جمعه، 10 فروردین 1403

اختصاص بودجه به نظام سلامت سرمایه گذاری است نه هزینه

اختصاص بودجه به نظام سلامت سرمایه گذاری است نه هزینه
رئیس هیئت مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران اختصاص بودجه به نظام سلامت را نوعی سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت : میزان اختصاص بودجه به حوزه بهداشت و درمان نباید با هیچ وزارتخانه ای مقایسه شود چرا که اختصاص بودجه به این بخش سرمایه گذاری محسوب می شود.

دکتر ایرج خسرونیا رئیس هیئت مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران درگفتگو با خبرنگارسازمان نظام پزشکی با  اشاره به تمامی تلاشهای وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای رفع مشکلات نظام سلامت بیان داشت : با وجود تمامی این تلاشها جامعه پزشکی مشکلاتی را حس می کند که باید مرتفع شود.

وی با تاکید براینکه یکی از راههای برون رفت از مشکلات نظام سلامت اختصاص بودجه کافی به این حوزه است افزود: سیاستگذاران باید بودجه کافی به این بخش اختصاص دهند و میزان اعتباراتی را که به این حوزه اختصاص می دهند با هیچ وزارتخانه ای مقایسه نکنند زیرا اختصاص بودجه به نظام سلامت سرمایه گذاری است نه هزینه.

 

وی با اشاره به اینکه اختصاص بودجه برای پیشگیری از بیماری ها از هزینه های درمانی می کاهد تصریح کرد : متاسفانه در فصل تخصیص بودجه میزان اعتباراتی که به سیستم بهداشت و درمان کشور تعلق می گیرد با سایر وزارتخانه ها مقایسه شده و از مقدار آن کاسته می شود و این در حالی است که در سایر  کشور ها اختصاص بودجه به سلامت را نوعی سرمایه گذاری تلقی می کنند.

 

خسرونیا همچنین در خصوص میزان تعرفه های جامعه پزشکی خاطرنشان کرد :  در سال جاری قرار بر این شد تا گروه های نسخه نویس مانند متخصصان داخلی ، روانپزشکان ؛ متخصصان عفونی ، اطفال و سایر گروه هایی که به جز نسخه نویسی درآمد دیگری ندارند میزان تعرفه شان بالا در نظر گرفته شود که این مهم به تایید شورای عالی بیمه ، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت رسید اما 5 نفر از هیات وزیران این مصوبه را لغو کردند .

 

وی افزود :  لغو این مصوبه ناراحتی گروه های نسخه نویس را در پی داشت در حالی که برای تعیین تعرفه ها باید میزان درآمد گروه های مختلف را در نظر گرفت و عدالت در سلامت را برای جامعه پزشکی رعایت کرد.

 

رئیس هیئت مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه اگر تعرفه ها عادلانه تعیین نشود گروه های نسخه نویس برای افزایش میزان درآمدشان مجبور هستند تعداد ویزیت های خود را در طول روز بیشتر کنند اذعان داشت : با افزایش تعداد ویزیت پزشک وقت کمتری را برای بیمار صرف می کند که ضرر آن نهایتا متوجه بیماران و سازمان های بیمه گر خواهد بود چون در مدت زمان کم پزشکان به جای معاینه بالینی و استفاده از  تجربیات علمی خود به نوشتن خدمات پاراکلینیک برای بیماران روی می آورند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

 

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.