پنجشنبه، 9 فروردین 1403

گلایه قائم مقام وزیر بهداشت از فقدان یکدستی در جامعه پزشکی/ فرصت های شغلی را به درستی میان جامعه پزشکی توزیع کنیم

قائم مقام وزیر بهداشت با گلایه از این که جامعه پزشکی فاقد هرگونه یکدسی در جامعه هستند، تصریح کرد: پزشکان ما در سختی به سر می برند، فقیر هستند و حتی هنگام خروج ازبیمارستان، همان غذایی را که معترضان زیادی دارد، در کیف خود گذاشته و می برند.

به گزارش اختصاصی خبرنگار نظام پزشکی، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام ویر بهداشت که در مجمع انجمن های علمی گروه های پزشکی سخن می گفت، با بیان اینکه استفاده از نظریات کارشناسی انجمن های علمی مورد تاکید و نیاز وزارت بهداشت است، گفت: خلاف مدیریت، تدبیر و اعتدال است که از این مجموعه استفاده نشود.

ژیک و تغییرات محیطی، اظهار داشت: در حال حاضر توجه به بیماری های روان پزشکی، قلبی، عروقی و غیره که اکثر آن ها با تغییر رفتار بهبود می یابد بسیار حائز اهمیت است اما از آن جایی که با مردم ارتباط نداریم، این تغییر گذار اپیمیولوژیک بیماری ها، در جامعه نیز رخ می دهد.

حریرچی با ابراز خرسندی از اینکه 97/2درصد زنان 15 الی 45 سال کشور با سواد هستند یادآور شد: این افراد هنگام مراجعه به پزشک میزان سوادشان از بیماری هایی که در حیطه تخصص پزشکشان نیست، به علت دسترسی به وسائل ارتباط جمعی و غیره، از سواد یک پزشک عمومی بیشتر است و ایجاب می کند که پزشک پاسخگوی وی باشد.

وی اظهار داشت: الگو برداری ما از متدولوژی بهداشتی و درمانی جوامعی چون اروپای غربی، امریکای شمالی، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و غیره است که هیچکدام وزیر بهداشت پزشک ندارند و این مهم نه تنها تغییری بزرگ محسوب می شود بلکه باید به چنین روند هایی توجه کرده و آن ها را شناسایی کرد.

قائم مقام ویر بهداشت اداره مالاریای وزارت بهداشت در 20 سال گذشته را یکی از قوی ترین ادارات در وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: اما به علت کنترل و عدم وجود بیماری مالاریا در استان ها، در حال حاضر یکی از ضعیف ترین ادارات ما در وزارت بهداشت محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه کل بهداشت و درمان و نظام سلامت کشور همراه با وزیر، بیمارستان ها،پزشک و پرستار، وسیله ای برای تامین سلامت مردم به شمار می روند، خاطرنشان کرد: اگر مردم آگاه باشند و حکومت خردورزی کند، باید سلامت تامین شود در غیر این صورت همه و حتی جامعه پزشکان، صدمه خواهند دید.

 

* ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور علی رغم طرح تحول، بسیار نامناسب است

حریرچی با ابراز تاسف از اینکه وضعیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور علی رغم طرح تحول که کار اصلی دولت تدبیر و امید محسوب می شود، بسیار نامناسب است، یادآور شد به طور مثال پزشک عمومی در بیمارستان اصلی مهاباد 150 بیمار را در عرض 4 ساعت ویزیت می کند و این در حالی است که این شهر 240 هزار نفر جمعیت دارد.

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر در بسیاری ازمراکز درمانی، متخصص و فوق تخصصان گوارش در روز 40 اندوسکوپی انجام می دهند، گفت: همچنین متخصص قلبی داریم که هیچ بیماری را بدون اکو ویزیت نمی کند و متخصصان زنان متعددی هستند که در طی 8 سال گذشته، هیچ زایمان طبیعی انجام نداده و با آنکه فقط سزارین می کنند، بسیار هم پر مشتری هستند.

قائم مقام ویر بهداشت ادامه داد: فارغ التخحصیلان ما به خوبی در کنترل و درمان دیابت موفق عمل می کنند اما نمی توانند بیمار نیازمند به متفورمین را درمان کنند. اگر منافع ما هم راستا با مردم شود، هم مردم و هم خودمان، بیشترین نفع را خواهیم برد.

به گفته وی نه تنها توجهی به پزشکان عمومی و فارغ التحصیلان جامعه صورت نمی گیرد بلکه به آن ها ظلم هم می شود البته این مورد تنها در مورد موارد مذکور نیست چرا که جراحان قلبی در تهران هستند که سالی یک عمل هم ندارند و یا در بخش خصوصی زیر دست دیگران به فعالیت هایی چون رگ گرفتن، باز کردن توراکس و غیره مشغولند. حتی متخصصان نیز از این مهم مبرا نبوده و با دریافت حقوق در مطب ها برای افراد دیگری فعالیت می کنند.

 

* فرصت های شغلی را به درستی میان جامعه پزشکی توزیع کنیم

حریرچی با ابراز خرسندی مبنی بر اینکه در هیچ کشوری دردنیا مانند ایران از نخبگان خود در پزشکی بهره نمی برند، اضافه کرد: در دیگر کشور ها پزشکی پس از رشته هایی چون دام پزشکی حقوق، سیاست و غیره و در حقیقت انتخاب چندم محسوب می شود.

وی  با تاسف از اینکه در برخی از شهرها از لباسی که پزشک متخصص با اجبار به تن کرده، گریه ام می گیرد، افزود: حواستون تنها به بزرگان جامعه پزشکی نباشد و فرصت های شغلی را به درستی میان همه جامعه پزشکی توزیع کرده و به فکر جوانان باشیم.

قائم مقام ویر بهداشت با اشاره به کاهش درآمد پزشکان و حمله به طرح تحول ابراز داشت: طبق مطالعات صورت گرفته، از سال 89 تا 92 به طور واضح، بار مراجعه به پزشکان عمومی و متخصص و صرف هزینه های خانواده ها نیز در حوزه بهداشت و درمان کاهش یافته است.

وی در پایان اذعان داشت: زمانی که مردم نتوانند خوراک و مسکن خود را تامین کنند، اولین مواردی که حذف می شود، آموزش، بهداشت، فرهنگ و غیره است و عدم آگاهی از این موارد، موجب نارضایتی از طرح تحول نظام سلامت شده است.

انتهای پیام/ع

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.