جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتقاد کرد روند صعودی سرطان در هیچ کشوری مانند ایران نیست/ سلامتدر هیچ کجای دنیا مانند ایران رها نشده است

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتقاد کرد روند صعودی سرطان در هیچ کشوری مانند ایران نیست/ سلامتدر هیچ کجای دنیا مانند ایران رها نشده است
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور و میزان بروز آن در کشور 135 در هر صد هزار نفر است، گفت: البته میزان بروز آن نسبت به متوسط دنیا کمتر است به طوری که این رقم در دنیا 180 در صدهزار نفر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر محمداسماعیل اکبری در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان با اشاره به اینکه خوشبختانه هنوز به ریسک فاکتورهای بسیاری آلوده نشده ایم، گفت:البته هیچ  کشوری روند صعودی سرطان را مانند کشور ما ندارد. در حال حاضر حدود 23 سال سن امید به زندگی در کشور افزایش یافته و افراد 60 سال به بالا 8.6 درصد جامعه را تشکیل می دهند، اگر این مقدار به 11 درصد برسد، جمعیت مسن و سن ابتلا به سرطان تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر تولیت سلامت دلسوزانه و علمی حرکت نکند،‌ ضعف پیدا خواهیم کرد، ابراز داشت: ساختارهایی وجود دارد که در جهت انحراف کمک به مردم کار می‌کند در حالی که طبق قانون از سیاست‌های ابلاغی رهبری تولیت سلامت به وزارت بهداشت واگذار شده اما به خوبی عملیاتی نمی‌شود.

اکبری افزود: هیچ کشوری مانند ما این گونه سلامت را اجرا نمی‌کند ما هر طور که می‌خواهیم تشخیص و درمان انجام می‌دهیم و بسیار فردگرا هستیم، به راحتی دستور عکس‌برداری غیر ضروری می‌دهیم در حالی که در کشورهای غربی این کار با شاخص‌هایی سخت گیرانه انجام می شود. در کشور ما حتی ساعت 3 صبح دستور عکسبرداری داده می شود که ظلم به بیمار است.

وی اظهار داشت: تعداد دستگاه‌های تصویربرداری در تهران از لندن بیشتر است. درمان دارویی سرطان بر اساس سلیقه اعمال می شود و سلامت در هیچ کجای دنیا مانند ایران اینگونه رها شده نیست. به عنوان مثال در کشور تومور یک سانتی‌متری در سرطان سینه را شیمی‌درمانی می‌کنیم در حالی که در کشورهای غربی اندازه تومور باید 2.5 سانتی‌متر باشد تا شیمی درمانی انجام شود.

اکبری تصریح کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در درمان سرطان 49 درصد جراحی، 40 درصد رادیوتراپی و 11 درصد شیمی‌درمانی تاثیر دارد. در حالی که در کشور ما بیشترین بار هزینه در دارودرمانی و شیمی‌درمانی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه وزارت بهداشت خط و مشی علمی را اعلام نکرده است، عنوان کرد: هیچ کشوری بدون راهنمای ملی سلامت، سرطان را درمان نمی‌کند. همچنین از آن جایی که گروه‌های پزشکی و مردم از نهادهای نظارتی و قضایی می ترسند، درمان‌ با هزینه های گزاف را تحمیل و تجویز می کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین جراحی‌ها با روی کار آمدن دولت یازدهم به طور رایگان انجام می‌شود این بسیار خوب است اما نگران ریختن هزینه ها در چاه هستیم.اگر وزارت بهداشت دیر جنبیده و شاخص‌های علمی را دیرتر اعلام کند، گرفتاری بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص عوامل موثر در ایجاد سرطان پستان گفت: این عوامل شامل ارث و ژن کمتر از 10 درصد، عوامل عفونی 25 درصد، رژیم غذایی در یک چهارم موارد و مواد شیمیایی به مقدار 25 درصد است. البته بیشترین میزان مواد شیمیایی از آب و هوا منتقل می‌شود که در آب ترکیبات نیترات و فلزات سنگین بیشترین درگیری را ایجاد می‌کند این در حالی است که همه سدهای ما آلوده به آب زیرزمینی است و میزان نیترات بیش از حد استاندارد است. فلزات سنگین نیز در آب از این طریق منتقل می شود.

وی گفت: ارتباط آلودگی هوا و سرطان به اثبات رسیده این در حالی است که در تهران گاهی از کمتر یک ماه هوای پاک داریم همچنین احتمال می‌رود آلودگی روی سلول‌های زایشی اثر بگذارد و ارثی شدن آلودگی به نسل‌های بعدی منتقل شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه 40 درصد سرطان‌ها قابل درمان و 40 درصد قابل پیشگیری است، گفت: البته این مسیر به دلایل متفاوتی از جمله ریسک فاکتورها، ریزمغذی‌ها در کشور رخ نمی‌دهد بلکه کمبود ویتامین Dعامل ایجاد سرطان و وجود آن باعث درمانش می‌شود. این در حالی است که 60 درصد مردم با  کمبود ویتامین Dمواجهند.

اکبری گفت: چهره سرطان در کشور با سایر کشورها متفاوت است. در زنان ما و کل دنیا سرطان سینه رتبه اول را دارد اما سرطان‌های دیگر که به ترتیب روده بزرگ، ریه، مری، خون و تیروئید است با دنیا متفاوت است. در مردان نیز سرطان معده رتبه اول و معمولاً با مولفه‌های اجتماعی سر و کار دارد چرا که سبک زندگی رعایت بهداشت، نحوه غذا خوردن، میزان مصرف دخانیات و حتی وضعیت مسکن در آن دخیل است. همچنین مصرف تریاک در ابتلا به آن موثر است این در حالی است که بیشتری مصرف تریاک فردی را در کشور داریم.

وی همچنین به معنویت‌درمانی در حیطه سرطان اشاره کرد و گفت: معنویت‌درمانی باعث تغییرات جسمی می‌شود و ثابت شده است اگر بیمار متوسل به خدا شود، بیان ژنی تغییر می‌کند.

انتهای خبر/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.