چهارشنبه، 22 فروردین 1403

وجود پروتکل مشخص از جمله راههای مصرف منطقی داروست

وجود پروتکل مشخص از جمله راههای مصرف منطقی داروست
یکی از راههای مصرف منطقی دارو ،بودن یک پروتکل مشخص است تا کادر درمانی و بیمار بدانند در طی یک دوره و زمان معین چه دوزی از دارو را مصرف کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ،دکتر شهاب الدین جنیدی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه درخصوص درمان هر بیماری در کتب رفرنس پزشکی که مورد توجه همه دانشکده های پزشکی است؛ روش دارو درمانی برای هر بیماری طبق زمان و مقدار مشخص عنوان شده است ،اظهار داشت: عدم پایبندی به این اصول توسط کادر پزشکی وبیمار می توند مشکلات متعددی را برای بیمارونظام سلامت ایجاد کند.

وی افزود: به تدریج با زندگی شهر نشینی و ماشینی و عدم توجه به تغذیه سالم و بیشتر شدن افراد مسن جامعه طبیعتا مصرف مکمل های غذایی ودارویی بیشتر شده است.

وی همچنین به وجود تبلیغات اغواء کننده جهت افزایش توانایی جسمی در بین جوانان اشاره کرد و ادامه داد :مصرف مکمل ها در جامعه افزایش پیدا کرده است که در این خصوص هم نگرانی هایی وجود دارد از این جهت که تغذیه مناسب و طبیعی واستفاده از مواد غذایی متنوع می تواند بهترین اثربخشی را برای بدن انسان داشته باشد.

جنیدی با بیان اینکه افزایش مصرف خود سرانه مکمل ها ؛ ویتامین ها ؛ املاح و ریزمغذی ها مانند بسیاری از داروها می تواند نگرانی هایی را بدنبال داشته باشد ،تصریح کرد:در هرصورت مکمل ها  و فرآورده هایی که مدعی تاثیرگذاری برروی قسمتی از بدن هستند ،درکنار اثرات مفید خود می توانند اثرات نامطلوبی در صورت استفاده نابجا داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد:در مورد مصرف بسیاری از مکمل ها معتقدیم که متخصصان تغذیه و پزشکان باید با در نظر گرفتن شرایط کلی جسمی و سنی و درجهت حفظ سلامتی و جلوگیری از بروز بیماری ها و همچنین تسهیل درروند بهبود بیماری اقدام به  تجویزنمایند.

وی با بیان اینکه بسیاری ازمکمل ها قابل ارائه به متقاضی بدون نسخه هستند،خاطرنشان کرد: در این قسمت نظارت مسوولان فنی داروخانه ها و دادن توصیه های لازم در خصوص مصرف مکمل ها بسیار ضروری به نظر می رسد.

دکتر جنیدی با اشاره به اینکه هنوز در رابطه با مصرف مکمل ها پروتکل خیلی مشخص و نظام مندی دیده نمی شود ، گفت : بارها شاهد این بودیم که در بسیاری از نسخ تعدا زیادی از مکمل ها با خاصیتهای نسبتا یکسان تجویز شده اند.

وی افزود:این درحالی است که در بسیاری از نسخ ؛پزشکان از تجویز یک مکمل ضروری خودداری کرده اند.

به گفته وی وجود یک نظام نسخه نویسی مشخص با رعایت تمام اصول علمی و تبعیت از کلیه روش ها جهت درمان بیمار با رعایت شرایط اقتصادی او و رسیدن به یک نتیجه مطلوب با کمترین هزینه و یا با هزینه های معقول اجتناب ناپذیر است.

انتهای خبر / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.