پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مشکلات پرستاران نیازمند آسیب شناسی است /در حق بدنه پرستاری جفا شده است

مشکلات پرستاران نیازمند آسیب شناسی است /در حق بدنه پرستاری جفا شده است

زالی با اشاره به این که باید واگرایی بین پرشکان و پرستاران به همگرایی تبدیل شود گفت : جامعه پرستاری همانند سایر نهادهای مدنی با مشکلات عدیده ای همراه است که باید آسیب شناسی شده و آمادگی هر نوع همکاری برای احقاق حقوق از دست رفته این قشر خدوم را داریم.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست  خود با ریاست سازمان نظام پرستاری که سه شنبه 2 شهریور ماه 95 به مناسبت روز پزشک در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد با اشاره به مشکلات متعدد جامعه پرستاری اذعان داشت :  شاهد کاهش اختیارات و اثربخشی نهادهای مدنی در جامعه هستیم .

وی با اشاره به این که باید در مقابل معضلات و کاستی ها مقاومت و ایستادگی کرد افزود : با ایستادگی می توان در ساختار سیاستگذاری کشور موثر بود و نهادهای مدنی را به یک نهاد کنشگر تبدیل کرد که قابل اعتماد بوده و می توانند فضا سازی کنند.

وی ادامه داد : دولت باید برای گسترش شوراهای مدنی سرمایه گذاری کرده و سوبسید پرداخت کند که این کار به نفع دولت است و بدون سرمایه گذاری مادی و معنوی این نهادها نمی توانند گسترش ساختاری داشته باشند

وی به تشکیل اتحادیه های صنفی در کنار این نهادها اشاره کرد و بیان داشت : تشکیل این اتحادیه ها به معنای نفی استقلال سازمان های صنفی نیست بلکه واگرایی موجود بین جامعه پزشکی و پرستاری را به همگرایی تبدیل نموده و پتانسیل خاصی را برای استفاده از ظرفیت های موجود ایجاد می کند .

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که سنخیت زیادی بین سازمان های نظام پزشکی و  نظام پرستاری وجود دارد گفت : باید میزان تعامل را بالا برده و ناهمگونی های موجود را آسیب شناسی کرد یعنی باید به سمتی حرکت کنیم تا حاکمیت نهادهای مدنی از جمله سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری را به عنوان تریبون رسمی جامعه بشناسد .

 

زالی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت : تعدادزیادی از افراد می توانند در انتخابات صنفی حضور داشته و پای صندوق های رای بیایند اما به علت برخی از مسائل شاهد حضور کمرنگ افراد هستیم که باید حلقه انتخاباتی را بازتر کرده و با استانداردهای جدی و مطلوب به انتخابات صنفی بپردازیم.

**نگاه انتزاعی به تیم درمان خطرناک است

وی با تاکید بر این که درمان یک کار تیمی است خاطرنشان ساخت : بهترین شکل این کار تیمی تلفیق کار پزشک و پرستار است زیرا اساسا کار پزشک بدون پشتیبانی زحمات پرستاران نتیجه نخواهد داشت و نباید نگاه انتزاعی به تیم درمان داشته باشیم

 

به گفته زالی باید به همگرایی تیم درمان کمک کرد زیرا مشکلات پزشک و پرستار از یک جنس است و اگر این همگرایی از بین برود راندمان پزشکی آسیب دیده لذا باید گفتمان ها و سیاستگذاری ها برای اعتماد سازی و تلفیق کار پزشک و پرستار باشد .

 

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که مشکلات پرستاری مورد ظلم واقع شده و مجموعه پرستارن کشور رضایت خاطر از کارشان ندارند تصریح کرد : سازمان نظام پزشکی آماه هر نوع همکاری برای احقاق حقوق از دست رفته پرستاران است زیرا بسیاری از مهاجرت های نظام سلامت در گروه پزشکان جوان و پرستاران رخ می دهد که باید مانع مهاجرت سرمایه های اجتماعی شد.

 

وی بیان داشت : اگر رضایت در جامعه پرستاری نباشد این عارضه به بیماران منتقل شده و زحمات کادر درمانی بویژه پزشکان زیر سوال می رود زیرا این ذهنیت ایجاد می شود که به بیمار آن طور که باید رسیدگی نشده است.

**تعرفه خدمات پرستاری از جنس هتلینگ نیست

در ادامه این نشست دکتر علی محمد آدابی رییس سازمان نظام پرستاری به بیان پاره ای از مشکلات جامعه پرستاری پرداخته و اذعان داشت : یکی از مشکلاتی که پرستاران با آن مواجه هستند گره زدن خدمات پرستاران با هتلینگ است در حالی که این دو از یک جنس نبوده و خدمات پرستاری در حیطه هتلینگ نمی گنجد

وی با اشاره به این که ادامه این روند باعث افت پرستاری در کشور می شود گفت :  انتظار همراهی از سازمان نظام پزشکی داریم زیرا پزشکان و پرستاران دو بال یک پرنده هستند که حرکت موزون آن ها موجب پرواز خواهد شد

وی با بیان این که خروجی درمان مطلوب نبوده و تلاش ما به عنوا ن سازمان نظام پرستاری در جهت انسجام روابط است ابراز کرد : باید درآمدهای حوزه سلامت را پایدار کرده و احتیاجات زنجیره ای پرستاران را مرتفع کنیم زیرا واگرایی سبب فروریختگی نیروی انسانی می شود که به ضرر کل جامعه خواهد بود.

آدابی عدم ارتقا ء شغلی پرستاران را از دیگر مشکلاتی عنوان کرد که باید به آن توجه ویژه شود و گفت : وزارت بهداشت صلاحیت حرفه ای جهت ارتقاء شغلی به پرستاران نمی دهد و تعرفه خدمات پرستاری نیز تحت پوشش سازمان های بیمه گر نیست و این در حالی است که باید با پادرمیانی سازمان نظام پزشکی تعادل به فضای اجتماع بازگردد و جامعه پرستاری حقوق استیفا نشده خودرا باز گیرد.

به گفته وی اگر منابع مالی در کوتاه مدت تامین شود راندمان کاری بیمارستان ها در دراز مدت بالا رفته و این امر به نفع سازمان های بیمه گر است .

دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در خاتمه به تشکیل کارگروه مشترک به منظور پیگیری معضلات جامعه پرستاری اشاره کرد و اظهار داشت : امنیت مراکز درمانی یکی از معضلات مشترک پزشکان و پرستاران است که یک اصل راهبردی و مهم محسوب می شود که باید مورد توجه قرا رگیرد همچنین آموزش پرستاری و حفظ استانداردها برای جلوگیری از آسیب ها مهم تلقی می شود که سازمان نظام پزشکی در هر جایی که رای دارد از جامعه پرستاری و حقوق استیفا نشده آنان دفاع می کند

انتهای پیام/ ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.