جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی: تعرفه‌ها رابطه مالی بیمار و پزشک را قطع می‌کند/ پزشکان خواستار افزایش تعرفه‌ و سهم بیمه‌ها در پوشش خدمات سلامت

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی: تعرفه‌ها رابطه مالی بیمار و پزشک را قطع می‌کند/ پزشکان خواستار افزایش تعرفه‌ و سهم بیمه‌ها در پوشش خدمات سلامت
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، با بیان اینکه تعرفه‌ها رابطه مالی میان بیمار و پزشک را قطع می‌کند، گفت: افزایش تعرفه‌ خواست پزشکان است اما به این معنا نیست که سهم پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کند بلکه باید علاوه بر افزایش تعرفه‌های پزشکی، سهم سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش خدمات سلامت افزایش یابد.

به گزارش نظام پزشکی به نقل از آنا، دکتر عباس آقازاده درباره اعتراض مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نسبت به روند تعرفه‌گذاری خدمات درمان و درخواست اصلاح آن و بازگشت به مصوبات شورای عالی بیمه، گفت: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید همکاری و هماهنگی بین سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و وزارت رفاه افزایش پیدا کرد. احساس کردیم کسانی بر سرکار‌ آمدند که در عرصه سلامت کشور قصد اصلاح و بهبود نظام سلامت را دارند. بر این اساس تلاش شد تا با کارشناسی نقاط ضعف و با پیشنهاد‌های پیشرو و همچنین هماهنگی با اقدامات دولت، به اجرای طرح تحول سلامت و پزشک خانواده کمک کنیم.

وی افزود: در این راستا یکی از معضلات همیشگی ما از گذشته، تعرفه‌های غیرواقعی خدمات بهداشتی و درمانی بود. برای اینکه این مساله اصلاح شود، روشی را پیشنهاد کردیم که مورد پذیرش کارشناسان وزارت بهداشت و رفاه قرار گرفت و قرار بر این شد که تعرفه‌های نسبی خدمات بهداشتی و درمانی تعریف شودو به این ترتیب کتاب تعرفه‌های نسبی در سال 93 به چاپ رسید که در این کتاب خدمات پزشکی به تفکیک مورد بررسی قرار گرفت و چند گام مهم در راستای بهسازی تعرفه‌ها برداشته شد.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در ادامه تصریح کرد: به نظر سازمان نظام پزشکی و وزیر بهداشت حداقل 3 تا 5 سال زمان لازم است تا تعرفه‌های پزشکی به ارزش واقعی خود برسد ولی گام‌های مهمی از جمله چاپ کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی در سال 93 برداشته شد. اما نقطه ضعف بزرگ این کتاب در نظر نگرفتن خدمات سرپایی بود.

آقازاده افزود: طی پیگیری‌های انجام شده قرار شده بود تعرفه‌های خدمات بهداشتی و درمانی سرپایی به عنوان الحاقیه به کتاب سال گذشته افزوده شود و در سال جدید اعلام شود که متاسفانه این امر انجام نشد.

وی با توجه به جلسات کمیسیون تعرفه نظام پزشکی و شورای عالی بیمه که در آن نمایندگانی از وزارت بهداشت، رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر برای تعیین تعرفه‌های خدمات پزشکی حضور داشتند، گفت: اواخر سال گذشته در این جلسات که عالی‌ترین سطح وزارتخانه‌های مربوطه حضور داشتند، اقدامات کارشناسی مکرری در خصوص تعرفه‌های پزشکی انجام شد و نرخ ویزیت به شورای عالی بیمه اعلام و با تعدیل‌های انجام شده عددی تصویب و به هیات دولت ابلاغ شد اما متاسفانه از سوی هیات دولت در این مصوبه دست برده و مبالغ‌ کم‌تر از عدد پیشنهادی اعلام شد.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در ادامه با توجه به اعتراضات انجام شده در این خصوص گفت: پس از ابلاغ تعرفه‌های پزشکی از سوی هیات دولت پزشکان بسیاری نسبت به این مساله اعتراض کردند و خواستار این شدند که بدانند هیات دولت بر چه مبنایی چنین اقدامی را انجام داده است چرا که جلسات شورا در حضور نمایندگان ارشد دولت برگزار شده بود.

وی دومین علت اعتراض پزشکان را عدم انتشار خدمات سرپایی در کتاب تعرفه‌ها اعلام کرد و گفت: قرار بود این کتاب برای سال 94 منتشر شود و تعرفه‌های سرپایی کدگذاری شود اما متاسفانه این امر صورت نپذیرفت.

آقازاده در ادامه این مهم را عامل هرج و مرج دانست و گفت: زمانی می‌توانیم نظارت خوبی داشته و با انحرافات احتمالی برخورد کنیم که تعرفه درستی در دست داشته باشیم. اگر هر صنفی نتواند از ارزش نسبی خدمات بهره‌مند شود، گرایش به سمت کارهای خلاف ایجاد می‌شود. همچنین خواهان قطع رابطه مالی بین بیمار و پزشک هستیم که این مهم تنها از طریق بیمه کامل سراسری و پرداخت صحیح دولتی پزشکان انجام می‌شود.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در ادامه تصریح کرد: رئیس کل سازمان نظام پزشکی قصد دارد جلسه‌ای را با وزیر بهداشت ترتیب دهد و سپس پیگیری‌های لازم با هماهنگی وزیر انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود تمام این اعتراضات تعرفه‌های اعلام شده از سوی هیات دولت در حال حاضر اجرا می‌شود، گفت: ما موافق کار غیرقانونی نیستیم و پزشکان موظف به اجرای تعرفه‌های تعیین شده‌ هستند اما در این میان اعتراضی انجام شده که ما درخواست اصلاح را داریم.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.