پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ضرورت حفظ هویت پاتولوژیست‌ها در نظام سلامت

ضرورت حفظ هویت پاتولوژیست‌ها در نظام سلامت
عضو شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از این که نظام سلامت نباید مهد بدعت‌ها باشد، گفت: جایگاه پاتولوژیست‌ها به عنوان مشاور پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌ها باید حفظ شود.



دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی؛ با اشاره به این که باید ضوابط بر روابط در امور آموزشی و درمانی حاکم باشد اظهار کرد: در جامعه پزشکی هیچ فردی منکر زحمات همکاران متخصص و PHD در علوم پایه نیست و توانمندی آنان بر کسی پوشیده نیست، اما باید بدانیم که پاتولوژیست‌ها مشاوران پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌ها هستند و باید به تمام علوم آشنایی لازم را داشته باشند تا بتوانند کمک حال پزشکان باشند.

وی افزود: در هیچ جای دنیا مشاهده نشده که یک PHD علوم پایه با گذراندن دروس تکمیلی در دانشگاه بتواند جایگاه یک پاتولوژیست را پرکند در حالی که باید هویت پاتولوژیست در نظام سلامت حفظ شود.

وی با تاکید براین مطلب که نباید رشته‌های غیرمرتبط را وارد این عرصه کنیم ادامه داد: فارغ‌التحصیلان علوم پایه می‌توانند در آزمایشگاه‌ها زیر نظر مدیریت پاتولوژیست‌ها فعالیت کنند، اما این که جای خود پاتولوژیست را بگیرند اشتباه محض است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که ورود رشته‌های غیرمرتبط به عرصه پاتولوژی خلاف کوریکولوم‌های آموزشی جهانی است، اظهار کرد: PHD‌های علوم پایه باید وارد عرصه تحقیقات شوند و انجام کارهای بالینی را به عهده پاتولوژیست‌ها بسپارند و دولتمردان نیز باید حمایت‌های لازم را از فارغ التحصیلان علوم پایه انجام دهند تا به لحاظ مالی و همچنین حفظ جایگاهشان با مشکل مواجه نباشند.

به گفته عباسیان متخصصان علوم پایه و پاتولوژیست‌ها سرمایه‌های این کشور هستند که باید از تخصص و علم آن در جایگاه خودشان استفاده شود و به خاطر مسائل مالی و حاشیه‌ای بدعت گذاری نکرده تا به سلامت مردم آسیب وارد نشود.
 
انتهای پیام /ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.