پنجشنبه، 9 فروردین 1403

استاندارد سازی و تدوین راهنمای بالینی در نظام سلامت یک ضرورت است

 استاندارد سازی و تدوین راهنمای بالینی در نظام سلامت یک ضرورت است
نایب رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به افزایش مطالبات مردم در نظام سلامت گفت: برای پاسخگویی به نیازها، تدوین راهنماهای بالینی و استاندارد سازی خدمات باید اولویت نظام سلامت قرار گیرد.


دکتر علیرضا اسپید نایب رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی؛ با اشاره به این که نظام سلامت نیازمند یکسری دستورالعمل برای پیشبرد کار‌ها و ارائه خدمات مطلوب به بیماران است؛ اظهار داشت: با استاندارد سازی و تدوین راهنماهای بالینی وقتی یک پزشک با بیمار مواجه می‌شود به درستی می‌داند بر اساس چه استانداردی باید درمان او را پیش گرفته و چه خدماتی را به بیمار ارائه دهد.

وی افزود: ارائه خدمات بر اساس استاندارد‌ها پیگیری‌های حقوقی را برای خطاهای احتمالی نیز مشخص کرده و چنان چه مشکلی هم رخ دهد کاملا شناخته شده خواهد بود.

وی با تاکید بر این که راهنما‌ها و استانداردهای مشخص شده باید همواره مورد توجه و بازبینی قرار گرفته و در صورت نیاز تکمیل شوند؛ ادامه داد: در تدوین برنامه‌ها باید به تمامی ارکان‌های موثر اطلاع رسانی شده و از نظرات آن‌ها استفاده شود، زیرا موفقیت یک سیستم موجب رضایت همه خواهد بود و اگر نارضایتی مشاهده شود به معنای آن است که یک جای کار می‌لنگد.

نایب رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه باید درمسیر و نقشه راه حرکت کنیم؛ اظهار داشت: تاکنون نقشه راه و استاندارد‌ها مشخص نبوده است، اما پس از تدوین برنامه‌ها باید روی ریل خود حرکت کنیم تا رضایت نسبی حاصل شود.

اسپید بر ضرورت مشخص بودن منشور اخلاقی، راهنماهای بالینی و کدهای اتیکز تاکید کرد و گفت: با تدوین این موارد تکلیف هزینه‌ها در نظام سلامت مشخص شده و بامطالعه‌ای جامع می‌توان هزینه‌ها را کنترل کرد که آیا تاکنون میزان بودجه‌های تزریق شده به نظام سلامت پاسخگوی نیاز‌ها بوده و تناسب لازم بین هزینه کرد‌ها و اعتبارات وجود داشته است.

وی با اشاره به این که استاندارد‌ها در سال‌های گذشته به دلیل نبود اعتبارات کافی درحد پایینی نگه داشته شده بود بیان کرد: با اجرای طرح تحول میزان استاندارد‌ها در حد قابل توجهی افزایش یافت و با توجه به این که در روزهای پایانی دولت یازدهم و هم چنین عملکرد چهار ساله سازمان نظام پزشکی قرار داریم باید سعی شود تا در ماههای باقی مانده اثری مثبت در نظام سلامت و آینده کشور داشته باشیم و زمینه رشد سلامت جسمی و روانی مردم را به نحو مطلوب فراهم کنیم تا هم گیرنده خدمت و هم ارائه دهنده آن راضی بوده و نظم و سیاق خوبی را در حوزه بهداشت و درمان مشاهده کنیم.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)


امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.