پنجشنبه، 30 فروردین 1403

بیانیه گردهمایی روز جهانی فیزیوتراپی 1393/6/13

بیانیه گردهمایی روز جهانی فیزیوتراپی 1393/6/13

مراسم بزرگداشت روز جهانی فیزیوتراپی پنج شنبه 1393/6/13 به همت نمایندگان رشته فیزیوتراپی در شورای عالی نظام پزشکی و شعبه تهران و همیاری موثر سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان نظام پزشکی برگزار گردید. 8 سپتامبر مصادف با 17 شهریور از سوی کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی به عنوان روز جهانی فیزیوتراپی معرفی شده است. این روز یادآور تشکیل این کنفدراسیون با 11 عضو از سراسر دنیا در سال 1351 میلادی است که امروزه تعداد  اعضای آن به 106 کشور افزایش یافته و انجمن فیزیوتراپی ایران افتخار دارد که از سال 1359 هجری  شمسی عضو این کنفدراسیون باشد از اهداف مهم تشکیل کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی (دبیلیوسی پی تی) رسیدن به بالاترین استانداردهای آموزشی، پژوهشی و درمانی است. جهت رسیدن به این اهداف سالانه برنامه هایی طرح و اجرا می شوند که از جمله نام گذاری روز فیزیوتراپی به یک موضوع مهم و بررسی راه کارها و پیشنهاد آنها به سازمان های تأثیر گذار می باشد.

از سوی کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی امسال به عنوان  Fit to take partنام گذاری شده است و هدف آن تأکید بر نقش فیزیوتراپست در افزایش توانایی افراد با بیماری طولانی مدت و ناتوانی جسمی و بازگشت آنها به محیط کار و اجتماع و تأثیر بسزای آن در سلامت جامعه و اقتصاد کشورها می‌باشد.

فیزیوتراپی با قدمتی پنجاه ساله در ایران اسلامی و فعالیت متجاوز از هفت هزار فیزیوتراپیست در سطوح مختلف آموزشی و پژوهشی و درمانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی فیزیوتراپی یکی از رشته های بسیار موثر در پیشگیری، تشخیص و درمان ضایعات عملکردی و اختلالات عضلانی اسکلتی می باشد. انجمن فیزیوتراپی ایران ضمن بزرگداشت روز جهانی فیزیوتراپی آن به فیزیوتراپیست های جهان به خصوص فیزیوتراپست های کشور عزیزمان ایران تبریک و تهینت عرض می نماید. امید است ما نیز همگام با فیزیوتراپیست های جهان با حمایت حیطه های تأثیر گذار در امر سلامت به ویژه وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران بتوانیم به اهداف خود که همانا ارایه خدمات در بالاترین کیفیت به بیماران است دست یابیم.

در این راستا ما فیزیوتراپست های شرکت کننده در همایش روز جهانی فیزیوتراپی برای تحقق آرمانهای انجمن فیزیوتراپی ایران در جهت اعتلاف جایگاه واقعی  بحث فیزیوتراپی در کشور موارد ذیل را از مسئولین محترم درخواست می نماییم:

 

1- تصویب برنامه آموزشی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی و اجرای آن از مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سطح وسیع

ضرورت راه اندازی مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی از مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مورخ 22/2/1388 در شورای عالی برنامه ریزی تصویب و در 1/5/1390 جهت اجرا ابلاغ گردید. طرحی که امید می رفت با اجرای آن تعداد کثیری از همکاران فیزیزیوتراپیست علاقه مند تحصیل در این دوره بالینی با مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد در آزمون پذیر و ادامه تحصیل دهند در پیچ و خم اداری از مسیر اصلی منحرف و در نهایت پذیرش دانشجو بدون تصویب برنامه آموزشی صرفاً از مقطع کارشناسی ارشد و با تعداد بسیار کم یعنی یازده نفر انجام گرفت. ما فیزیوتراپیست های شرکت کننده در این همایش خواستار تصویب برنامه آموزشی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و پذیرش دانشجو در سطح وسیع از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیوتراپی هستیم.

