جمعه، 10 فروردین 1403

همایش جامع اخلاق حرفه ای و پزشکی قانونی برگزار شد

معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی همایش جامع اخلاق حرفه ای و پزشکی قانونی را از 14 لغایت 16 شهریور ماه جاری در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزارنمود.

به گزارش  اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی برگزاری این همایش را در راستای افزایش آگاهی جامعه پزشکی با قوانین و حقوق حرفه ای خود و نقش موثر خود پالایشی در پیشگیری از قصور های احتمالی عنوان کرد و گفت : سازمان نظام پزشکی مطابق قانون با استفاده از ظرفیت همکاران در حوزه های مختلف علمی این امکان را دارد تا با برنامه ریزی دقیق ، نسبت به بهبود فضای آموزشی کشور ،آموزش رشته های مرتبط با حوزه سلامت ،آموزش های دوره ای حرفه ای و کوتاه مدت ،مشارکت در تدوین برنامه های آموزش گروه پزشکی ، اعتبار بخشی آموزشی و تهیه راهنماهای بالینی به عنوان یک نهاد ناظر همت گمارد

دکتر علیرضا سلیمی رئیس همایش جامع اخلاق حرفه ای و پزشکی قانونی با اشاره به این که مخاطبان این همایش را تمامی رشته های گروه پزشکی تشکیل می دهند بیان کرد: آموزش پزشکی و اخلاق حرفه ای از اصول بنیادین شاغلان و دست اندرکاران و متولیان امور آموزش ، بهداشت و پیشگیری و  علی الخصوص درمان است و این همایش با 15 امتیاز بازآموزی با موضوعات اخلاق و حقوق و آگاهی از قوانین و تعهد حرفه ای برگزار شد تا فرصتی برای بهره مندی از نظرات اساتید و صاحبنظران باشد.

 

وی با اشاره به این که اخلاق پزشکی در اکثر موارد ایده مشخصی ندارد گفت: حوزه اخلاق پزشکی بسیار وسیع است که در کل دنیا روی این مبحث کارهای زیادی انجام شده و به لحاظ آموزشی و پژوهشی نیز در ایران باید گروههای پزشکی و در کنار آن سازمان نظام پزشکی توجه خاصی به این مقوله داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد : برای شش ماه دوم سال جاری در نظر داریم که هر ماه یک برنامه اخلاق پزشکی حرفه ای را برگزار کنیم و بیش از 25 عنوان برنامه اخلاق حرفه ای تعیین کرده ایم که آماده اجرا بوده و قرار است همایشهایی از این دست برای اعضای سازمان نظام پزشکی داشته باشیم.

**جامعه پزشکی باید از نظر اخلاقی تمام مسائل را رعایت کند

دکترعلیرضا زالی مشاور عالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در امور پارلمانی نیز با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی به هیچ عنوان نباید نسبت به تعهدات اخلاقی پیرامونی خود بی تفاوت باشد، افزود: عمل به تعهدات اخلاقی در بین پزشکان باید به گونه ای باشد که حتی اگر جامعه از نظر اخلاقی رو به اضمحلال و افول رود، جامعه پزشکی باید از نظر اخلاقی تمام مسائل را رعایت کند.

 

وی تصریح کرد: اگرچه مسائل و مشکلات مربوط به حوزه پزشکی رو به افزایش است اما مسائل اخلاقی باید به خوبی رعایت شود زیرا یکی از اهداف پزشکان باید تلاش برای کسب رضایت بیماران باشد.

وی اظهار کرد : در هر صورت جامعه پزشکی باید اخلاق حرفه‌ای را رعایت کند تا مردم کمتر دچار مشکل شوند؛ اخلاق و دانش بالای پزشکی شرط های اصلی و مهم در مساله اخلاق حرفه ای محسوب می شوند این درحالی است که امروزه روی مقوله کسب مهارت، اقدامات کافی انجام نشده است از این رو، باید اخلاق حرفه ای را در جامعه پزشکی نهادینه کنیم.

***چرا برخی می گویند صدور حکم از سازمان نظام پزشکی گرفته شود؟

دکتر علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در خصوص احکام دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت : تمام احکامی که در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی صادر می‌شود، در نهایت در تعزیرات حکومتی، دادگاه ها و شورای حل اختلاف تایید و صادر می شود و مشخص نیست که چرا برخی می گویند باید صدور حکم از سازمان نظام پزشکی گرفته شود.

وی افزود: در هیات های بدوی که حکم صادر می شود، قوی ترین گروه متشکل از ١٣ نفر شامل قاضی در راس کار و متخصصان گروه های مختلف پزشکی حضور دارند که می توان گفت چنین تشکیلاتی در هیچ جا وجود ندارد.

وی ادامه داد: در مجموع شکایت از کادر درمانی در همه جای دنیا وجود دارد و هیچ پزشکی نمی تواند بگوید که کاری که برای بیماران انجام می دهد ١٠٠ درصد عارضه ندارد؛ بیمار نمی تواند تقصیر و قصور را از عارضه تشخیص دهد اما متاسفانه در فضای مجازی اینگونه مسائل زیاد مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کل دنیا سه درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت می شود که در ایران این رقم بسیار پایین تر است که در بخش بستری یک دهم درصد است با وجود اینکه ٩٠٠ میلیون بار مراجعه سرپایی و بستری در سال ٩6 انجام شده است.

***وظیفه طبیب حفظ قداست پزشکی است

دکتر علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این که جامعه پزشکی خود را تافته جدا بافته نمی داند تصریح کرد : سلامت بزرگترین موهبتی است که خداوند به ا نسان عطا نموده ، بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی توان گفت که جامعه پزشکی خود را بالاتر و برتر از سایر مردم می داند.

وی افزود : اگر طبیبی می خواهد موفق باشد باید زیرساختهای جامعه خود را شناخته و به مقدسات مردم احترام بگذارد و به یکسری از اصول مقید باشد.

وی تاکید کرد : وظیفه ما حفظ قداست حرفه است تا از بیرون دچار آسیب نشود و از درون نیز به درستی کار خود را در قبال بیماران انجام دهد .پزشکان از جایگاه رفیعی درجامعه برخوردارند هر چند برخی دوست ندارند به این جایگاه اشاره ای داشته باشند اما باید خود را از حوادث و طوفان ها حفظ کنیم .

دکتر نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که باید با پزشکان که قشری فرهیخته و فرزانه هستند با احترام رفتار شود ، اظهار کرد: پزشکان اگر در حقشان اجحاف هم شود باز به درستی کار خود را در قبال بیمارانشان انجام می دهند اما نباید به بی حرمتی ها دامن زد.

وی همچنین به بحث فرار مالیاتی پزشکان که اخیرا در رسانه ها مطرح شده اشاره کرد و گفت: پزشکان مالیات خود را به موقع پرداخت می کنند و نظام پزشکی هم آمادگی لازم خود را برای همکاری با سازمان امور مالیاتی اعلام کرد .

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به رسیدگی شکایات پزشکی در دادگاههای عمومی اشاره و بیان کرد : دادگاههای تخصصی نظام پزشکی چیز عجیبی نیست و باید در جایی به مسائل پزشکی و شکایات مربوطه رسیدگی شود که به  اصول تخصصی کار وارد باشند و مجازاتهای نا به جا به پزشکان داده نشود که مستلزم مواجهه حقوقی باشد و این امر در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم است .

انتهای پیام

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.