جمعه، 10 فروردین 1403

دبیرعلمی اولین کنگره ملی تروما : خسارات ناشی از تروما 12 هزار میلیارد تومان است

دبیرعلمی اولین کنگره ملی تروما :  خسارات ناشی از تروما 12 هزار میلیارد تومان است
دکترصحت با بیان اینکه در تروما معمولا قشر فعال صدمه می بیند که هزینه های زیادی را در همه بخش ها به جامعه تحمیل می کند؛گفت : سالانه حدود 12 هزار میلیارد تومان از تروما متضرر می شویم بطوری که خسارات مرتبط با وسایل نقلیه بیش از 5 درصد تولید ناخالص ملی را شامل می شود.

 

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی در نشست خبری اولین کنگره ملی تروما که امروز در سالن همایشهای دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله برگزار شد دکتر سیاوش صحت دبیر علمی این کنگره بیان داشت:مطابق با آمار سرطان؛بیماری های قلبی و تروما سه عامل عمده مرگ و میر در کشور هستند که د ر زمینه تروما میتوان با پیشگیری میزان مرگ و میر را کاهش داد.

 

وی با تاکید براینکه آموزش عمومی و اصلاح مقررات راهنمایی و رانندگی  نقش مهمی در کاهش تروما دارد ؛تصریح کرد:تروما خسارات زیادی را به جامعه تحمیل می کند بطوری که طبق آمارها بیش از 5 درصد تولید ناخالص ملی صرف تروما می شود که معادل 2 میلیارد دلار است .

 

وی با اشاره به اینکه بالاترین آمار تروما را در خاور میانه داریم افزود:فرهنگسازی و آموزش نقش مهمی در کاهش این آمار دارد بطوری که یکی ازمشکلات کشور حوادث جاده ای است که تلفات آن با میزان تلفات هشت سال دفاع مقدس برابری می کند.

وی همچنین در خصوص آمار دقیق مرگ و میر تروما اظهار داشت :آمار مرگ و میر مشخص نیست اما 58 درصد بیمارانی که به بیمارستان ها مراجعه کردند دچار ضایعات مغزی بودند که معمولا بین 20 دقیقه تا یک و نیم ساعت طول کشیده است تا مصدوم به بیمارستان منتقل شود.

 

*** ایجاد تروما سنتر در تهران ضروری است

در ادامه دکتر ابراهیم متولیان دبیر اجرایی کنگره ملی تروما بیان داشت: تروماسنتر تهران باید در حاشیه جنوبی نزدیک فرودگاه احداث شود و برای احداث آن دولت، وزارت کشور، مجلس، شهرداری و سایر نهادهای مرتبط با یکدیگر همکاری کنند.

 

به گفته وی در منطقه 18 تهران سه نقطه مکان یابی و شناسایی شده اند که با همت جمعی میتوانند به محلی برای ایجاد تروما سنتر در تهران تبدیل شوند.

وی هر نوع آسیب جسمی و روانی به انسان را که در اثرنیروی خارجی ایجاد شود تروما دانست و گفت : تروما در کنار سرطان دومین علت مرگ و میر ایرانیان به شمار می‌رود که با سرمایه‌گذاری اندک و آموزش خیلی راحت می‌توانیم این آمار را کاهش دهیم.

 

متولیان از برگزاری کنگره ملی تروما طی روزهای 24، 25 و 26 دی در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد واظهار داشت : تعداد 160 مقاله در 32 رشته تخصصی و فوق تخصصی به دبیرخانه کنگره ارسال شده  که 89 مقاله بصورت پوستر در کنگره ارائه می شود.

 

وی یادآور شد: در این کنگره 37 سخنرانی تخصصی، 27 پنل تخصصی، 13 کارگاه علمی و 13 سخنرانی جامع برگزار می‌شود .

 

انتهای خبر / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.