 

2- واگذاری حق مسئولیت فنی موسسات فیزیوتراپی و بخش های فیزیوتراپی بیمارستان های کشور صرفاً به فیزیوتراپیست

براساس قوانین مصوب کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی، به فردی فیزیوتراپیست اطلاق می شود که دارای مدرک کارشناسی فیزیوتراپی باشد و لذا حق مسئولیت فنی موسسات فیزیوتراپی و بخش های فیزیوتراپی بیمارستان ها می‌بایست صرفاً به فیزیوتراپیست ها اعطاء شده و سایر تخصص ها همچون سایر نقاط دنیا نمی توانند عهده‌دار این مسئولیت باشند. لذا از مسئولین محترم خواهشمند است نامه شماره 21508/402 مورخ 23/7/1390 مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت که ناقض بخشنامه شماره 305994/100 تاریخ 9/9/1389 وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است را ابطال نمایند.

 

3- اجرای قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت در خصوص فیزیوتراپیست ها

پیرو تصویب قانون ارتقاء  بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت در مجلس شورای اسلامی، آیین نامه مربوطه در هیأت دولت تصویب و هم اکنون در بسیاری از مراکز درمانی اجراء می شود. با عنایت به اینکه دانش آموختگان فیزیوتراپی خدمات خود را بر بالین بیماران بستری و بخش های فیزیوتراپی بیمارستان ها ارایه می دهند طبق تعریف مصداق شاغلین بالینی هستند از مسئولین محترم درخواست می گردد موضوع را پیگیری نمایند تا فیزیوتراپی نیز در آیین نامه مذکور درج و همکاران فیزیوتراپیست از مزایای این قانون بهره مند گردند.

 

4- گشایش دفتر فیزیوتراپی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

افزایش تعداد دانش آموختگان فیزیوتراپی کشور به بیش از هفت هزار نفر و لزوم تعامل بین وزارت بهداشت درمان و آمزش پزشکی، بورد فیزیوتراپی کشور، مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی، انجمن فیزیوتراپی ایران و سازمان های تأثیرگذار در حیطه سلامت ایجاب می نماید دفتری در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با نام دفتر فیزیوتراپی تأسیس گردد.

 

5- تصویب تعرفه واقعی فیزیوتراپی در بخش های دولتی و خصوصی

یقیناً تصویب و اجرای تعرفه واقعی می تواند کیفیت خدمات را در مراکز فیزیوتراپی ارتقاء داده و مراکز تصمیم ساز را در جهت رسیدن به اهداف آموزشی، پژوهشی و درمانی یاری دهد. در این خصوص ما خواستار اجرای تمام کدهای کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت سال 1384 براساس کای جراحی، ایجاد کدهای جدید برای تعدادی از خدمات با مشورت انجمن فیزیوتراپی ایران و افزایش سهم بیمه گر اول و بیمه های تکمیلی در نظام پرداخت می باشیم.

 

6- جلوگیری از دخالت گروه های غیردرمانی در امر درمان

اخیراً با تصویب رشته‌هایی در وزارت علوم و حتی دادن مجوزهای فعالیت به افرادی که در حیطه پزشکی آموخته ای ندارند موجبات دخالت گروه های غیردرمانی در درمان مستقیم بیماران فراهم شده است. یقیناً سازمان های مرتبط با پزشکی به خصوص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام سلامت بر عواقب این تصمیم ها بیشتر از هر کس آگاه بوده و جا دارد در این خصوص اقدام مؤثری صورت پذیرد.

 

7- داشتن نماینده مستقل فیزیوتراپی در هیئت مدیره های نظام پزشکی و شورای عالی نظام پزشکی

با عنایت به کثرت اعضای فیزیوتراپیست در نظام پزشکی درخواست می گردد از سوی سازمان پیشنهاد اصلاح آیین نامه انتخابات نظام پزشکی به مجلس شورای اسلامی تهیه و ارسال گردد تا بدین وسیله رشته فیزیوتراپی نماینده مستقل در هیئت مدیره های نظام پزشکی و شرای عالی نظام پزشکی داشته باشد.

در پایان امیدوارم با توجه به اینکه فیزیوتراپی در کشورهای توسعه یافته به عنوان خط مقدم درمان توانسته نقش بسیار مؤثری در نظام سلامت و اقتصاد درمان ایفا نماید برای رسیدن به آن جایگاه و ارایه خدمات در بالاترین کیفیت به مردم عزیز کشور و به خصوص ایثارگران و جانبازان که جامعه اسلامی خود را مدیون آنها می داند شاهد عنایت بیشتر مسئولین، سیاستگزاران اجرایی و نظام سلامت به این رشته بوده و بتوانیم در افق نزدیک وضعیت فیزیوتراپی و بازتوانی بیماران در ایران اسلامی را به استانداردهای جهانی نزدیک کرده و حداقل در خاورمیانه حرف اول را در این رشته بزنیم. انشاءا...

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.