پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: نظام پزشکی باید نظارت بر حیطه کار خود داشته باشد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:  نظام پزشکی باید نظارت بر حیطه کار خود داشته باشد
رستمیان با اشاره به اینکه همه کارهای اجرایی در دست وزارت بهداشت نیست ؛ گفت : نظام پزشکی به عنوان یک سازمان صنفی باید نظارت بر حیطه کاری خود داشته و تمامی اصول را رعایت کند.

عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه نظارت بر سلامت آحاد جامعه بر عهده همه ارگان های ذیربط است ؛ اظهار داشت : علاوه بر وزارت بهداشت باید بیمه ها و معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی نیز بر امور بهداشت و درمان نظارت کافی داشته باشندو نظام پزشکی نیز به عنوان نماینده جامعه پزشکی با رعایت اصول به حیطه کاری خود نظارت لازم را داشته باشد.

وی با  اشاره به اینکه وزارت بهداشت متولی و سیاستگذار سلامت در جامعه است افزود: وزارت بهداشت باید با تفویض اختیار به نظام پزشکی در جهت منافع کشور و مردم گام بردارد و خود بر کار این سازمان و واحدهای تشکیلاتی و ساختاری نظارت داشته باشد.

وی در خصوص اظهارات اخیر وزیر بهداشت مبنی بر اینکه اگر سازمان نظام پزشکی خوب عمل نکند نظارت را هم مانند تعرفه از او می گیریم اذعان داشت :  دنیا به این سمت حرکت می کند تا با واگذاری امور به بخش خصوصی کارها بهتر انجام شود بنابراین نظام پزشکی هم باید در حیطه کاری خود نظارت های لازم را به درستی انجام دهد تا تخلفی در جامعه پزشکی مشاهده نشود.

***دولت برای تعیین تعرفه ها فاصله بین درآمد و هزینه های مردم را در نظر می گیرد

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تعرفه های درمانی سال 94 اذعان داشت : تعرفه گذاری برای مردم است و باید توان پرداخت آنها و میزان پوشش بیمه ای خدمات را در نظر گرفت لذا دولت برای تعیین تعرفه ها فاصله بین درآمد و هزینه های مردم را حساب کرده و به آن توجه دارد تا فشاری بر مردم وارد نشود.

وی افزود: سطح درآمد مردم و نبود پوشش بیمه ای مناسب از جمله فاکتورهای موثر در تصمیم گیری برای تعیین تعرفه ها بوده است و بطور کل باید هیات دولت ،بیمه ها و سازمان نظام پزشکی در یک تعامل دو جانبه به سمت تعیین و تصویب تعرفه های واقعی حرکت کنند.

رستمیان در خصوص نارضایتی جامعه پزشکی از تعرفه های اعلامی بیان داشت :باید دلایل افزایش تعرفه برای مسئولان بازگو شده و در واقع قانع سازی انجام شود تا در جهت واقعی شدن تعرفه ها اقدام شود.

وی با اشاره به پوشش نامناسب ویزیت سرپایی از سوی بیمه ها ابراز داشت : ویزیت سرپایی پوشش چندانی از سوی بیمه ها ندارد وباید به سمت واقعی شدن آن گامی برداشته شود.

*** اخذ زیرمیزی در شان جامعه پزشکی نیست

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان با زیرمیزی و پرداخت های غیرمتعارف موافق نیستم خاطرنشان کرد :  در شان پزشکان حاذق و طبیب ایرانی نیست که از بیمار زیرمیزی بگیرند و  در صورت مشاهده چنین امری باید با آنها برخورد شود.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی اخلاق مدار بوده و شاید تعداد اندکی دست به این اقدام بزنند افزود: کتاب ارزش نسبی خدمات به منظور واقعی شدن تعرفه ها و از بین رفتن علت زیرمیزی تدوین شد بنابراین پزشکان حق ندارند زیاده خواهی کنند.

رستمیان با اشاره به اینکه اگر جامعه پزشکی اعتراضی دارد باید به دولت اعلام کرده و به بیمار فشاری وارد نیاورد ادامه داد : بعد از تعیین ارزش نسبی خدمات تعرفه ها با مشارکت متخصصان اصلاح شد و  اگر اشکالی در تعرفه ها مشاهده می شود باید به سمت اصلاح آن حرکت کرد نه گرفتن زیرمیزی و فشار برجیب بیمار.

به گفته وی رشوه یا زیرمیزی فرقی با هم ندارد زیرا هدف بازی با کلمات نیست بلکه واقعیت از بین رفتن این تخلف و حفظ حقوق بیمار و پزشک به منظور ایجاد یک رابطه سالم در  چرخه درمان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد : هدفمندی یارانه ها به منظور کمک به درمان مردم صورت گرفت تا توان پرداخت هزینه های درمانی از سوی بیمار افزایش یابد و اصلاح بودجه سلامت و تعرفه ها گامی درجهت کاهش پدیده زیرمیزی بوده است.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.