پنجشنبه، 9 فروردین 1403

درخواست تعرفه‌ای نایب رییس اول شورایعالی سازمان نظام پزشکی

درخواست تعرفه‌ای نایب رییس اول شورایعالی سازمان نظام پزشکی
نایب‌رییس اول شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی کشور پنج درخواست تعرفه‌ای این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل دکتر عزت‌الله گل علیزاده درباره وضعیت تعیین تعرفه‌های سال 1398، گفت: بر اساس قانون برنامه،  دولت مکلف است که تعرفه‌های پزشکی را پیش از پایان سال اعلام کند، اما متاسفانه چندین سال است که به این موضوع عمل نمی‌شود و هر سال تعیین تعرفه‌ها به سال بعد موکول می‌شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات ناشی از عدم تعیین تعرفه‌های پزشکی پیش از پایان سال، افزود: عدم تعیین تعرفه‌های پزشکی قبل از پایان سال، در وهله اول باعث می‌شود که هیچ‌گاه تعرفه واقعی دیده نشود و در عین حال افزایش نرخ تعرفه هم در بودجه لحاظ نمی‌شود. در حالیکه تعیین تعرفه‌ها باید قبل از تصویب نهایی بودجه در مجلس، در لایحه بودجه پیش‌بینی و منابع لازم هم برای سازمان‌های بیمه‌گر به‌ویژه سازمان بیمه سلامت که بیش از 90 درصد منابعش دولتی است، دیده شود.

گل علیزاده با تاکید بر اینکه در عین حال سازمان نظام پزشکی خواهان این است که کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات و کتابRVU که از سوی این سازمان و با زحمت زیادی ترجمه شده است، ملاک عمل تعرفه‌گذاری قرار گیرد، ادامه داد: این اقدام منجر به ایجاد عدالت بین‌رشته‌ای و میان‌رشته‌ای می‌شود و تناسبی در این زمینه ایجاد می‌کند.

نایب‌رییس اول شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه صحبت‌هایش به تعیین ضریب ریالی تعرفه یا همان ضریب K اشاره و اظهار کرد: در تمامی کشورها برای تعیین عدد ضریب K معمولا خریدار و فروشنده خدمت دور یک میز می‌نشینند و بر اساس مکانیزم چانه‌زنی به توافقی در این باره می‌رسند. متاسفانه در کشور ما هنوز ترکیب شورای‌عالی بیمه همان ترکیب شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی است و فقط نامش به شورای‌عالی بیمه سلامت تغییر کرده و مورد بازنگری قرار نگرفته است. ترکیب شورای‌عالی بیمه به‌گونه‌ای است که نمایندگان فروشند‌گان خدمات در اقلیت قرار دارند که چیز خوبی نیست.

گل‌علیزاده ادامه داد: براساس قانون بیمه همگانی که سال 1373 تصویب شد، می بایست که قیمت واقعی خدمات سلامت احصاء شده و سود سرمایه و هزینه استهلاک هم به آن اضافه شود، این درحالیست که تا امروز قیمت واقعی خدمات احصاء نشده است. بالاخره باید قیمت واقعی خدمات احصاء شود و یکبار برای همیشه به این حرف و حدیث‌ها پایان دهند. به هر حال برخی می‌گویند که جامعه پزشکی خدمات را گران می‌فروشند،‌ اما وقتی قیمت واقعی خدمات احصاء شود، دیگر جایی برای اظهار نظرهای سطحی و بی‌پایه وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه از طرفی در چند سال اخیر برخلاف افزایش هزینه سرباری مطب‌ها و موسسات پزشکی، تعرفه‌ها رشد خوبی نداشته‌ا‌ند، گفت: این موضوع باعث شده که بسیاری از موسسات ما مانند آزمایشگاه‌ها و... که با لوازم مصرفی سروکار دارند، در آستانه ورشکستگی قرار گیرند و برخی از آن‌ها هم ورشکست شده‌اند. زیرا ادامه فعالیت با این شرایط برایشان صرفه اقتصادی ندارد.

گل‌علیزاده همچنین گفت: بنابراین درخواست سازمان نظام پزشکی، این است که تعرفه‌های پزشکی حتما قبل از پایان سال اعلام شده، در ترکیب شورای‌عالی بیمه بازنگری شود، ملاک تعرفه‌گذاری کتاب تعرفه‌های کالیفرنیا قرار گیرد، ضریب ریالی K از سوی خریدار و فروشنده خدمات تعیین شود و قیمت واقعی خدمات دیده شود و به اطلاع رسانده شود. باید توجه کرد که ما انتظار نداریم که یک‌ شبه به عدد واقعی تعرفه‌ها برسیم،‌ بلکه همین که در طی بازه زمانی چهار تا پنج ساله به آن برسیم،‌راضی هستیم، اما وقتی عدد واقعی اعلام نشود، هر کس هر اظهار نظری که بخواهد می‌کند و خدمات همکاران ما زیر سوال می‌رود.

نایب رییس اول شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی کشور درباره پیشنهاد این سازمان برای تعرفه‌های سال 1398، گفت: حداقل رشد 20 تا 30 درصدی در تعرفه‌ها مدنظرمان است. باید توجه کرد که ما در سال 1397 به دلیل شرایطی که در کشور پیش آمد، ‌رشد تعرفه‌ها ناچیز بوده و در چند سال اخیر تعرفه‌های پزشکی آنطور که باید و شاید افزایش پیدا نکرده‌اند و میزان رشد حدود سالانه پنج درصد بوده است که نه با نرخ تورم همخوانی دارد و نه با نرخ افزایش حقوق و دستمزد. معتقدم سازمان نظام پزشکی می بایست تعرفه پیشنهادی خود را برای سال 98 اعلام و برای تصویب آن پافشاری نماید.

گل‌علیزاده با بیان اینکه در حال‌حاضر بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی تعدیل نیرو می‌کنند، ‌ادامه داد: این درحالیست که در این شرایط اقتصادی تعدیل نیرو به نفع دولت و مردم نیست. چرا باید یک بخش خصوصی تعدیل نیرو کرده و یا تعطیل شود؟ این اقدامات منجر به افزایش بیکاری می‌شود. از طرفی وقتی تعرفه با هزینه‌ها هم‌خوانی نداشته باشد، مسیر تخلف برای عده‌ای باز می‌شود. هرچند که در این سال‌ها همکاران ما با شرافت کار کردند، اما با این شرایط خود به خود داریم چراغ سبز نشان می‌دهیم و می‌گوییم تخلف کنید. فکر می‌کنم با رشد 20 تا 30 درصدی تعرفه‌ها در سال آینده،‌ خلاءهایی که داشتیم رفع شود و این رشد منطقی به نظر می‌رسد. در عین حال باید قیمت واقعی خدمات سلامت را احصاء کنیم و ملاک‌مان هم برای تعرفه‌گذاری کتاب ارزش‌گذاری نسبی باشد.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.