقش سلامتی انسان در توسعه کشور وظیفه خود می‌دانیم که با تمام توان علمی و تخصصی و اجرایی خود در ارتقاء سطح سلامتی آحاد جامعه کوشا باشیم و تلاش در جهت خدمت‌رسانی مطلوب و حفظ جان و سلامتی انسان‌ها را با چیزی معاوضه نکنیم که آن را بزرگ‌ترین خدمت و بالاترین عبادت می‌دانیم.

بخش خصوصی در کنار سایر ارائه‌دهندگان خدمت همواره در کنار مسئولین حوزه سلامت خصوصاً با شروع طرح تحول سلامت همکاری همه جانبه در اجرای این طرح و سایر برنامه‌های دولت محترم داشته است هر چند مورد هجمه‌های ناجوانمردانه قرار گرفته است.

متأسفانه در سال‌های اخیر بنا به دلایل مختلف رشد تعرفه‌های بیمارستانی خصوصاً هتلینگ که شامل حقوق و دستمزد، لوازم مصرفی می‌باشد. هیچ هماهنگی با نرخ رشد تورم در این بخش نداشته است که این موضوع مورد قبول تمام کارشناسان حوزه سلامت، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه بودجه بوده است و از طرفی پرداخت هزینه استهلاک و لوازم مصرفی بیمارستان‌ها به بهانه‌های مختلف از درآمد بیمارستان‍‌ها حذف گردیده است. که این موضوع موجب کاهش کمی و کیفی خدمات، عدم توانایی در جایگزینی تجهیزات مستهلک، کاهش کیفیت خدمات خواهد گردید و چنانچه این روند ادامه داشته باشد قطعاً موجب تعطیلی بسیاری از خدمات، کاهش رسیدگی مطلوب به موقع و مناسب به بیماران می‌گردد و اعلام خطر می‌نماییم چنانچه رشد مناسب و متعارف با تورم جامعه در قیمت‌گذاری تعرفه‌های خدمات درمانی به عمل نیاید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد فروپاشی ارائه خدمات درمانی در بخش دولتی و خصوصی خواهیم بود و جای تأسف است که کشوری که می‌تواند میزبان بسیاری از بیماران خارجی از آسیا و حتی اروپا باشد و خدمات درمانی پزشکان و متخصصان که بسیاری از کشورهای همسایه آرزوی داشتن آن را دارند به جایی رسید‌ه‌ایم که در نگهداشت آنها حسرت می‌خوریم.

لذا از حضرتعالی تمنا داریم نسبت به بازنگری و افزایش منطقی تعرفه‌های خدمات درمانی و حداقل معادل نرخ تورم در بخش خصوصی و اجرای قانون در قیمت‌گذاری بر اساس قیمت تمام شده واقعی در سال جاری دستور  عاجل صادر فرمائید.

 

سندیکای صنفی کارفرمایی بیمارستان‌های خصوصی ایران

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.