جمعه، 31 فروردین 1403

فیزیوتراپی حریم افراد علمی است /فیزیوتراپیست نماها نباید جای فیزیوتراپیست ها را بگیرند

  فیزیوتراپی حریم افراد علمی است /فیزیوتراپیست نماها نباید جای فیزیوتراپیست ها را بگیرند
رییس سازمان نظام پزشکی گفت:در سال های اخیر برخی افراد بدون شایستگی و علم لازم در قالب مباحث ورزشی و توانمند سازی در کسوت فیزیوتراپ اظهار نظر می کنند در حالی که این رشته حریم افراد علمی است.

 

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی روز چهارشنبه دوم اردیبهشت در مراسم آغاز به کار بیست و ششمین کنگره علمی سالیانه فیزیوتراپی ایران در هتل المپیک تهران با اعلام این مطلب افزود: افرادی که صلاحیت ندارند نباید در سطح باشگاه های ورزشی، آرایشگاه ها و کلوپ های ورزشی به جای فیزیوتراپ ها فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه عوارض این کار در مرحله نخست برای مردم است و در مرحله بعدی باعث خدشه دار شدن رشته فیزیوتراپی می شود گفت: انجمن علمی فیزیوتراپی باید با افزایش آموزش های همگانی این رشته را بین مردم بازتعریف کند.

***نیازمند بازتعریف مجدد رشته فیزیوتراپی در کشور هستیم

رییس سازمان نظام پزشکی ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه درسال های گذشته رشته فیزیوتراپی در زمره رشته های علوم پایه دسته بندی می شد در حالی که  باید در زمره علوم بالینی طبقه بندی شود ؛اظهار داشت: نیازمند بازتعریف مجدد این رشته در میان رشته های دانشگاهی هستیم وآنچه که در نظام سلامت باید به صورت هماهنگ به مردم ارایه می شد در برخی موارد به چالش های بین صنفی تبدیل شده است.

***تعرفه گذاری خدمات فیزیوتراپی باید منطق بر روند علمی باشد

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه تعرفه گذاری بر فعالیت فیزیوتراپیست ها باید منطق بر روند علمی باشد اظهار داشت: فیزیوتراپیست ها برای ارایه خدمات مجبور به دایرکردن موسسه هستند و از طرفی مشکلات مالی بسیاری بر سر اداره این موسسات وجود دارد که باعث می شود تعرفه واقعی خدمات به این قشر پرداخت نشود.

وی از دیگر مشکلات قشر فیزیوتراپیست ها را نحوه تعامل در قراردادهای خدماتی عنوان کرد و گفت: موسسات به صورت گزینشی و اغلب سلیقه ای از برخی خدمات فیزیوتراپی استقبال می کنند در حالی که باید خدمات در قالب مشخص و فراگیر ارایه شود.

 

زالی با تاکید بر اینکه فیزیوتراپیست ها برای ارایه خدمات خود علاوه بر داشتن دانش کافی باید از اعضای بدن نیز استفاده کنند؛خاطرنشان کرد:گروههای فیزیوتراپی به علت نوع کارشان فرسایش فیزیکی دارند که این مولفه نیز باید در تعرفه گذاری خدمات این قشر در نظر گرفته شود.

به گفته رییس سازمان نظام پزشکی کشور در نظر گرفتن تمرین درمانی و ارزیابی و تجمیع برخی خدمات باید در نظام تعرفه گذاری خدمات فیزیوتراپیست ها در نظر گرفته شود.

***نیاز مبرم به افزایش تعداد فیزیوتراپیست ها در جامعه داریم

زالی در ادامه با تاکید بر اینکه کشور نیاز مبرم به افزایش فیزیوتراپیست حرفه ای دارد ،خاطرنشان کرد: سالمند شدن و صنعتی ترشدن جامعه، تغییرالگوی زندگی، وجود فقر حرکتی ، تغییر الگوی بیماری ها به سمت بیماری های مزمن، رشد فزاینده بیماری های قلبی و عروقی و تصادفات دلایل افزایش روز افزون به خدمات فیزیوتراپی را نشان می دهد.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.